Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1684 ggr
Anngerd
8/13/14, 6:50 PM

Skuggor

Hej!
Jag ska fotografera en matsked med skuggor på rätt ställe. En uppgift i en kurs men jag har svårt att få till det och tar tacksamt emot tips. Matskeden ska fotas på nära håll och skuggningen ska vara på mitten och lite ner till vänster.

Annons:
Inkanyezi
8/13/14, 7:24 PM
#1

Det är ju en aning komplext, eftersom skuggan inte är det enda att tänka på. Skedar av metall speglar ju en hel del annat, som det gäller att ha kontroll över.

Det är aldrig svårt att lägga ljuset för att få skuggan där man vill ha den, eftersom skuggan alltid faller från ljuset, men det gäller att få bort kamera, fotograf och ljuskälla ifrån speglingarna i skeden. Med lite klurighet kan man säkert lägga den i en vinkel som gör att ingenting av de tre sakerna kommer att finnas i bilden av skeden.

Nära håll är också ett mycket relativt begrepp, eftersom det hänger ihop med brännvidden man använder till sitt bildformat. Man tar på längre håll om objektivet har lång brännvidd, vilket gör det lättare att kontrollera spegelbilderna i skeden.

Jag förstår inte helt och hållet vad du menar med att "skuggningen ska vara på mitten" - om det handlar om skedens skugga i bildytan, eller en skugga som faller på skeden, kanske i mitten av skedbladet? Skulle du kunna beskriva idén lite mer utförligt?

Spontant tänker jag mig att ljuset på skeden ska falla bakifrån, alltså motljus, eftersom det speglas mindre i skeden än ljus från andra riktningar. Men förklara gärna lite bättre det där med skuggan.

Anngerd
8/13/14, 10:37 PM
#2

Hej igen
Detta försöker jag åstadkomma men kommer inte i närheten. Skeden tar alltså upp hela bilden, bakgrunden är grå  och skeden har som den mörka skuggan i mitten. Är tydligen hopplöst dålig på skuggor. Skulle uppskatta lite goda råd.

Inkanyezi
8/13/14, 10:39 PM
#3

Menar du att skedbladet fyller bilden, och att det ska ha en mörk skugga i mitten? Ska skuggan ha någon särskild form? Kan du posta något försök som du har gjort, så att man kan få ett hum om själva idén bakom bilden?

Anngerd
8/13/14, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här kommer bilden

Inkanyezi
8/13/14, 11:04 PM
#5

Kruxet här är att du behöver utnyttja skedbladets förmåga att spegla, så vad du behöver, om du tar skedbladet rakt uppifrån exempelvis, är ljus ifrån alla sidor, genom exempelvis en vit cylinder, som du kan göra med vanligt vitt papper, som ett rör eller en strut som står runt om skeden.

Man tar alltså bilden genom öppningen av cylindern och belyser genom att lysa på pappersstruten, så att den speglar sig i skedens insida - ljus från höger kommer att speglas till vänster i skeden och vice versa. Från riktningen där kameran är, rakt uppifrån, kommer inget ljus, och därför blir det mörkt i mitten. 

Med tillräckligt stor bländaröppning kommer kanten på struten inte att återges skarpt i skeden, och då kan man kanske  skapa illusionen av en skugga.

Anngerd
8/13/14, 11:16 PM
#6

Tack för snabbt och utförligt svar. Då kan jag prova imorgon, ska bli spännande. Tack

Annons:
Upp till toppen
Annons: