Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 714 ggr
Nobeel
7/23/14, 11:29 PM

60D eller 6D?

Har haft min kära kamera (Canon 450D) i snart fem år och känner att det kanske är dax att byta upp sig lite. Jag står mellan Canons 60D och 6D, vet inte riktigt vilken jag känner skulle passa bäst. Fotar allt emellan hästtävlingar till natur till porträtt, har ni någon erfarenhet? Och vad är fördelarna med att ha en fullformatskamera? :)

Tack på förhand!

Annons:
denstore
7/23/14, 11:40 PM
#1

Kortare skärpedjup och mindre brus är väl de mest påtagliga fördelarna. Men som vanligt så är kanske objektiven mer avgörande än huset. Vad har du för objektiv nu?

Nobeel
7/23/14, 11:42 PM
#2

Okej! Jo precis så är det ju alltid :)

Nu har jag ett 50mm f1.8 och ett 85mm f1.8 som jag är otroligt nöjd med!

JazzBass
7/24/14, 7:30 AM
#3

Med de objektiven skulle en FF-kamera inte sitta fel alls. :-) Men du lär behöva komplettera med nåt längre objektiv om du ska fota hästtävlingar, gissar jag, men det beror lite på hur kreativ man är. ;-) Fördelarna med FF är förutom det denstore nämner, även större sökare, och bättre detaljteckning och skärpa. När du t.ex. behöver använda ditt 50/1,8 på maxbländare på din nuvarande kamera för att få tillräckligt kort skärpedjup, kan du med FF-kameran istället montera ditt 85/1,8 och köra något nedbländat, vilket ger bättre skärpa än att fota med största bländaren. Men oberoende så presterar alla objektiv bättre på större sensor (förutsatt att de är konstruerade för att kunna användas på en sån). Jag kör med en gammal FF-kamera (Nikon D700) och är fortfarande väldigt nöjd med den. Hellre en gammal FF-kamera än en ny cropkamera för mig, dock med undantag för om man använder mycket långa brännvidder (för t.ex. fågelfoto), eller fotar mycket närgången makro, var det lätt blir problem med för liten max avbildningsskala med för stor sensor.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Teddies matte]
7/24/14, 8:54 AM
#4

Kolla in 70D:n också, har du pengarna ser jag inte varför du skulle välja mellan 60D.n och 6D:n och inte 70D:n och 6D:n, själv valde jag mellan det senare alternativet vid senaste kameraköp.

Fundera på vilken typ av bilder du vill ta mest, vad som kameran måste klara av.

Vill du ha en snabb kamera till sportfoto t.ex. bör du välja 60/70D:n istället.

isla
7/24/14, 10:54 AM
#5

Kan säga att vi oxå valde mellan 70D och 6D. Blev en 6D till slut och är riktigt nöjd.

Nobeel
7/24/14, 12:18 PM
#6

#3 Jo precis, jag sitter och kollar på några lite längre objektiv också! Okej tack så jättemycket för hjälpen!! 

#4 Okej, ska fundera på den! Visste inte om 70D:n eller 60D:n vad bättre. Vad beslutade du för att köpa i slutändan? :)

#5 Okej, var det något speciellt som gjorde att du valde 6D:n istället för 70D:n? :)

Annons:
[Teddies matte]
7/24/14, 3:49 PM
#7

#6 70:Dn är ju en uppdatering av 60D:n, nyare och bättre på flera punkter.

Valde 70D:n eftersom en snabb kamera var viktigt, dessutom är den vridbara skärmen ett stort plus för mig.

Nobeel
7/24/14, 5:04 PM
#8

#7 Okej vad bra då vet jag! Okej, jo jag funderar ju på om jag behöver den vridbara skärmen eller ej!

Upp till toppen
Annons: