Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2322 ggr
[kaninerärbäst]
7/16/14, 11:24 AM

Vilken ska jag köpa? Pentax k-3 vs Nikon D7100?

Jag har varit och känt på båda kamerorna och Pentax  kändes rätt både i utseendet och i handen. Nikon är väl bra men det känns som alla har Nikon och jag vill gärna ha något annorlunda, inte falla för marknadsföringen och tro att Nikon är bäst. Fast Nikon tar ju bra bilder och alla verkar så nöjda med Nikon, så jag vet inte. 

Pentax, marknadsför sig med att vara nummer1 i vädertålighet.Jag vill gärna ha en tuff kamera som klarar att man fotar i regn eller minusgrader.

D7100  har bättre video funktion är pentax k-3? ?

Användning:

  • Foton på kaniner, både utomhus och inomhus, mycket rörelse är det.

  • Natur & landskap, djur

  • Insekter och blommor (närbilder) 

  • Stad & människor

Vill alltså ha en kamera som är snabb, bra fokus och tyst. Vill köpa ett ordentligt hus nu direkt. Har fotat lite med Canon550D (ej min) men inte alls förtjust i Canon och tycker inte om den heller. 

Så vilken är bäst Pentax K-3 eller Nikon D7100?  Kommer det komma ut en ny Pentax som är likvärdig Pentax k-3? 

Tänkte köpa en nu någon gång september-december, då jag tänkt att priset kommer sjunka på de båda ifall de släpps något nytt. 

Annons:
Inkanyezi
7/16/14, 11:44 AM
#1

Det är nästan som frågan om Aftonbladet eller Expressen, men ändå inte riktigt. Det finns någon skillnad som kan vara avgörande. För min del skulle främst Pentax helt överlägsna bildstabilisering väga tungt. Men stabiliseringen kan också spela in på ett annat sätt, eftersom det är spegelreflexkameror, och stabilisering i objektivet underlättar för autofokus att fungera när man har långa objektiv. 

Det är nästan dött lopp mellan de två. Jag skulle föredra Pentax, främst för dess bättre stabilisering, som fungerar också med äldre optik och stabiliserar också för rörelser som optisk stabilisering helt enkelt inte kan kompensera. Vilken du väljer kan ju bygga på andra kriterier.

[PeterWem]
7/16/14, 12:32 PM
#2

Hade nog kört på pentax jag med. Dess vädertätning är outstanding.

Allt oviktigt
7/16/14, 3:18 PM
#3

Jag hade valt k-3 men det beror på att jag har haft/har k10d och k-5 så jag gillar helt enkelt pentax. Mina kameror har varit med mig i -20 grader, regn och sol och har alltid fungerat bra

Po A
7/16/14, 3:26 PM
#4

Har du tittat på Sony a77? I detta paket får du riktigt mycket kamera för pengarna….En riktigt bra kamera och med ett vädertätat objektiv med f2,8.

Inkanyezi
7/16/14, 3:30 PM
#5

Eftersom du har nämnt video, är det nog värt att nämna att Sony  α77 är den starkaste kandidaten för video. Bland annat fungerar AF också när man tar video, på gott och ont, men betydligt bättre än på någon annan kameratyp.

Bagtjesen
7/16/14, 4:18 PM
#6

Jag är ute året runt med min D7000, och har både kitobjektiv och långa telezoomar från andra leverantörer. Allt från ösregn till -30C är kameran med om! Har visserligen ofta en duk av något som liknar vaxduk som hänger över kamerahuset och tätningen mot objektivet. Den hänger mellan kameraremmarna. Det som är bra är att lyfta duken lite över huvudet så ser man bättre i sökaren eller displayen om det är riktigt ljust, bra på det viset också. Men under de här 3 åren så när som på 6 veckor så har den varit ute massvis av gånger i regn, utan skydd annat än en arm över kamerahuset och klarat sig bra. Det blir ofta 200-300 mil om året jag är ute…

Alla kameror och fabrikat har sin fördelar men också fel och brister, Det är ju bara vilken vikt du lägger på varje typ av - måste ha eller -inte bryr dig om, och redan hur relativt mycket bättre sämre något är än det andra. Ingen kamera/kamerasystem har allt!

/Bägtjesen


Annons:
Jalking
7/16/14, 5:57 PM
#7

Pentax!
Den enda nackdel jag har råkat på hittills med det märket är att man sällan kan gå runt i butiker och kolla objektiv och andra märkesspecifika tillbehör. Å andra sidan är det ingen sak att beställa från näthandlarna. Fingra på grejorna gör man med fördel på fotomässan.

[kaninerärbäst]
7/17/14, 10:04 AM
#8

Tack alla som svarat! Ni gör det lite lättare för mig att välja.

1# hm haha tack för videon.. lite rolig :) Jag känner nog att det är Pentax som känns som den för mig nu när jag var och titta igår igen.  vet du vad för brister Pentax k-3 har?

4# Har inte tittat på a77 men jag vet inte riktigt om jag gillar hur kameran ser ut, gillar inte att man kan dra ut skärmen. känns som den inte håller lika länge på grund av det. 

5# Men Pentax video funktion är ändå bra ? inte dålig?  Det är framförallt mina kaniner och djur som ska filmas. Mycket rörelse.  hur funkar den i mörker filmning ?

6# Tack för ditt svar, vet du vilka brister de båda har ?

#7 Mediamarkt har börjat sälja Pentax systemkameror och tillbehör vilket jag blev glatt överraskad av!:) 

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/PENTAX-Pentax-K-3---18-135mm-WR,90952,510279,1282211.html?langId=-16

------

Vet någon vad Pentax k-3 har för brister? Samt Nikon D7100?

[kaninerärbäst]
7/17/14, 10:06 AM
#9

#1

#4

#5

#6

Titta ovan, blev lite tokigt när jag skrev.

Inkanyezi
7/17/14, 10:44 AM
#10

Du frågar efter brister, men precis som med de positiva egenskaperna hänger de ihop med vad man ska ha grejerna till.

Det finns inte någon kamera idag som har uppenbara brister i det mest elementära, men när man kommer in på speciella önskemål, finns det så klart egenskaper man kan tänkas vilja ha, som saknas på en kamera men finns hos en annan.

Du nämnde exempelvis bildskärmen hos Sony, en finess som är värd guld när man behöver den, men du dissar den utan att egentligen ha något annat skäl än att du inte riktigt tror på att den skulle kunna hålla. Det är så klart en brist hos de båda som du har satt upp, att ingen av dem har den möjligheten.

En annan brist är att ingen av de här två kamerorna kan fjärrstyras på något riktigt bra sätt. Där är exempelvis Samsungs NX-modeller och Olympus OM-D E-M1 klart ledande, medan övriga som påstås ha WiFi bjuder med armbågen och bara låter dig föra över bilderna, ett svårt stympat sätt att erbjuda WiFi. De två kamerorna D7000 eller K-3 kan inte ens föra över bilderna trådlöst utan att man har extra utrustning.

Men om man inte vet vad man skulle sakna, så är det svårt att peka ut någonting särskilt som en brist. Om du är nöjd med en spegelreflexkamera utan vridbar skärm för direktvisning eller avancerade fjärrstyrningsmöjligheter, så finns knappast någonting bättre än de två du har pekat på, om man inte vill gå upp till fullformat.

Inkanyezi
7/17/14, 10:44 AM
#11

Du frågar efter brister, men precis som med de positiva egenskaperna hänger de ihop med vad man ska ha grejerna till.

Det finns inte någon kamera idag som har uppenbara brister i det mest elementära, men när man kommer in på speciella önskemål, finns det så klart egenskaper man kan tänkas vilja ha, som saknas på en kamera men finns hos en annan.

Du nämnde exempelvis bildskärmen hos Sony, en finess som är värd guld när man behöver den, men du dissar den utan att egentligen ha något annat skäl än att du inte riktigt tror på att den skulle kunna hålla. Det är så klart en brist hos de båda som du har satt upp, att ingen av dem har den möjligheten.

En annan brist är att ingen av de här två kamerorna kan fjärrstyras på något riktigt bra sätt. Där är exempelvis Samsungs NX-modeller och Olympus OM-D E-M1 klart ledande, medan övriga som påstås ha WiFi bjuder med armbågen och bara låter dig föra över bilderna, ett svårt stympat sätt att erbjuda WiFi. De två kamerorna D7000 eller K-3 kan inte ens föra över bilderna trådlöst utan att man har extra utrustning.

Men om man inte vet vad man skulle sakna, så är det svårt att peka ut någonting särskilt som en brist. Om du är nöjd med en spegelreflexkamera utan vridbar skärm för direktvisning eller avancerade fjärrstyrningsmöjligheter, så finns knappast någonting bättre än de två du har pekat på, om man inte vill gå upp till fullformat.

MagArne
7/17/14, 11:24 AM
#12

Har några vänner och bekanta i din närhet systemkameror? Kanske köra på samma fabrikat så ni kan låna objektiv och blixtar av varandra?

Upp till toppen
Annons: