Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1914 ggr
Paltn
2014-07-13 20:22

Fjärrstyrning av kamera, kul påhitt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lekte runt lite med fjärrstyrning av min samsung nx300, rätt kul faktiskt =)

Denna bild blev den roligaste, den är alltså inte tagen med tids-fördröjning utan jag har knäppt igång den med mobilen som ligger på balen, och handen har hunnit släppa mobilen och greppa grabben på den sekund som det tar för kameran att göra kommandot, fokusera och fota.
Själva kameran i sig ligger på ett biltak =)

I brist på berg så bestämde vi oss för att bestiga en höbal, jag och sonen, man tar vad man har säg :P

// Paltfan

Annons:
Paltn
2014-07-13 20:28
#1

Skärpan har blivigt lite förstörd då jag var lat och kopiera in den från facebook, originalet ligger på laptopen. =/
Men det var inte det jag ville visa med bilden dock =)

// Paltfan

Inkanyezi
2014-07-13 22:35
#2

Visst är det kul, och det är en funktion som saknas i nästan alla kameror, också de mest avancerade. Det är egentligen bara Samsung som har satsat hårt på konnektivitet med telefon och plattor, men också några modeller från Olympus, Sony och Fujifilm kan köras på samma sätt. De två stora släpar efter mycket på det här området, som jag ser som ganska viktigt, rentav elementärt.

Tyvärr hade OM-D E-M1 inte kommit när min gamla kamera pajade, och jag har inte råd att lägga mig till med en ny kamera för stunden, eller surfplatta, men det ligger helt klart på min önskelista. Också din Samsung finns det sådana tillbehör till som jag ofta och gärna använder, som mellanringar och adaptrar för främmande optik. Det är främst tilt som jag väldigt gärna vill ha som möjlighet, och när det så småningom kanske blir dags att skaffa ny kamera kan det hända att jag väljer något annat än µ3/4 om jag har råd.

Samsungs kameror är väldigt mycket mer användarvänliga i vissa avseenden än många andra, och det som du visar här är ett tydligt exempel.

hydman
2014-07-14 07:47
#3

Kanske inte riktigt samma sak. Men kanske samma tanke.

Inkanyezi
2014-07-14 09:33
#4

#3 Absolut samma tanke, och artikeln är intressant på flera sätt, då ganska många bilder visas, och man får en inblick i hur ett proffs jobbar. Ganska lätt kan man förstå att fjärrstyrningen ger möjlighet till bilder som är omöjliga utan tekniken. Man kan ju inte ha ett gäng fotografer liggande bakom ett hästhoppningshinder eller mitt i banan.

De flesta av oss har ju inte tillgång till ett helt batteri kameror, och ganska tydligt kan man se att det finns möjligheter med fjärrstyrning som är värda att ta vara på. Att man har en uppdaterad sökarbild och möjlighet att göra inställningarna är ett väldigt stort framsteg jämfört med den fjärrstyrningsteknik som hittills har använts. 

Det gäller ju oavsett om man har budget att skaffa ett helt gäng kameror eller som de flesta av oss, kanske inte fler än en.

Upp till toppen
Annons: