Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 506 ggr
[AnimalLover1]
7/14/14, 2:32 PM

Kamera - funktioner?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått använda pappas systemkamera - DiMAGE A200. Och vill kunna ta såna jättefina bilder, och enligt mig är det då bra skärpa på t.ex kaninen, då vill jag att kameran ska fokusera på själva kaninen och bakgrunden blir sådär suddig och glittrig, hur ställer man in det? Vill att bilden ska vara typ såhär, att kaninen har bra skärpa medan bakgrunden är suddig och glittrig. Förösöker och försöker men det går inte. Denna bilden är tagen med ipaden och systemkameran ska ju vara bättre, men på ett sätt är ipaden bättre enligt mig för att det blir så fint. Är såsåsåså tacksam för snabba svar, tack!

Annons:
[AnimalLover1]
7/14/14, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Blev så nöjd med den här bilden som är tagen med ipaden. Men så går det ju inte att fota med kameran? Alltså jag hittar det inte :( Edit: såklart ska bilden postas uppochner -_-

Bagtjesen
7/14/14, 4:25 PM
#2

(Din andra kaninbild  blir rättvänd om man klickar på den så att den förstoras)

Minolta DiMAGE A200 är en gammal (kom ut för över 10 år sedan) SLR (single lens reflex), men det är inte en systemkamera, den har t ex inte löstagbart objektiv, så att man kan byta till ett annat.

Att jämföra med en ipad eller någon annan smartphone är lite orättvist, eftersom det har hänt så mycket på 10 år, att till och med de små miniatyrobjektiven i de är bra, och att dessutom de sensorer och dator som sitter i de kamerorna är så mycket bättre. Jämför med en vanlig dator som är 10 år, då satt alla med stora tunga bildskärmar och de laptops som fanns hade en grynig bild…

Det som moderna smartphones har blivit så mycket bättre på bara de två senaste åren är hur de automatiskt kan förstå vad det är för bild som tas, och ofta blir det bra, men ibland också helt fel.

Men, det går att ta så bra bilder med Minoltan också, sätt den på högsta Upplösning (så blir den mer jämförbar med en modern kamera) och använd det som på svenska kallas "bländarförval", och det är troligtvis som det finns omnämnt i handboken till den kameran, om den är på engelska kallas det för "Aperture Priority". 

Det du då behöver ställa in är att bländaren i kameran skall vara lite större än vad kamerans automatik valt. En stor bländare har ett litet f-tal eftersom det är hur som del av ljuset som släpps in som avgör hur långt det som kallas skärpedjup går både framför och bakom det som man pekar med kameran på, fokuspunkten.

f3,5 betyder egentligen att bländaröppningen i kameran släpper igenom 1/3,5, och f22 betyder att dn bara släpper igenom 1/22 av allt ljus -och därför så tar det då lite längre tid att skapa bilden.

Hur det hänger samman kan du läsa i en artikel på foto.iFokus förstasida (till höger om jag minns rätt).

Titta i handboken/manalen till kameran så att du vet vad du skall ändra på! Men kanske någon annan här kommer ihåg eller fortfarande använder samma eller liknande kamera från Minolta.

/Bägtjesen


[AnimalLover1]
7/14/14, 4:44 PM
#3

Tack så mycket för att du svarade. Haha, ja pappa köpte den i Hong Kong typ 2005, så i handboken är allt på kinesiska, men pappa har inte hunnit förklara allting så därför frågar jag här. Men hur ändrar man upplösningen, ändrar man där med auto, P, A, S, M osv?

Bagtjesen
7/14/14, 6:23 PM
#4

Det är då inte PASM, utan i någon meny. Däremot så är det A:et i PASM som du använder för att ändra bländarens storlek.

Jag skulle tro att upplösningen, antalet pixlar, ändras i någon av menerna bara du hittar den knappen.

Om du inte har någon annan manual så kan du söka på nätet efter "minolta dimage a200 maual handbook" och har du tur finns en gratis annars finns det hos någon som säljer en digital engelsk kopia (en pdf-fil).

Minolta köptes upp för sisådär 10-15 år sedan av Konica, och kallades därefter Konica Minolta, men de slutade med kameror 2006 - precis när en av min DiMage, typ väldigt liten fickvariant gick sönder. Vet inte men kanske Konicka Minolta finns kvar på nätet och att manualen/handboken finns att få därifrån också.

/Bägtjesen


[AnimalLover1]
7/14/14, 6:29 PM
#5

Hittade det, men det finns olika att välja, 640x480, 1600x1200, 2080x1560, 2560x1920 eller 3264x2376 3•2? Vad är skillnaden?

[AnimalLover1]
7/14/14, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Och går det att ställa in så den fotar flera foton åt gången? Denna bilden har bara fokus på blomman vilket är jättefint. Och hon fotade med sin iphone. Jag fick låna den här bilden, hennes namn står ändå i bilden så.

Annons:
Bagtjesen
7/14/14, 7:22 PM
#7

De där siffrorna i din lista i #5 är hur tätt man packar varje litet bildelement. Den yta inne i kameran som fångar upp bilden kallas för sensor/sensorn och den är liten och rektangulär och har ett fastställt format t ex 16mm hög och 24mm bred, och det skrivs 16x24mm.

Sensorn är fylld med små känsliga punkter som fångar upp ljuset, och i din kamera är det 3264 sådana bildelement/bildpunkter(engelska "pixel") i varje rad, och 2376 rader på höjden packade på den där lilla sensorytan om 16x24. Att det står 3o2 efter vet jag inte vad det betyder men troligen så är det något som blir sämre när alla pixel utnyttjas. (Troligen att bilden blir väldigt komprimerad så att den ändå tar liten plats, men att det tar tid för kameran att komprimera bildfilen och att du inte kan ta bilder lika snabbt, utan du får vänta till kameran är klar).

Vanlig matematik säger att 3264x2376 = 7.755.264 pixel alltså nästan 8 miljoner, och varje punkt innehåller information om färger, så när du sedan för över bilden till din kamera blir filen väldigt stor. 640x480 = 2.707.200 och det är betydligt mindre.

Ju fler pixel ju fler punkter blir alltså din bild uppbyggd av, och du får med fler detaljer.

Vad du kan göra är att alltså välja hur många pixel som skall användas - hur detaljrikt det skall bli - och hur många bilder du vill kunna ha i kameran. Vad som är bäst för dig behöver du testa dig fram till.

Men, ibland vill man ha en liten bild för att skicka i epost eller kunna lagra massor med bilder från en hel semester i kameran.

#6 Om det går att ta bilder snabbt eller ej om den klarar att ta många bilder i rad eller ej vet jag inte! Det behöver du ha manualen till. Men om det går så hinner kameran inte ta lika många bilder på kort tid om du inställningar med stort antal pixlar.

Du kommer att ha hundratals frågor när det gäller din kamera - försök att skaffa en manual! Det är få personer som kanske kommer ihåg allt på den kameran, och du vill ju få svar - en manual ger dig alla svar, och utan att du behöver vänta på svar, för det är få som känner till/minns den, och då blir det att vänta … Det som jag har svarat på är bara sånt som finns lite i alla kameror…

/Bägtjesen


[AnimalLover1]
7/14/14, 7:27 PM
#8

Okej tack svaren ändå.

JNN
7/15/14, 7:18 AM
#9

Här hittar du en engelsk manual online i pdf-format som du kan spara som både som favorit och pdf. Den nedre länken vet jag inte hur det funkar, men det se ut att gå ladda ner en svensk manual också, vet dock inte hur säkert det är.

http://www.ensembleinter.com/media/files/D_A200_E.pdf

http://www.nodevice.com/user_manual/konica_minolta/Digital_Cameras/dimage_a200.html#.U8S4humKAdU

Upp till toppen
Annons: