Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 953 ggr
pernillaa
7/29/14, 10:40 PM

Kritik (H) - Fridfullt barn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er.

Jag är egentligen nybörjare åtminstone med en vettig kamera, men vill gärna ha hård kritik ändå. Det är ju så man lär sig bäst. =)
Jag har gjort bilden svartvit, lagt till oskärpa i en oval och beskurt lite. Lägger upp originalet längre ner. Ge gärna kritik på originalet också. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
pernillaa
7/29/14, 10:41 PM
#1

Men oj vad mörk den blev nu när jag lade upp den. Ser att jag haft igång working cmyk under redigeringen. Ska ändra det.

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
7/29/14, 10:43 PM
#2

Oj vad rörigt det här blev…det var visst inte i cmyk-läge ändå, såg fel i all hast.

Varför blev det så mörkt fotot helt plötsligt? =/

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
7/29/14, 10:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jaja. Originalet här då iaf. =)

Har förminskat bilden i photoshop bara för att den inte går att ladda upp annars. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

TokyoWings
7/30/14, 5:39 PM
#4

Jag gillar den bättre i färg, i svartvitt är den på tok för mörkt och kontrastlös, men kanske om du ordnade det så skulle det se bättre ut. Dessutom är bakgrunden lite rörig och jag gillar inte det vita som sticker ut vid huvudet. Men annars är det en rätt bra bild! Fin skärpa och bra närvaro från den lilla modellen :)

RisingSun - Fotoblogg om Japan

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

pernillaa
7/30/14, 8:16 PM
#5

Tack för kritiken! =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Bagtjesen
7/31/14, 4:15 PM
#6

Tycker att den svartvita är bra - inte alls för mörk på min skärm. Jag tror mer att det är den upplevda cirkeln med oskärpa som upplevs som lite vinjettering. När jag ser på färgbilden så är den riktigt ljus (bra exponerad i ansiktet), så en bra överföring till svartvitt borde ha blivit bra - och tycker jag är bra. 

Bilden ser mörkare ut när den är liten än om du tittat på den på hel bildskärm - ser annorlunda ut om du klickar på den och får annan Upplösning!

Färgbilden är alldeles för många färger och linker och störande bakgrund i - Jag säger det för att i (H)ård kritik så behöver ju inte bara fokus ligga rätt och bra skärpedjup, utan också intressant bild och komposition, och kanske skall man ta hänsyn till om det är en bild man förberett sig för och haft en tanke med redan från början - och då tycker jag inte att färgbilden kommer upp i de kvalitéerna.

Att skärpedjupet inte räcker till för hela händerna gör mindre då du behandlat bilden som du gjort, och det är helt följdriktigt som ögonen nappen och den sommarljusa hårluggen blir så bra.

Jag och en del andra brukar säga att man ofta måste/behövertänka sig bilden endera som en svartvit bild eller en färgbild redan i det ögonblick när man ser möjligheten till bilden eller just när man tar den för att den skall bli riktigt bra.

Att du betitlat bilden med "Fridfullt barn" tror jag är p g a att den svartvita ger ett lungnare/fridfullare intryck - inte bara i barnet utan också i miljön. Ungefär så att  - en fridfull miljö ger ett fridfullt barn som kommer till ro varsomhelst - 

Tycker dock att eftersom det inte är en iscensatt bild utan tagen på fläcken så är den ändå riktigt bra - men tror att du är tillräckligt duktig för att eventuellt trolla med bakgrunden ändå lite mer. En ljusare variant - tja varför inte men det är svårt att få till ljusare och ändå teckning i hela ansiktet? Armen är ju tydligt sommarbrun och brunare än ansiktet, så ett ljusare ansikte tror jag skulle kräva ljusare arm åxå?

Får se om du lägger upp en ljusare bild…

/Bägtjesen


Annons:
pernillaa
7/31/14, 8:14 PM
#7

Tack för kritiken. Jag ska försöka göra något åt bakgrunden. =) Det var bara några sekunder han låg ner och jag grabbade kameran snabbt och drog av ett kort. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Bagtjesen
8/2/14, 12:12 PM
#8

#7 pernillaa - jo jag förstod att det var ett snap-shot - och då kan det bli som det då blev med färger m m. Därför så är den svartvita ett bättre porträtt, enligt min mening.

/Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: