Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1033 ggr
born2b
2014-07-28 15:14

Kvinna som...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tränar… Vad är er åsikt om vad som är "bra/mindre bra" med denna bild?

ronniepersson.daportfolio.com

Annons:
Bagtjesen
2014-07-28 17:19
#1

Kompositionen, framförallt hennes kroppsställning verkar tillkonstlad.  Tycker också att det är problematiskt med händerna så långt fram och ur fokus, särskilt när hennes fötter/skospetsar äri fokus. Det blir nerifrån: i fokus, ur fokus, i fokus . Vajrarnas vinklar är en intressant detalj som faller bort. Den stökiga bakgrunden samt att ljuset från fönstret i samma höjd som hennes ansikte drar blicken till sig. Svårt att tänka på bra i bilden, den verkar ogenomtänkt? Tillkommen i en hast?

/Bägtjesen - åter efter 3 timmars åskväder


born2b
2014-08-28 06:52
#2

# Bagtjesen       Det är inne på ett gym…så det är lite svårt att städa i bakgrunden när maskinerna sitter fast i golvet…(därav den suddiga bakgrunden!) Det är en lampa som lyser i taket (jo den skulle jag faktiskt kunna redigera bort…).  Hennes fot är i samma "nivå" som ögonen. Tog en version där händerna är i fokus, den blev INTE bra…eller rättare sagt väldigt konstig, eftersom ögonen då INTE blir i fokus! Ögonen är i fokus, så som det bör vara. Kompositionen är ju kanon, vad har du för bildseende??? (vi är ett gäng i Ludvika Fotoklubb som läst om komposition för vi är med och bedömer bilder i fototävlingar, så jag vet att jag inte är helt ute och cyklar). I slutet av en övning sträcker hon sig lite framåt mot kameran, så ja, hennes kroppsställning är lite tillkonstlad, men det är den för kompositionens/bildens skull, vilket jag/modellen och många andra tycker blev väldigt bra  :)  Även om vi har väldigt olika åsikter om vad som gör en bild bra, så ska du ha tack för att du tog dig tid att kommentera min bild. Har du lagt upp några bilder här? Eller någon annan stans?

ronniepersson.daportfolio.com

MagArne
2014-08-28 15:04
#3

Varför kör du med bländare f/1.4? 
Objektivet presterar ju skarpare bilder när det inte ligger på sina yttersta gränser.

Jag håller med #1 att det är lite synd att händerna är ur fokus. Möjligt att händerna skulle vara i utgångsläget (närmare axlar/bröst) för övningen. Lite mer vikter också, ser ju för lätt ut för tjejen ;-)

Men jag gillar den grå nyansen i bakgrunden och att det är tjejen som är "färgen" i bilden. Bilden tilltalar mig positivt på något vis, jag gillar den :-)

Bagtjesen
2014-08-29 14:59
#4

#2 born2b -

Den kritik jag ursprungligen gav, tillkom mellan två åskväder, och var lite kortfattad, och mer av vad jag såg i bilden än en full kritik som jag brukar. JAg tittade på den ytterligare ngn dag efteråt, och kom då på ett par saker till, men eftersom  det inte kom in något annat beträffande bilden (på en månad) så har jag så skrev jag inget om det - det skulle verka påfluget att skriva mer, och nu är du troligen inte intresserad?!

Komposition och vad som gör en bild bra eller inte är ju inte något som vi alltid behöver vara eniga om,  eller hur? Och du har ju både fått ett mer positivt omdöme i #3 av MagArne. Och om vi alltid var bergsäkra på våra bilder skulle vi ju inte behöva få dem bedömda? Eller också är vi alltid ute efter enbart bekräftelse? Jag menar inte det till dig personligen och inte vad gäller den här bilden utan det är en rent allmän fundering/betraktelse kring varför vi gör saker. 

Men min analys av bilden och att t ex kroppsställningen är konstlad stämmer ju precis med vad du själv säger!  Sedan konstaterar jag ju bara fakta om vad som är i fokus (inom skärpedjupet.), och jag menar också att ansiktet ligger ungefär i samma plan som den främre foten., så där kanske jag var språklig otydlig, om det var något du tyckte jag inte beskrev rätt? Att du själv säger att "kompositionen är ju kanon",  är sådant jag själv aldrig skulle säga om någon av mina egna bilder eller andras - "kanon" är inget som ingår i de ord jag bedömer en bild i utan vilka element i kompositionen som är bra.

Beträffande mina meriter så har jag fått konststipendium 1967, varit med i fotoklubb och flera konstklubbar, och dessutom målat och tecknat (bl a kroki). Jag umgås också med flera bildkonstärer - olja,  foto, video, skulptur, keramik, och går på bildutställningar när jag kan - men det är inte så ofta som jag önskar beroende på stället där jag bor just nu. Jag har fotograferat sedan ca 1961… till mitten av 80-talet men sedan bara tagit familjebilder, men som pensionär tagit upp det igen för tre år sedan. Håller på med min egen foto-hemsida (som inte är klar) men har lagt upp ett antal bilder här också både  för kritik och under andra flikar, tror inte det skall vara så svårfunnet?

Så, istället för "kanon" - och att vi kanske inte är helt överens om bilden, kan du berätta om hur du tänkte dig den och vad du tyckte blev bra och, då om något, vad blev inte (så) bra? Som bildbedömare borde du även kunna sätta fler ord på din egen bedömning?

/Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: