Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 2033 ggr
Exoticas
2014-08-12 14:41

Redigering av matbilder?

Hur sjutton redigerar jag mina bloggmat bilder så att maten ser riktigt god ut? 

Jag har lätt för att redigera bilder men gör det aldrig men nu ska jag börja igen hade jag tänkt.

Maträtten i detta blogginlägg ser enligt mig sjuk osmaklig ut? eller är det bara  jag som är kräsen på bilder?

Redigerar med photoshop cs6, har ljusat upp bliden med curves ändra skärpan lite och storleken men vad mer kan jag göra? 

http://tejasmamma.se/2014/august/enkelt-men-gott.html#comments

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Annons:
pellepiano
2014-08-12 18:06
#1

Jag tänker att frågeställningen bör börja med själva fotograferingen. Dvs , hur ljussätter jag för att få det att se lika snyggt ut som mina favoritbilder. Så jag tänker att man bör analysera bilder på mat som man gillar, och försöka få belysningen likadan.

Fönster är bra att ha som belysning bakifrån så at säga, då får ma riktat ljus bakifrån och allmänt ljus framifrån ( samma ljus som studsar mot väggar och annat i kök/lägenhet )  Kolla en sån här sida med tips tex … http://www.mnn.com/food/healthy-eating/photos/8-tips-for-taking-great-food-photos/use-natural-light-and-lots-of-it

Bagtjesen
2014-08-12 18:07
#2

Det ser ut som om du har ett kraftigt blåstick och åt det grå hållet även vid sidan av tallriken - jag skulle tro att du har valt helt fel Vitbalans när du tog fotot. Därav ser det lite trist ut. Har du tur och har bilden i kamerans rå-format så brukar det gå att rätta till. -Dock- tycker att du valt fel tallrik/blå till maträtten - det är nog maträtten som sådan som bör vara det som drar ögonen åt sig.

/Bägtjesen


Inkanyezi
2014-08-13 09:40
#3

Det är ljuset i första hand som är nyckeln till att göra en bild som drar ögat till sig, en bild som är attraktiv. Därutöver alldeles självklart bildens komposition, dvs formen på hela bilden och alla element i den, färgerna och bakgrundens förhållande till huvudmotivet, och fördelningen av skärpa inom motivet.

Alltihop det där har med fotograferingen att göra, medan redigeringen av bilden i de flesta fall är en ganska liten del av skapandet. 

Pellepianos tips är guld. Prova att ta ljuset från ett fönster, och inte framifrån, eftersom man behöver ljus från sidan för att uppfatta form och skapa spänning i bilden. Se till att inga andra ljuskällor finns, som kan påverka bilden och ge den konstiga färgstick. om du behöver lätta skuggor, använd reflektor utan färg - antingen vit (kartong) eller silver (aluminiumfolie).

Var noga med vitbalansen, det är grunden för att få fina färger.

Gå närmre maten, om du vill att den ska dominera bilden, men den behöver inte ligga i mitten av bildytan. Huvudmotivet i mitten ger ofta mindre liv i bilden än om man skapar lite spänning genom att lägga det en bit mot sidan.

Och visst, titta på matbilder som andra har gjort och försök komma på precis vad det är som gör att vissa av dem kanske ser läckrare ut än andra eller mer intressanta att titta på, och klura ut hur det kan vara gjort.

Ett sätt att få mer handfasta tips, kan vara att peka på andras bilder som du inte lyckas klura ut hur de är gjorda och fråga hur man gör.

Exoticas
2014-08-14 00:19
#4

Jag har ljus från vänster och bakifrån + extern blixt, minns inte inställningarna på kameran dock =/ 
låter jag någon annan redigera bilderna blir det jätte bra men gör jag det själv så blir det kasst. Jag tycker om matbilder som är överexponerade för mig ser det mera inbjudande ut då!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Inkanyezi
2014-08-14 09:55
#5

Vad vill du säga med inlägg #4?

Handlar det om bilden i din blogg, som du länkar till i inledningen?

Du har i den bilden gjort ett kardinalfel när det gäller ljuset, och det är att den innehåller mer än en slags ljuskälla. Där finns en lampa, som befinner sig något vid sidan av och ovanför, och det finns ett annat ljus med annan färg. 

Blandar man ljuskällor av olika slag går det aldrig att få fram rätt färger. För att vara säker på bra färg går det inte att använda mer än en slags ljuskälla. Lampan i taket och det andra ljuset har väldigt olika färgkaraktär. 

Att använda blixt är ett kapitel för sig, och det är ganska mycket att lära sig om ljus för att kunna forma ljuset från blixten kreativt. När man använder blixt till sånt här, bör blixt vara enda ljuskällan, för att man ska kunna få färgen bra. Inte heller olika typer av blixtar kan blandas utan problem med blandljus, eftersom studioblixtar och småblixtar har väldigt olika färgkarakteristik.

Om du vill ha mer utförlig information om din bild och vill veta vilka inställningar du har gjort, kan du titta i Exif för bilden, som talar om de sakerna. Det är också bra om du presenterar din bild med Exif kvar, och att du lägger bilder som du vill visa här på sajten i stället för att peka på din blogg. 

Och än en gång:
Det har inte någonting med redigeringen att göra, utan grunden för en bra bild är alltid hur man tar den. För bilder där man kan kontrollera alla parametrar, är det ohållbart att tro att det ska gå att fixa fel senare i efterbehandlingen. Om man gör rätt från början kan man ofta strunta i efterbehandling när man tar ut bilden som jpeg ur kameran.

Upp till toppen
Annons: