Annons:
Etikettövrigt
Läst 1926 ggr
TitanicSims98
2014-08-10 12:07

Tappad systemkamera

Hej! Jag är fröken klantig.  När jag reste mig upp för att hämta en sak hamnade kameran smash på golvet och träffade bordsbenet. Jag sa många ord som ni egentligen inte borde veta om. 

Hur lätt kan en systemkamera gå sönder? Jag har en Canon eos 1100d. En gång ramlade jag i trappan med kameran. Asså jag är orolig och frustrerad på riktigt.

Jag är en sådan person som blir väldigt lätt rädd, förtvivlad och orolig. Så jag behöver ett snabbt svar för jag får panik! Hur lätt kan en systemkamera gå sönder?

//Josefine Hjärta

http://www.rainless.blogg.se/

~ Be yourself. Nobody else. ♥

Annons:
lili3337
2014-08-10 12:23
#1

Går den att fortfarande att fota med?

Glada hälsningar från lilla mig! Regnbåge

TitanicSims98
2014-08-10 12:57
#2

#1 Ja det gör den

//Josefine Hjärta

http://www.rainless.blogg.se/

~ Be yourself. Nobody else. ♥

xla
2014-08-10 14:07
#3

Funkar den som den ska så är den helt enkelt inte trasig. Jag har tappat kameror, objektiv, blixtar osv och just när det händer hatar man väl livet lite lätt men det är glömt efter ett par minuters svordomar.

TitanicSims98
2014-08-10 16:56
#4

Tack för svar! Jag har lugnat ner mig, men jag är orolig för objektivet. Den fungerar men jag har ändå lite ångest. Men tack iallafall för svaren! :)

//Josefine Hjärta

http://www.rainless.blogg.se/

~ Be yourself. Nobody else. ♥

MatildaSjöberg
2014-08-10 20:50
#5

Om den fungerar som vanligt behöver du inte oroa dig!

[PeterWem]
2014-08-10 21:36
#6

Tappade min 6D + 24/1,4II L två meter ned i sten. En liten repa på skärmen och förstörd blixtsko. Blixtskon gick att byta ut mot en 1000D:s blixtsko.

Annons:
[SonjaG]
2014-08-10 22:03
#7

Det beror på hur den ramlar, vad som stöter i det hårda.

Jag tappade en kamera i ett stengolv på ett museum. Det var i början på en USA-semester. Därefter gick det inte att fota med den på hela resan. Objektivet tog emot smällen.

xla
2014-08-10 22:09
#8

#7 Nej inte direkt. Tar objektivet smällen så är det mest förödande för bajonetten men det handlar som alltid om hur pass mycket tur eller otur man har.

Schnailgull
2014-08-11 20:55
#9

Tappade min också, eller råkade ha ner den i golvet, den går att fota med men mitt nya (!) objektiv fick sig en smäll och nu är den lite trög att fokusera med, den liksom hackar sig fram x)

JazzBass
2014-08-11 21:00
#10

Objektivet är nog det som är känsligast för stötar. En numera pensionerad fotograf jag känner berättade att han hade ett objektiv som blev dåligt av minsta lilla ovarsamhet. Jag tappade för ett par år sedan min kameraväska innehållande bl.a. min nikon d700 med monterat 70-200/2,8 vrII i golvet från ett bord, med 1250€ reparationskostnader som följd då kombinationen slets sönder vid bajonettfästet. Hemförsäkringen täckte dock lyckligtvis nästan allt. Som andra sagt; om kameran funkar klarade den sig nog. Men jag tycker du ska testa objektivet lite för att se om det tagit skada eller inte. Först: kolla att fokuseringen fungerar, även den manuella fokusringen, och att autofokusen med enpunktsfokusering lägger skärpan där du vill ha den och inte framför eller bakom motivet. Testa det på största bländaren. Titta också efter eventuell "drömliknande" oskärpa där du borde ha skärpa, och efter sänkt kontrast överlag. Fota nåt lanskap på f/8 och se att skärpan är någorlunda jämn över hela bilden. Hittar du nånting misstänkt, lägg upp en bild här i så stort format som möjligt så kan jag och andra ta oss en titt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MyBeauty
2014-08-15 08:32
#11

Mitt objektiv 70-200 f2,8 åkte också i backen för några dagar sedan. Det låg i det skyddande objektivfodralet som är vadderat och det gled bara ner från en stol ner i marken (där det var lite gräs å jord, inte helt stumt underlag).. Jag är ändå jätteorolig att det hände något. Men var sånt litet fall och låg som sagt i fodralet så det BÖR INTE ha tagit skada. lr? 😕

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Upp till toppen
Annons: