Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1915 ggr
Mari
7/23/14, 9:41 PM

Naturlig storlek?

Jag har en tanke om att fotografera djur och sedan skriva ut i naturlig storlek till en reklamidé jag är involverad i.

Gör man på något speciellt sätt då? Tänker om man ska fota med speciellt avstånd till motivet för att det ska bli bäst på utskriften sedan? Eller är det bara utskriften det handlar om och inte själva fotograferingen?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
JazzBass
7/24/14, 7:01 AM
#1

Det handlar inte om nåt mer än att du skriver ut bilden i en sån storlek att motivet blir i naturlig storlek på bild, förutsatt att du vet dess naturliga storkek förstås. Använder du ramar med standardmått kan du behöva beskära bilderna något, det kan se oroligt ut att blanda för många olika ramstorlekar och -proportioner i en utställning.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Mari
7/24/14, 11:44 AM
#2

Min tanke är att frilägga djuren så man kan skära ut och klistra upp på kartong så djuren blir stående/liggande i olika miljöer :-)

Kommer bli mestadels katter så jag får väl testa mig fram, misstänker att min A4 skrivare inte kommer att räcka till mer än till kanske kattungar

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Inkanyezi
7/24/14, 11:54 AM
#3

Du kan ju dela upp utskriften på mer än ett blad.

Mari
7/24/14, 11:56 AM
#4

Ja jag har funderat på det, är det något man gör i inställningarna till skrivaren eller är det i något program? Har inte satt mig in i att leta så ordentligt ännu då jag inte har bilderna klara :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Inkanyezi
7/24/14, 12:08 PM
#5

Det finns nog i flera program som man redigerar bilder med, hur man kan skriva ut över flera blad. Det var länge sedan jag gjorde det, men kolla programmet som du har. Jag tror jag använde Irfanview för att göra det, men jag tror att man kan göra det i andra program också. Det kan ligga i utskriftsinställningarna. Det finns flera beskrivningar på webben om du exempelvis söker på:

printing a large picture over several sheets of paper

Det finns också i en del utskriftsrutiner som "poster" eller liknande.

Bagtjesen
7/24/14, 2:02 PM
#6

Ett annat ord på engelska är "posterize" och härlett "posterization" - det finns flera gratisprogram, men det är några år sedan jag sist använde så jag är inte uppdaterad på vilka som är bra/bäst nu för tiden.

Ju bättre grundbilden är dess bättre blir uppförstoringen - när du förstorar tillräckligt mycket så blir bildpunkterna större än vad skrivaren klarar, och då beräknar programmen fram mellan-punkter. Så ju mer färdigbeskurna i kameran du kan ta bilderna, ju mer bildpunkter utgörs av djurmotivet.

/Bägtjesen


Annons:
Bagtjesen
7/24/14, 8:27 PM
#7

Glömde att; i vissa fall pratar man om det när man reducerar färgerna för att göra en "poster". Men jag avsåg med de här de program som tillåter att man förstorar upp rejält och kan skriva ut i separata A4 eller A3, och sedan klistrar ihop dem (i rätt ordning!

/Bägtjesen


Mari
7/25/14, 9:38 AM
#8

Tack för alla tips! Nu ska jag fixa lite bilder och testa utskrifter så småningom

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: