Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3401 ggr
hunden222
7/20/14, 3:00 PM

Skillnad på nikon d3100, 3200, 3300?

HEJSAN! Jag undrar vad det egentligen är för skillnad på nikon d3100, nikon d3200 och nikon d3300? Och ifall jag skulle köpa en av dessa vilken skulle vara bäst för mig, eller har ni några andra tips på bra kameror som passar mig då jag är nybörjare vad det gäller systemkameror. Jag kommer mestadels att ta kort på min hund som nästan alltid är i rörelse fast i bland stilla, blommor och växter, kanske lite olika naturplatser m.m

Annons:
Bagtjesen
7/20/14, 4:33 PM
#1

Ju högre nummer ju nyare är de, och ju bättre och fler saker finns det som man kanske vill ha.

D3100 har mycket färre pixlar/bildelement på sin sensor, så med D3200 & D3300 kan fixa till mer i efterhand - t ex förstora upp en bild där du råkat få med väldigt mycket annat runt ikring.

Bildprocessorn är också mycet bättre i D3200&D3300

Till D3200 kan man köpa Wu-1A, för att få WiFi för trådlös bildöverföring.

Och om man till sist jämför D3200 med D3300 så har D3300 mycket bättre video, och dessutom har den ett snabbare system för autofokus, samt du kan ta serietagning, och du kan ansluta en annan blixt.

Så allt är bättre från D3100 till D3200 och ännu bättre i D3300, om det är de sakerna man vill ha - sedan skall det ju passa din plånbok också.

/Bägtjesen


hunden222
7/21/14, 9:24 PM
#2

okej tack så mycket för ditt svar!! Men eftersom jag är helt nybörjare så har jag några frågor: Är serietagning när man kan ta många bilder på bara några sekunder eller är jag helt ute och cyklar? Har du någon bra förklaring på autofokus?

MagArne
7/21/14, 10:06 PM
#3

Ja, serietagning är när du håller avtryckaren nedtryckt och kameran tar en massa bilder i följd. Kan tänkas vara bra när du ska fotografera din hund som springer. Då är det även en fördel att ha ett riktigt snabbt minneskort så kameran snabbt kan tömma sitt buffertminne till minneskortet för att kunna ta en ny serie bilder.

Men det går att ta bra bilder på springande hundar utan seriebildtagning med så det är inget du behöver stirra dig blind på om ekonomin tryter.

Autofokus är när kameran själv ställer in fokuseringen så bilden blir skarp eller rättare sagt objektet du siktar på blir skarpt. Förr fick man själv vrida på objektivets fokuseringsring tills objektet blev skarpt. Nu sköter kameran det själv och de nyare modellerna är lite snabbare och smartare gällande fokuseringen.

Finns det någon mer systemkamera i din familj kan det vara smart att köra på samma fabrikat för att kunna låna objektiv och blixtar av varandra.

hunden222
7/23/14, 8:56 PM
#4

Tack så mycket för ditt svar! Min bror har en nikon d90?! (vet inte riktigt) Men vadå om jag köper tex en Nikon D3200 kan jag ha ett objektiv som min bror har då och han mina?

MagArne
7/23/14, 9:43 PM
#5

#4 Japp, du kan låna din brors objektiv och tvärt om.

Möjligtvis om din bror har några gamla objektiv som saknar autofokusmotor så kommer du inte kunna använda autofokus på dessa. D90 har nämligen inbyggd autofokusmotor i kamerahuset vilket D3x00 saknar. Men det är klart vanligast att autofokusmotorn sitter inne i själva objektiven och då passar det fullt ut på båda kamerorna.

Så jag tycker helt klart att du också ska köra på Nikon, t.ex. D3200 som du funderar på.

Bagtjesen
7/24/14, 2:17 PM
#6

Jo, det är som #5 MagArne säger att man kan låna objektiv mellan kamerorna, men de kommer att bete sig olika. Ett DX-objektiv på en fullformatskamera (FX) visar en mycket mindre del av bilden än om den sitter på en DX-kamera, och bilden kan bli mörkare i kanterna s k vignettering. 

Så visst går det att låna emellan, men bildresultaten blir olika.

/Bägtjesen


Annons:
MagArne
7/24/14, 3:30 PM
#7

#6 D90 är ingen FX-kamera utan en DX-den med precis som D3200. Bildresultatet kommer bli lika och objektiven passar mellan kamerorna så länge de har inbyggd autofokusmotor.

Bagtjesen
7/24/14, 8:33 PM
#8

Oh, sorry #7  MagArne - jag såg några sidor som hade fel info, men den info jag har om objektiv mellan DX och FX kameror är direkt från Nikon - Jag funderar på att skaffa en D800 inom en snar framtid, och kollar vad jag behöver komplettera med samtidigt som jag behåller min D7000… Så, slutsatsen är att det fungerar att låna mellan ännu fler kamerahus från Nikon.

/Bägtjesen


hunden222
7/27/14, 9:24 PM
#9

Tack så mycket för alla svar! Jag har bestämt mig och jag har beställt ett paket:

Nikon D3200 med två objektiv (18-55 och 55-200) kamera väska och 8GB minneskort och två st UV filter till objektiven. Allt detta kostade 3250:-! är väldigt nöjd över detta köp, tyckte jag fick mycket för pengarna, kameran kommer på onsdag eller tisdag!

Upp till toppen
Annons: