Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1044 ggr
[TooLoover]
8/1/14, 9:20 PM

Systemkamera

Hejsan

Jag har länge velat ha en egen systemkamera! Men vilken rekommenderar ni? Den ska inte vara allt för dyr, hittade en, tror ni denna är bra?:  http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/EOSMSTDBK/canon-eos-m-systemkamera-18-55mm-objektiv-svart

Annons:
denstore
8/1/14, 9:53 PM
#1

Min brorsa har en sån. Han är nöjd, men det är nog mest som ett komplement till hans vanliga systemkamera. Men EOS M har en trevlig förmåga, och det är att man kan använda objektiv från hela EOS-serien med en adapter.

[TooLoover]
8/1/14, 9:55 PM
denstore
8/1/14, 10:06 PM
#3

Som de flesta kompaktkameror. Men man alla inse att den inte har någon sökare, så den är inte som en traditionell systemkamera.

xla
8/1/14, 10:51 PM
#4

Bildkvalitén är högre än de flesta kompakter eftersom att sensorn är större och den är som en traditionell systemkamera i och med att det är ett system där du kan byta objektiv. En sökare kan dock vara trevligt att ha men det är inte sökaren som gör det till en systemkamera.

[TooLoover]
8/1/14, 10:59 PM
#5

Sökare?🤔

xla
8/1/14, 11:21 PM
#6

Planerar du att köpa fler objektiv till din kommande kamera? Kanske använda EF optik med adapter? Är svaret nej så är nog en mer avancerad kompaktkamera vägen att gå, det finns massor som levererar rå format och annat vettigt nu för tiden och inte kostar allt för mycket, lätta att stoppa i fickan är dom också.

Annons:
[TooLoover]
8/1/14, 11:51 PM
[TooLoover]
8/2/14, 2:09 AM
#8

#1 glömde fråga men du kan inte lägga in en bild tagen av den kameran här så jag får se hur bra den tar? Vore jätte snällt ^^

pellepiano
8/2/14, 9:38 AM
#9

Det finns gallerier på nätet med bilder från den kameran ( och det finns för alla kameror så man kan jämföra ). För att kunna se kvaliteten måste man se bilder i originalstorlek.

http://www.dpreview.com/galleries/reviewsamples/albums/canon-eos-m-preview-samples

Under varje bild man ser finns en gul text och där kan man välja originalstorlek   (

leemland
8/2/14, 9:53 AM
#10

Nu måste jag bara fråga :Canon eos M är väl ingen systemkamera? Den räknas väl som "spegelglas"? (Som alla(?) kompakt) Eller har jag fått det om bakfoten?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

xla
8/2/14, 10:44 AM
#11

#10 spegelglas? En systemkamera utan spegel är lika mycket systemkamera som en vanlig SLR eller DSLR. Spegeln gör det inte till en systemkamera utan möjligheten att byta objektiv är det dom gör den till en del i ett system oavsett om den har spegel eller ej

ru4real
8/2/14, 11:56 AM
#12

Jag är helt övertygad om att 99% av alla kamerorna på marknaden idag är "bra". Du ställer fel fråga. Vad skall du ha den till? Vad vill du fotografera? Beskriv det istället så får du nog bättre svar dessutom.

smurfis
8/2/14, 12:05 PM
#13

Det beror ju helt på vad du ska ha kameran till och vilket intresse du har. Sen är det ju inte kameran i sig som tar fina bilder utan fotografen bakom kameran 😃

Annons:
Mickis1994
8/2/14, 1:09 PM
#14

Hur är denna jämfört med Canon 1200D?

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

denstore
8/2/14, 6:52 PM
#15

1200D är en mer allsidig kamera, och har större sensor, och kan dessutom direkt använda alla canons EF och EF-S-objektiv.

xla
8/2/14, 7:05 PM
#16

#15 Nej den har inte större sensor. Både eos m och 1200D är utrustade med en aps-c sensor

denstore
8/2/14, 7:23 PM
#17

Sorry, fel av mig. Hade för mig att det var samma sensor som i G-serien. Men det är visst deras vanliga crop-sensor.

leemland
8/2/14, 8:10 PM
#18

#11 Det ska stå spegellös (autokorrekt på plattan tydligen) . 

Men ok .

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

JazzBass
8/3/14, 1:27 PM
#19

Det blir säkert utmärkt med den där EOS M-kameran och 18-55mm objektivet som start. Senare kan man komplettera med fler objektiv om man vill.

Kvaliteten är minst lika bra som en vanlig systemkamera med lika stor sensor (som de flesta har), så det är inget att oroa sig för. Sensorn är ca 15 gånger större än en vanlig kompaktkamerasensor, och ger lika många gånger bättre kvalitet, samt möjlighet till korta skärpedjup (med rätt objektiv och inställningar). Sensorn ger tillräckligt bra bildkvalitet för allt man kan tänka sig behöva fotografera, till så gott som alla ändamål även till de mest krävande kunderna, utom i riktigt dåligt ljus.

Det är dock väldigt viktigt att också förstå sig på kamerorna och grundläggande kamerateori, för att kunna få till tekniskt sett bra bilder i alla lägen, och bäst blir det också om man fotar i raw-format och efterbearbetar alla bilder så de blir så som man vill ha dem. Autolägena funkar ofta hyfsat, men om man alltid tyr sig till dem kan man tyvärr inte räkna med att alla bilder blir tekniskt bra, helt oberoende av vad för kamera man har.

Många påstår att om man inte vill sätta sig in i teorin är det lika bra att köpa en kompaktkamera. Jag håller inte med om det, alls. Bildkvaliteten är alltid bättre med större sensor, oberoende om man kan nåt om exponering eller inte. Men genomgående proffsig kvalitet på bilderna får man nog först när man läst på ordentligt och lärt hantera sin kamera i alla lägen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

denstore
8/3/14, 1:50 PM
#20

Njae, jag är nog tveksam till att rekommendera en sökarlös kamera, om det är systemkamera man vill ha. Min bror är nöjd med sin EOS M, men det är för att den är ett komplement till hans vanliga kamerautrustning. EOS M är välbyggd och fungerar bra, och M-objektiven känns trevliga och solida, men det är lite en låst miljö. Ska man använda sig av Canons EF-objektiv och konverteraren, så blir det direkt en rätt stor och klumpig kamera. Och M-objektiven passar inget annat än de nuvarande M-husen. Vill man ha endast en systemkamera, så är nog typ 1200D en bättre start.

Annons:
Bodin99
8/3/14, 5:02 PM
#21

Ja att rekommendera EOS M till en nybörjare som är intresserad av att lära sig är dumt. Seg som sirap och kompaktkamerakontroller. När TS sen börjar läsa på om hur man fotar på olika sätt etc kommer han/hon inse vad begränsad den kameran är.

Upp till toppen
Annons: