Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1118 ggr
[norrpojk65]
7/12/14, 9:42 PM

har man inga badbrallor !!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har man inga badbrallor så funkar kalsonger lika bra.

Annons:
Bagtjesen
7/12/14, 10:04 PM
#1

Du leverar som vanligt! …

…Så jag lusläser Exif och du har då ISO250 och 1/1250s - du hade klarat dig med ISO100 -inte så mycket för att det skulle göra något sådär vansinnigt mycket (rättare sagt det har väldigt liten betydelse), utan bara för att komma med något lite tekniskt.

Komponeringsmässigt så är det bara fundering kring att bortre sjöstranden skär igenom mellan huvud och axlar, samtidigt som det är väldigt bra höjd på kameran. Att du då har f5.6 är det som gör att inte bakgrunden blir så skarp skapar djup och gör att sjöstranden och skogen bakom inte blir så påträngande. Det är alltid problem med människor och horisonter och hur man skall göra. Finns kanske någon "patentmedicin" för kamerabruk för det men det känns mindre viktigt, och det har i vilket fall fallit ur minnet!

Eftersom du gått ut i vattnet när du tagit bilden, eller bara beskärt bort stranden känns också bra, stranden hamnar inte i fokus utan "pojken i vattnet". 

Vinkeln i sida, med den högre skogen bakom och liten gnutta luft innan bakhuvudet är en annan bra sak.

/Bägtjesen


[norrpojk65]
7/12/14, 10:13 PM
#2

Tackar bägtjesen för bra kritik!

Ja jag tyckte vid detta tillfälle att iso 250 å en jädrans snabb slutartid dög bra för tillfället. MMM. det med att sjöstranden skär igenom mellan huvud och axlar har jag också lite svår för, men är en ögonblicks bild å hann inte riktigt med att få det annars än så. Jag blev förvånad när jag såg bilden i datorn hur mycket kontrast det är mellan grabben på bilden och horisonten, ser nästan ut som han är inklipp i bilden. Japp, jag badade med grabben å kameran i högst hugg :D

Bagtjesen
7/13/14, 1:30 PM
#3

#2 - Promenader och går och funderar på bilder - då kommer jag ihåg att jag glömt att kommentera en sak till - det berodde på att jag såg det först men sedan kom ett hörn av ett annat fönster in på skärmen och täckte det.

Det handlar om ringarna på vattnet, och det "upprörda" vattnet alldeles kring benen. Då blir det inte en stel bild utan vi upplever det som rörelse. Tänker du tredimensionellt så är det som en cirkel med en pelare upp igenom som blir det centrala. Att hela cirkeln inte är med tycker jag bidrar till en bra bild - Det där med att man inte skall kapa saker är alltså en regel som man kan bryta mot, framförallt om det inte är i huvudmotivet. Eftersom vattnet är "upprört" så har det inte vinklat benen /fötterna under vattenytan så mycket. Hade det varit kav lugnt hade du fått spegelblankt och då hade bilden speglats så att man inte sett fötterna - benen hade sett ut som kapade stolpar på en spegel.

/Bägtjesen


[norrpojk65]
7/14/14, 7:23 AM
#4

Ja det med fötterna och att de blir kapade om det varit spegelblankt var nyttigt att höra, jag ska ärligen säga att det har jag inte tänkt på då jag tog bilden.  Sen har jag en fundering. Funkar det att han ser ut att gå ur bilden och tittar in i bilden ? Själv tycker jag det ser okej ut, men vill höra fler synpunkter.

Bagtjesen
7/14/14, 2:07 PM
#5

Du menar går (snett) bort från kameran men tittar bakåt mot kameran?

Tror att det kan verka lite uppstyltat, men mycket beror ju på hur "modellen". utför det, och hur du i övrigt får till bilden.

Tänk på det mycket och försök analysera lite hur det skulle se ut, och hur du kan komponera ihop det med bakgrund, und so weiter.

Ju mer planering (thinking ahead) du gör ju snabbare tar du bilden och då blir det mindre konstlat och modellen orkar med "foto-seesionen".

Tänker tillbaka på den egentliga bilden i tråden - skriv ut bilden på lite vanligt papper (och använd sparlägesinställningar på skrivaren) och pröva sedan med penna, att rita upp de element i bilden som skapar allt intresse. Eller, använd t ex bild/ritprogram som Paint.net och rita med pennorna där, man lär sig så mycket av att betrakta sin egen bild och verkligen förstå hur och varför den fungerar.

PS! Jag är eg klar med skärpedjupsbilderna, skall bara titta igenom dem och sedan lägga upp dem DS

/Bägtjesen


[norrpojk65]
7/14/14, 7:36 PM
#6

Ja det känns som man är för ny på det här med fotografera ännu. På grund utav bristande erfarenheter så hinner man ställa in kamerans inställningar rätt men själva kompositionen  blir lidande, saknar väl även delvis kunskapen om hur det skall komponeras. Men det är bara öva på så kommer det så småningom.

På denna bild är dock ej modellen ombedd att stå på detta sätt utan han stod så helt på egen hand. 

Mycket intressant att skärpedjupsbilderna är klara, det är ju lättare att förstå av en bild än en förklarande text.

Annons:
Bagtjesen
7/14/14, 8:59 PM
#7

Även om "det känns som man är för ny på det här med fotografera ännu", så betyder det ju bara att du hållit på en kort tid, men alla kan ju se att du presenterar fina bilder (även om säker inte alla blir bra och inte visas här - så är det för oss alla?!).

Att du hinner ställa in kameran, är ju för att du hållit på med "practizing, practizing, practizing"… då hinner du ju ta bilder där du ser att något kanske kommer att hända - då har man kommit långt. Nästa steg är ju då om du vet att du vill skapa någonting från början, och komponera allt från noll, så är det ju bara att försöka se det framför sig, i hjärnan eller att sitta med penna och papper, eller gå runt någonting intressant och fundera på "vad skall jag göra med det här". På´et bara!

/Bägtjesen

PS det blir både schematisk uppbyggnad på bilder, det hela sett från sidan med annan kamera, och foton med inritade pilar och … lite text. Hinner troligen inte ikväll, men snart… DS


[norrpojk65]
7/15/14, 7:16 AM
#8

Absolut, massor av bilder har jag kastat där det blivit oskärpa, konstiga ljus osv. Det är en större del jag kastar än jag sparar.  Jo det känns rätt bra med inställningarna på kameran å det beror ju på som du säger övning,övning, övning. Så den komponer mässiga biten har inte prioriterat så mycket förrän nu då man börjar förstå hur kameran fungerar.

Upp till toppen
Annons: