Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 821 ggr
MyBeauty
2014-08-06 22:37

(M) Fotografering i motljus på dressyrbanan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotograferade den 1/8 en lokal tävling i dressyr för ponny. Mot slutet av kvällen så provade jag lite motljus :) 

Fotade med min nya Nikon D800 samt Tamron 70-200 f/2.8

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Annons:
MyBeauty
2014-08-06 22:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

http://Mylifeandbrian.blogg.se

LillyAmanda
2014-08-06 22:50
#2

Otroligt fina bilder! :)

**//Amanda

Bagtjesen
2014-08-07 16:49
#3

Har man schyssta grejor så går det att få till det!

Men bild #0 ger mig totalt inte så mycket eftersom skuggan av flickan mot hästens främre del förtar så mycket. Skuggan ör att texten AMIGO och en streckkod blir så tydliga. Alltså inget tekniskt fel på kamerahanteringen, bara på när den togs eller vinkeln, och vilka eventuella möjligheter du hade till förberedelser.  Exponeringen  i hennes ansikte väldigt bra, och det ser ut precis som lite röd kvällssol. Dammet kring hovarna blir också fint p g a den låga vinkeln.

#1 Är jättefin, på de flesta vis. Dammet och skuggorna vid fötterna gör att det ser ut som fler ben än det är, … men det ger ju mer rörelse åt bilden. Du har plåtat med 1/500s och i de där låga farterna så blir allt fryst. Jag tycker att du skall våga släppa på lite av experimentlustan och pröva betydligt längre exponeringstider, för att få till någon liten rörelseoskärpa. Men du kanske vill ha helt frysta porträtt - beror alltså på vad du vill få fram. Tror att det är ganska lätt att komma fram till var exponeringstiderna behöver ligga för att få till mer action, det skiljer nog inte så där jättemycket mellan olika ekipage - någonting att testa och memorera inställningarna.

Det jag själv skulle ha gjort med bilden är ju att jag skulle beskurit till höger för att få bort "E" - och då hade du fått lite mer enligt enligt "tredjedels-regeln" (som ju inteär något man alls behöver följa slaviskt, men som man bör fundera över på bilderna ibland.

En annan sak som jag tycker du gör helt rätt i är att ha små loggor, men i bild #1 kommer den i de intressanta skugg-benen, så varför inte lägga den till höger, med något mer av bakgrunden som syns igenom? 

Något som man nästan alltid ser på hästbilder är att ekipagen befinner sig nära "staketen". Enklare att trolla bort lite med att få det utanför skärpedjupet om ekipaget inte är alldeles intill det.

När du nu plåtar så bra, så tror jag att du kan få folk att ställa upp mer och plocka bort saker, eller passera just där du vill ha dem, så att du t ex kan välja bakgrunder m m. 

 /Bägtjesen


MyBeauty
2014-08-07 23:09
#4

Bakgrunden till dessa bilder var att jag var bokad till en dressyrtävling. Där bilderna inte eg är för min egen del utan att leverera till kund. Inte så mycket att spela på när det kommer till att experimentera. Detta får jag göra när jag inte har prestationskrav på mig. Därav kunde jag heller inte bestämma vart motiven skulle befinna mig utan fick improvisera med de lägen jag hade. Själv vill jag ha lite luft bakom hästen som i bild #1. Hade kunnat lägga ner mer tid på redigering men eftersom det fotas så otroligt många ekipage och bilder så gör jag endast små justeringar och resten får vara som det faktiskt är på tävlingsbanan. Dvs, jag plockar inte bort saker i bakgrunden mm. (det går ju faktiskt inte att redigera kanske 2-300 bilder så noga.  Utan det lilla jag gör med dom är bara basic. Istället så hade jag kunnat klonat bort bokstaven "E" tex, men då jag inte redigerar tävlingsbilder i den höga grad pga antalet som blir så hoppade jag det denna gång också :)

När jag inte har press på mig att prestera ska jag börja laborera med rörelseoskärpa ;) *lovar*

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Bagtjesen
2014-08-08 16:22
#5

#4 Jo jag förstod nästan att det var på det sättet - att det liksom var givna förutsättningar. Bra med att få feedback från dig med vad du egentligen vill göra, och så förstår jag att du tänker lite likadant. 

Egentligen så är det så att nästan alla kategorier av kunder är inte så lite konservativa, men om man lyckas visa upp någonting som är lite utöver det vanliga men som är bra, så kan man få med sig dem på något som är lite "nytt".

/Bägtjesen


Nobeel
2014-08-08 23:22
#6

Jag verkligen älskar ljuset i bilderna, helt underbart att man kan se ljuset, känns nästan som man kan ta på det! Helbra!

Annons:
Upp till toppen
Annons: