Annons:
Etikettövrigt
Läst 928 ggr
Lilllens
2014-07-15 19:11

Skärpan hamnar på fel ställe

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är bilden fotad med mobilen från kameraskärmen. Men jag tror ni ser vad mitt problem är. Den fokuserar inte tillräckligt snabbt och hinner inte fånga hundarnas rörelser så skärpan hamnar bakom, på varenda jäkla bild.. Ah, fattar inte varför det blir så?

Annons:
Lilllens
2014-07-15 19:12
#1

Och så blev bilden sned….

Galenihundar
2014-07-15 19:16
#2

Vad har du för kamera?

Lilllens
2014-07-15 19:21
#3

Nikon D3200

Inkanyezi
2014-07-15 19:27
#4

Berätta hur du har valt skärpeinställning. Presentera gärna en bild som kommer ur kameran med det som du beskriver. Den måste minskas till mindre än 2000 kB för att kunna läggas in.

  • Vilket objektiv handlar det om?
  • Fungerar skärpeinställningen på sådant som inte rör sig?
Lilllens
2014-07-15 20:16
#5

Tyvärr är internet otroligt dålig så jag måste använda telefonen och kan inte ladda upp bilden direkt från datorn nu.. Men jag ska återkomma! Hur jag valt skärpeinställning? Vad menas? Har haft 3 olika objektiv, ett "standard" 18-55 som följde med kameran, ett från tamron(ingen aning om vad det heter) och idag fick jag mitt AF-S 50mm f/1.8 som bilden i första inlägget är tagen med. Det har varit samma problem med alla, fast jag tror det är kameran som tjorvar. Eller så gör jag något galet.. Ja ibland, men det tar oftast väldigt länge innan skärpan bli rätt.

Inkanyezi
2014-07-15 20:44
#6

Läs igenom din instruktionsbok om val av skärpepunkter och olika inställningar av autofokus. Det går att bestämma vilken fokuspunkt som ska användas, och man kan välja följande fokusering, kontinuerlig fokus eller fokus när man trycker ner till hälften.

Prova att fotografera någonting som inte rör sig, och prova att välja olika punkter för fokusering. När man har ställt in för att fokusera på bara en punkt, kan man välja vilken punkt kameran ska använda och flytta runt mellan AF-punkterna.

Om du inte vet var du har valt att ställa skärpan, så kan den ju hamna lite var som helst där det går att ställa skärpa. Kameran kan inte veta var du vill ha skarpt om du inte talar om det.

Annons:
Bagtjesen
2014-07-15 22:39
#7

För att testa kameran kontrollera att:

A) kamerahusets inställning väljaren AF eller M bör vara på AF

B) Nikon/Nikkor-objektivet 18-55 väljaren M/A eller M bör vara M/A,

     eller att 50mm f1.8 är inställd på det viset.

18-55 bör fokusera snabbare och 50mm kan vara lite långsammare (åtminstone min egen 50mm dock då f1.4).

Vissa andra objektivfabrikat kan vara betydligt långsammare, så det är inget att jämföra med om du vill få igång kameran så att den fungerar (om det går).

/Bägtjesen


Lilllens
2014-07-16 00:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack för svar! Har suttit och googlat samt kollat Youtube-klipp, detta måste gå in i mitt huvud. Jag ska försöka hitta något ställe där det beskrivs hur man gör, har ingen manual till kameran. Den försvann iflytten. Lyckades fota denna på hunden som satt blickstilla(printat med mobilen så kvalitén är inte den bästa):

LillPom
2014-07-16 00:37
#9

#8

Här kan du hitta manualen :)

http://www.herjulf.se/download/D3200RM_(Sv)01.pdf

Lilllens
2014-07-16 00:57
#10

#9 åh tack!!!

Bagtjesen
2014-07-16 01:31
#11

Glöm bilden i #8 bilder från mobilen hör ju inte hit (är "off topic") det är ju D3200 och objektiven det handlar om.

Hämta hem och studera manualen du fick länken till, och hitta sedan det som står om AF-S, använd "rattar och spakar" så att det står AF-S längst ner till vänster i sökaren.

Med kamerahus och objektiv satta på rätt sätt (som jag beskrev tidigare) och med AF-S och att du när du ser i sökaren så skall du se ett mönster av prickar mitt i eller bara några eller en enda. 

Ta bild på ett stillastående föremål mitt i sökaren och då skall det bli en bra bild med fokus mitt i. Då vet vi att åtminstone det grundläggande i kameran fungerar.

Om något gått snett och du av misstag ändrat fel saker i menyerna så brukar Nikon ha en återställningsfunktion (eng. RESET). Såg i D3200-manualen att det står på sid 128 i den manualen. - Gör det om det ovanstående inte fungerade och testa att ta bilder igen!

När det "normala" sedan fungerar och du  vill ta bilder på rörliga saker, t ex hundar, så kan du ställa kameran till AF-C och gärna det som kallas 3D-följning (ibland fungerar det med AF-A också). Men du kan också sätta kameran till GUIDE och välja sport som ett annat och enklare alternativ!

/Bägtjesen


Lilllens
2014-07-16 01:37
#12

#11 Fast bilden är fotad med min Nikon och tillhörande objektiv, det är väl ganska relevant..? Ville mest visa den pga att jag lyckades få till skärpan. Jag har suttit och läst i manualen och visst fasen hade jag ju ställt in helt fel! Tack för långa och utförliga svar! Det uppskattas.

Bagtjesen
2014-07-16 01:43
#13

Det är ok! men bilden blir ju kanske inte lika bra om den passerat mobilen? och det är vad vi ser - och det ser absolut inte lika skarpt ut som det borde, om det varit direkt från kameran och bara krympt!

Kolla det där med AF-C och 3D och om du har gjort flera felinställningar kan det vara bra med en återställning enl sid 128.

Lycka till /Bägtjesen


Annons:
Bagtjesen
2014-07-16 01:52
#14

Ok, men det är inte så skarpt som man är van att se från en Nikon… Det bästa är ju bilden från kameran och kanske bara krympt till 2MB. Bilden du visar innehåller bara "100-delen" av vad kameran kan, och även om den skulle varit när 2MB mot kanske 6-10 MB i originalet så är det då tillräckligt bra för att visa vad du ville. 62.2KB ger inte kameran och objektivet någon rättvisa… 

Även om det nu verkar fungera tycker jag du skall återställa (enl sid 128), om du tror att du kan ha missat flera inställningar.

Testa AF-C 3D, eller Guide sports på det rörliga.

NattiNatti /Bägtjesen


Lilllens
2014-07-16 02:07
#15

Nej det var ju det jag menade, ser helt annorlunda ut i datorn. Jag hade ställt in AF-S. Imorgon får det bli ett nytt försök!

Upp till toppen
Annons: