Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 989 ggr
[norrpojk65]
7/28/14, 10:08 PM

Bearbetat porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den vänstra delen av stolen är gjord så den är mera oskarp. I övrigt inget ändrat.

Annons:
Bagtjesen
7/28/14, 11:15 PM
#1

Du har så bra modeller!

Bakgrunden och de olika skuggorna där är mjuka och fina! Vanligtvis gillar jag inte höga stolar vid porträtt, men här förstärker det att hon är en "ung dam"!

Fint att trixa bort lite av stolen, då blir den mindre betydelsfull. Ett ljust vackert porträtt! Hur har du ljussatt?

/Bägtjesen


Bagtjesen
7/28/14, 11:29 PM
#2

Såg nu att du ville ha kritik också!

F2.8! om det inte var meningen (nästippen och munnen) Även om det är ett ljust porträtt, så kanske du skulle försöka luska fram lite mer detaljer i hennes ansikte, det blir väldigt ljust. Tror att ögonen och en del av ansiktets hud skulle bli aningen bättre om du minskade det blå (i vitbalansen för hela bilden) även om hudtonen ändå är mycket fin.  Hmm, något mindre blått och något mörkare i ansiktet? Ännu en sån där jättefin bild som du skall vara väldigt försiktig med och bara testa att ändra i mycket smått - men det är så smått att allt kanske faller på olika bildskärmar. 

/Bägtjesen - i lugnet före invasionen imorgon


[norrpojk65]
7/29/14, 8:23 AM
#3

Jo, jag har tur som har modeller som vill sitta still en stund ibland.

Ljuset kommer genom ett fönster ganska rakt på henne eller ytterst lite från vänster och är lunchsolen som hjälper till med ljussättningen. Minns inte men tror jag reglera hur ljust jag ville ha med persiennerna i fönstret. 

Jo f2.8 var satt å ärligt så förstår jag inte hur jag trodde det skulle räcka då hon sitter lite snett i bilden! Bristande erfarenheter! Fast samtidigt kan jag tycka att det inte gör allt för mycket då det inte (för mig) är störande.

Bilden är något ljus det kan jag hålla med om. Ja det som är super med Lightroom också är att man kan återställa bilden till originalet. Detta gör att man kan "leka" med bilden rätt ordentligt.

Upp till toppen
Annons: