Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Övrigt

Tappad systemkamera

2014-08-10 12:07 #0 av: TitanicSims98

Hej! Jag är fröken klantig.  När jag reste mig upp för att hämta en sak hamnade kameran smash på golvet och träffade bordsbenet. Jag sa många ord som ni egentligen inte borde veta om. 

Hur lätt kan en systemkamera gå sönder? Jag har en Canon eos 1100d. En gång ramlade jag i trappan med kameran. Asså jag är orolig och frustrerad på riktigt.

Jag är en sådan person som blir väldigt lätt rädd, förtvivlad och orolig. Så jag behöver ett snabbt svar för jag får panik! Hur lätt kan en systemkamera gå sönder? 

Anmäl
2014-08-10 12:23 #1 av: lili3337

Går den att fortfarande att fota med?

Anmäl
2014-08-10 12:57 #2 av: TitanicSims98

#1 Ja det gör den

Anmäl
2014-08-10 14:07 #3 av: xla

Funkar den som den ska så är den helt enkelt inte trasig. Jag har tappat kameror, objektiv, blixtar osv och just när det händer hatar man väl livet lite lätt men det är glömt efter ett par minuters svordomar. 

Anmäl
2014-08-10 16:56 #4 av: TitanicSims98

Tack för svar! Jag har lugnat ner mig, men jag är orolig för objektivet. Den fungerar men jag har ändå lite ångest. Men tack iallafall för svaren! :)

Anmäl
2014-08-10 20:50 #5 av: MatildaSjöberg

Om den fungerar som vanligt behöver du inte oroa dig!

Anmäl
2014-08-10 21:36 #6 av: [PeterWem]

Tappade min 6D + 24/1,4II L två meter ned i sten. En liten repa på skärmen och förstörd blixtsko. Blixtskon gick att byta ut mot en 1000D:s blixtsko.

Anmäl
2014-08-10 22:03 #7 av: SonjaG

Det beror på hur den ramlar, vad som stöter i det hårda.

Jag tappade en kamera i ett stengolv på ett museum. Det var i början på en USA-semester. Därefter gick det inte att fota med den på hela resan. Objektivet tog emot smällen. 

Anmäl
2014-08-10 22:09 #8 av: xla

#7 Nej inte direkt. Tar objektivet smällen så är det mest förödande för bajonetten men det handlar som alltid om hur pass mycket tur eller otur man har.

Anmäl
2014-08-11 20:55 #9 av: Schnailgull

Tappade min också, eller råkade ha ner den i golvet, den går att fota med men mitt nya (!) objektiv fick sig en smäll och nu är den lite trög att fokusera med, den liksom hackar sig fram x)

Anmäl
2014-08-11 21:00 #10 av: JazzBass

Objektivet är nog det som är känsligast för stötar. En numera pensionerad fotograf jag känner berättade att han hade ett objektiv som blev dåligt av minsta lilla ovarsamhet. Jag tappade för ett par år sedan min kameraväska innehållande bl.a. min nikon d700 med monterat 70-200/2,8 vrII i golvet från ett bord, med 1250€ reparationskostnader som följd då kombinationen slets sönder vid bajonettfästet. Hemförsäkringen täckte dock lyckligtvis nästan allt.
Som andra sagt; om kameran funkar klarade den sig nog. Men jag tycker du ska testa objektivet lite för att se om det tagit skada eller inte. Först: kolla att fokuseringen fungerar, även den manuella fokusringen, och att autofokusen med enpunktsfokusering lägger skärpan där du vill ha den och inte framför eller bakom motivet. Testa det på största bländaren. Titta också efter eventuell "drömliknande" oskärpa där du borde ha skärpa, och efter sänkt kontrast överlag. Fota nåt lanskap på f/8 och se att skärpan är någorlunda jämn över hela bilden.
Hittar du nånting misstänkt, lägg upp en bild här i så stort format som möjligt så kan jag och andra ta oss en titt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.