Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 949 ggr
MsSallylover
2014-07-12 19:31

(N) Katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle mer än gärna få lite kritik på denna bild tack!

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Annons:
Bagtjesen
2014-07-12 21:44
#1

Hej igen MsSallylover!

Du behöver kanske egenligen skriva en liten varningstext i rubriken på sådana här bilder - en del tar illa vid sig!

Eftersom du är nybörjare så säger jag att den här bilden är en så kallad "snap-shot", eller en tillfällighetsbild, den behöver inte alltid vara en "tur"-bild, för ju oftare man har med sig kameran och ju oftare man tar bilder ju oftare är man beredd, och då är det inte bara tur utan mer medvetet.

Den här bilden har lite rörelseoskärpa - det vill säga att katten rör sig så fort att kameran inte har lyckats frysa bilden, det vill säga att katten verkar helt stel i sina rörelser. Men det är också så att det är inte så man egentligen vill ha actionbilder, utan man vill ha något som är både "fruset" och med rörelseoskärpa i t ex olika delar av katten. På ett annat sätt har du ändå lyckats med det, för katten är i oskärpa, d v s att den rör sig - det är "action" - medan musen är livlös och ser ut att nästan vara helt skarp - Bilden blir faktiskt lite otäckare av det.

Jag skriver det för att du bör försöka titta på dina bilder och titta på vad som är bra och vad som inte är bra, och varför bilden blir bra, eller inte. Dessutom tycker jag du skall tänka på vad vi andra skriver om dina eller andras bilder, och gå igenom i detalj vad som sägs och om du håller med eller inte och till vilka delar du håller med eller inte och du skall naturligtvis gärna berätta det för alla andra som följer ditt urspungliga inlägg - massor läser men inte alla skriver, och det har jag svårt att förstå 🤪 

Till sist - berätta gärna vad du har för kamera eller modell av mobiltelefon som bilderna är tagna med, för även den här bilden "Katt" har inte information från kameran om hur bilden togs.

/Bägtjesen


MsSallylover
2014-07-12 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack Bägtjesen för din kritik!

Din kritik är verkligen en positiv tankeställare, och jag gillar denna bild ännu mer ni :D. Jag håller med till 100% med det du säger.

Jag har en Nikon D80 som jag fotar med, inställningarna visas inte pga att jag redigerar fotona i ett program på internet. Men jag kan bifoga ett skärmklipp av inställningarna :)

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Bagtjesen
2014-07-12 23:03
#3

Ja, då bekräftar det att du har en systemkamera, jag misstänkte nästan det, för att det var ett så kort skärpedjup, och bakgrunden "flöt ut" så mycket med tele. D v s att det är oskarpt en bit framför och en bit bakom katten. Att ställa in bländare så, och att det blir oskarpt runt i kring gör att det inte gör så mycket att det är mycket "luft" kring huvudmotivet. Att välja bländare och göra det rätt gör oerhört mycket till en bild.

Om du då har EXIF-information tillgängligt så titta också på vilken exponeringstid du hade. Eftersom det var rörelseoskärpa och det är en katt så kan du lära dig en del om vilken exponeringstid du skulle ha behövt, något kortare än den du nu hade, och ha det i minnet för framtida bruk. - Fast, det är så oerhört små marginaler, men bara man vet inom vilket område av slutartider det rör sig om så får man större chans.

Om jag är djärv och skulle gissa så har du troligen haft 1/250-1/325s på exponeringstiden och skulle behövt bara något kortare kanske 1/400s?


MartinO
2014-07-12 23:53
#4
Då du lagt bilden i "nybörjarkritik", vill jag inte gå så långt som i Bagtjesens kritik.

Bilden är en fantastisk ögonblicksbild. Kattens blick är bara helt underbar. Jag hade vilja sett bilden mer beskuren, då den innehåller  mycket "död" yta.

Lite beskärning + uppskärpning = mycket, mycket bra.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Upp till toppen
Annons: