Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1921 ggr
Julia-H
2014-08-12 00:00

(M) Djurbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Har 2 bilder jag gärna vill få kritik på. Den ena (hästen) är fotad med en Canon EOS 1000D + Canon EF-S 25-250mm, Katten är fotad med en Nikon D60 och jag vet tyvärr inte vad det är för objektiv då kameran inte är min (men bilden är tagen av mig).
Börjar med hästen, som jag är mest nöjd med..

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

Annons:
Julia-H
2014-08-12 00:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och här är kattbilden, som jag inte är så jättenöjd med, fast det är NÅGONTING som får mig att tycka om den litelite…

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

Cahira
2014-08-12 00:29
#2

Lyktan bakom hästen drar blicken bort från katten, men båda bilderna är superfina! Hästen är nästan magisk. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Bagtjesen
2014-08-12 12:02
#3

#0 Hästen, svårt att inte tycka om den! Den vita hästen med en mörk vinjettering som bildar en inramning. Fokus och skärpedjup kanonbra. Annars svårt att bedöma detaljer eftersom det är en liten bild vi får titta på.

Ett ovanligt beskärningssätt (där du kapat benen), men bilden fungerar ändå jättebra för mig. Det är grannlaga att välja att göra "kapningar", och de flesta är ogenomtänkta och misslyckade, dock inte din!   

Bara ett par små detaljer som möjligen skulle göra den ännu bättre - hästsvansen skulle kannse varit med helt och hållet, eller bortredigerad i de nedersta stråna, men det är mest en fundering. Det andra är att kanske försöka sig på att dämpa de ljusaste fläckarna i bakgrunden

#1 Varför vara blygsam det är en bra bild, lite ovanlig i kompositionen med bordskanten och tassarna över kanten. Det är bara två detaljer som stör: Lampan i bakgrunden och att baktassarna inte är med. 

Kanske skall du fundera över att beskära mer till vänster då hamnar lampan i en mindre central position. Det är kanske bara det man kan göra i efterhand. Ett alternativ när du skulle ta bilden hade ju varit att ta bilden mer från vänster och fått med mer av tassarna, och att stolsryggarna och tassarna försvunnit bakom skärpedjupet. och lampan hade hamnat mindre centralt. Katten kanske hade sträckt ut sig mer så bilden kan ha blivit annorlunda på så sätt. Många tar samma bild om och om igen från samma plats och hoppas enbart på det bästa uttrycket hos katten, en bättre metod vid djurfoto är att ta lite mer ur olika vinklar, ofta följer djuret med i blicken och är lite lagom nyfiket. Tycker det är bra att göra när man annars riskerar att tänka alltför mycket på huvudmotivet och då ingenting på bakgrunden.

/Bägtjesen


luckydragonriderkin
2014-08-13 11:19
#4

#2 Lyktan bakom hästen drar blicken bort från katten, men båda bilderna är superfina! Hästen är nästan magisk. :) 

sorry, var tvungen att påpeka det 🤪

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Kickan90
2014-08-13 13:39
#5

håller mer #4 😜

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Anngerd
2014-08-13 17:24
#6

Underbara foton.

Annons:
Cahira
2014-08-23 05:00
#7

Hahaha oj! Tryckfelsnisse har sina stunder. ☺️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ylva-Li
2014-08-26 17:57
#8

Jag tycker båda bilderna är otroligt fina! Och visar verkligen att det inte är kameran som gör bilden, utan personen bakom. :)
Kan hålla med om att lyktan stör på kattbilden, men det är endå en enormt fin bild.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Upp till toppen
Annons: