Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1988 ggr
kredka
7/22/14, 2:59 PM

Makro bilder- träning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har köpt för ett tag sen objektiv som är bra till makro bilder och under semester passade jag på att träna lite och leka med kameran :) Verkligen älskar min kamera :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Annons:
kredka
7/22/14, 3:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Blommor

Välkommen till ferretplanet.se :)

kredka
7/22/14, 3:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

:)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Potatisen
7/28/14, 12:50 PM
#3

Fina bilder, men vill du fota mer makro, ta bilder ännu närmare. Om du har köpt ett makroobjektiv borde du kunna ta bilder där till exempel hela bilden fylls upp av mitten på en blomma

Bagtjesen
7/28/14, 1:41 PM
#4

#3 Potatisen , jag tror inte att det går att komma närmare - troligtvis är kameran redan för nära för att det skall lyckas - speciellt den sista bilden.

Åtminstone den verkar vara tagen med 220 mm brännvidd med en Nikon D5100. Jag känner inte till något "riktigt" makroobjektiv runt de brännvidderna. Kanske finns något som säger sig vara "macro" i reklamen, men utifrån gamla vedertagna standarder bland fotografer är makro allt från verklig storlek upp till 8-10 gånger (8:1 till 10:1) förstoring - därefter är det "mikro" (alltså fotografering via mikroskop). Det är inte förbjudet att i marknadsföring kalla saker för makro, men bilder som läggs upp här är ofta närbilder, inte makro, de faller inom det som är från 1:6 (en sjättedel) av verkligheten ner till omkring 1:2 (halva verklig storlek). Många kameratillverkare och objektivtillverkare kallar även det för makro, men det är mest reklamsnack.  

#0 Kredka - Om du tittar på bilden #0 med myggan uppe till vänster! Myggan är troligen 4-7 mm lång och sensorn på D5100 är 15,6 mm hög och 23,6 mm bred. Vid äkta makro skulle myggan alltså uppta allt från en fjärdedel av bilden på höjden ända upp till nästan hälften av bilden. När jag mäter bilden (relativt) på höjden får jag 10,2 och myggans längd är 1,2, myggan utgör därmed 1:8,5 av bilden - med andra ord är det långt ifrån ett riktigt makro-fotografi. 

/Bägtjesen


kredka
7/29/14, 12:20 PM
#5

Tack så mycket för förklaring :) Speciellt till Dig Bägtjesen :) Jag är ju ny i systemkamera värld så jag verkligen uppskattar alla tips och förklaringar jag får här :) 

Ni har rätt - jag har objektiv 70-300 och mellan 180-300 ställer man "makro" funktion i den. Nu vet jag iaf att det då inte är någon riktig makro. :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Bagtjesen
7/29/14, 1:46 PM
#6

#5 Kredka - Så bra att du kan ta det till dig - en del kanske blir ledsna över att veta "sanningen". Men "sanningen" är ju samtidigt att det kan bli bra närbilder med kameran och det objektivet. Det som du kan behöva testa och titta i bruksanvisningen är hur nära du kan gå ett objekt. Det finns en närgräns - en gräns för hur nära du kan gå- , den kan vara olika beroende på om du har objektivet i makro-läge eller ej. Sedan är det lätt att missuppfatta hur man mäster den där närgränsen! På ditt kamerahus har du troligtvis ett vitt streck, som visar på det som brukar kallas "bildplanet", det är från det strecket och till det objekt du fokuserar på som är det kortaste avståndet du kan ha - det är närgränsen! (Närgränsen är alltså inte från främre delen av objektivet eller något  annat än från bildplanet!). 

När du har vid närgränsen eller lite längre bort så skall din kamera lyckas fokusera. På din kamera är det troligtvis den runda pricken längst ner till vänster i sökaren som skall vara stabilt ljus.

Så fortsätt att ta bilder och öva mycket - snart kommer du att se att bilderna blir bättre och bättre och att du blir bättre på att hantera din kamera. Att fotografera samma sak om och om igen till dess det blir perfekt- och man stadigt producerar bra/perfekta bilder på den sortens motiv är det enda sättet att verkligen lära sig - kunskapen skall finnas i huvudet, men också i ögat och muskelminnet i händer och kropp.

/Bägtjesen


Annons:
Upp till toppen
Annons: