Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1866 ggr
thenewbreed
2014-07-15 00:04

Skalbagge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vari iväg och fotade en kompis med henne häst, men på vägen till hagen stötte jag på denna lilla filur. Ingen aning om vad den kallas men gud så vacker den är.

Det blåste ordentligt så det var svårt att få skärpa när blommorna vajade fram och tillbaka. Detta är det enda fotot med någorlunda skärpa där man ser hela skalbaggen!

Mamma ville sätta upp denna i köket, tycker det är en väldigt bra idé!

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
JohannaEkroth
2014-07-15 00:57
#1

Jättefin!!! 😛

Får jag prova att ge skalbaggen lite mer skärpa i PS?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

thenewbreed
2014-07-15 10:31
#2

#1 nej, tack ändå :)

Medarbetare på bildredigering! :)

JohannaEkroth
2014-07-15 11:09
#3

Okej. 🙂 Jag tänkte mest för din skull eftersom att du skrev som du gjorde i trådstarten. 

Men bilden är vacker som den är.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

thenewbreed
2014-07-15 13:08
#4

#3 jag kan redigera bilder, det är lugnt :)

Medarbetare på bildredigering! :)

JohannaEkroth
2014-07-15 13:57
#5

#4 👍

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Bagtjesen
2014-07-15 15:27
#6

Det där ser definitivt ut att vara en "Gräsgrön guldbagge", "Cetonia aurata". Kolla på http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A4sgr%C3%B6n_guldbagge.

Just nu står det stilla i huvudet när det gäller växten den sitter på, men jag vet att man ofta ser den "gräsgröna" trivs på den. - Men på känsla är det Älgört (det som till för över 50 år sedan kallades "älggräs"), "Filipendula ulmaria".

Eftersom den blir hög och stängeln är förhållandevis smal så far den ofta lite hit och dit i blåsten. Älgörten är dessutom så hög att att den oftast "tar sig förbi" nästan alla andra växter på höjden, det är därför som den börjar blomma lite senare än många andra, mindre höga växter.

/Bägtjsen


Annons:
thenewbreed
2014-07-15 15:53
#7

#6 tack så mycket för den nya kunskapen!

Medarbetare på bildredigering! :)

Upp till toppen
Annons: