Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1844 ggr
Uppkatten
7/11/14, 11:09 PM

Vilken kamera bör jag välja?

Vill köpa en riktigt bra systemkamera, men har ingen erfarenhet av systemkameror sedan tidigare. Fotar mycket (flera tusen foton per år), och vill främst kunna fota svarta katter (inomhus + i rörelse). Vill även kunna filma med hyfsad kvalitet. Vad väljer jag för kamera? Såg att Canon EOS 700D fått bra betyg rent allmänt, men är den bra när det gäller svarta husdjur inomhus…? Vilka tillbehör behöver man för att komma igång? Vill få bilder som är tillräckligt bra för att kunna tryckas t ex i tidsskrifter/böcker. Tacksam för tips och råd!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Inkanyezi
7/12/14, 12:01 AM
#1

Om du känner att kameran måste heta Canon, så är det troligen Canon EOS 1D-x som skulle fungera minst dåligt för ändamålet. Men Canon har inte hängt med särskilt bra på sensorsidan, så vid så pass extrema förhållanden kan det vara bättre med ett annat märke. 

Bland Nikons kameror är det främst D800 eller den äldre D4 som skulle funka, och i Sonys sortiment finns också ett par modeller som kan ge hyggligt resultat inomhus. 

Att fotografera djur som rör sig inomhus tillhör inte det enklaste, och kamerorna som fungerar bäst är alla i s.k. fullformat. Det finns också några kameror med mindre sensor som har god känslighet för inomhusfoto, som Nikon D7000 och D7100 eller Pentax K-3 och K-50. 

Det är alltså en ganska svår uppgift att få bra bilder inomhus, men med bra utrustning och tillräcklig kunskap bör det gå att få fram användbara bilder. Ingen av kamerorna som är mest lämpade är direkt billig, och man bör också välja objektiv som är lämpade för ändamålet. 

Med låg budget skulle jag kunna tänka mig exempelvis Pentax K-50 med Sigma 30 mm f/1,4. Det stannar på ungefär tiotusen, medan en fullformatskamera kostar dubbelt så mycket eller mer.

Uppkatten
7/12/14, 8:23 AM
#2

#1 Kameran måste inte alls heta Canon, det viktiga är bra funktion - inte kamerans namn 🙂. Tack för bra tips!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
9/19/14, 6:08 PM
#3

Varit runt i stans affärer i dag och frågat vad de har och rekommenderar när det gäller fotografering av svarta katter i rörelse inomhus. 

Affär 1 rekommenderade Sony A6000 (kompakt systemkamera).

Affär 2 rekommenderade Sony Alpha 6000 (är det samma kamera som affär 1 rekommenderade eller bara ett snarlikt namn???? Affär 2 uppgav att det här var en systemkamera och ej en kompakt systemkamera???).

Affär 2 och 3 rekommenderade även Canon EDS 70D alt. Nikon D7100.

Jag känner mig allt mer förvirrad…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MagArne
9/19/14, 6:33 PM
#4

Skulle vilja påstå vilken systemkamera som helst med en bra extern blixt till. I stort sätt alla svarta pälsdjur gör sig bäst med en blixt som framhäver pälsstrukturen.

Inkanyezi
9/19/14, 6:39 PM
#5

Det är väl närmast att man är förvirrad som ökar förvirringen.

Jag är inte övertygad om att A6000 skulle vara ditt bästa val. (jo det är samma kamera, en spegelfri "kompakt" systemkamera)

Däremot är det faktiskt en mycket bra kamera, och den kan mycket väl duga till svarta katter inomhus, bara de håller sig någotsånär still. Resten hänger mest på din eventuella skicklighet och vilket objektiv du sätter på kameran. Inomhus bör man ha ett objektiv med stor ljusstyrka, och det finns lite att välja på. Ett exempel är det här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=touit32nex

Men jag förstår förvirringen, då bland annat olika namn på samma kamera nämns. Nu är A samma sak som Alpha, så det är kanske lättare att förstå då, men det handlar om en spegelfri kamera, en nyare modell i deras NEX-serie. De har numera bytt namn på den och kallar den Alpha, precis som SLT- och DSLR-modellerna.

Jag tror inte att jag kan minska din förvirring, och det råder en del olika åsikter om olika kameratyper, alla är inte särskilt väl underbyggda.

Men din ursprungliga önskan om att kunna ta katter i rörelse inomhus kommer nog på skam, vilken kamera du än väljer. Universalmetoden att fånga rörelse är att använda blixt, och det finns egentligen inte något annat att välja på. Då spelar kameran ganska liten roll.

Det som egentligen är mest avgörande är fotografens kunskap, och med kunskap kanske förvirringen kan minska lite grann. Då förstår man svårigheten med att fotografera rörelse i svagt ljus, och också hur man får en svart katt bäst på bild.

Uppkatten
9/19/14, 6:52 PM
#6

Efter att ha fotograferat svarta katter inomhus (och även i rörelse) i ca 20 års tid så har jag en viss erfarenhet av det… jag har också insett svårigheterna samt hittat en del sätt att "ta mig runt"/hantera dem.

Dock behöver jag en bättre kamera för att själv utvecklas och för att bilderna ska bli kvalitativt bättre. Har ej haft systemkamera tidigare men vill lära mig och brukar ha lätt att lära mig. Är alltså beredd att jobba en del för att komma upp till den nivå jag vill nå.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Inkanyezi
9/19/14, 8:23 PM
#7

20 år innebär att du rimligen har börjat fotografera med film i kameran, och då har du säkert lite hum om vad du behöver för ljuskäslighet inomhus. Det är ett område där kameror skiljer sig ganska mycket. Förr stoppade man ju in en extra ljuskänslig film för att kunna fotografera inomhus, och då fick man också ta vissa nackdelar som det förde med sig.

Nu, med den digitala tekniken, kan man i viss mån bestämma vilken ljuskänslighet man ska vänta sig av kameran. I stället för olika film, så skruvar man upp förstärkningen, och då följer, på liknande sätt som med filmen, vissa nackdelar.

Man blir lätt förvirrad av siffrorna som emellanåt presenteras om känslighet, eftersom man kan förledas att tro att en kamera där man kan ställa ISO väldigt högt också är mer ljuskänslig, men riktigt så funkar det inte. När man skruvar upp ISO-talet, ändras inte chipets ljuskänslighet, utan man ökar bara förstärkningen, och därmed också bruset som kommer från sensorn. Men dessutom minskar man det dynamiska omfånget hos sensorn drastiskt, vilket gör att det sällan går att få riktigt bra bilder när man använder högt ISO-tal. 

Därför bör man välja en sensor som har stort dynamiskt omfång, så att det finns att ta av när man drar upp ISO för att kunna fotografera inne.

Sony A6000 har den senaste generationen av sensorer från Sony, Den är ett snäpp bättre än hos den Pentax jag föreslog tidigare, men skillnaden är marginell. Däremot är både Sony A6000 och Pentax K-3 ungefär dubbelt så ljuskänsliga som den Canon du tidigare nämnde, EOS 700D. Skillnaden kan vara märkbar när man vill ta svarta katter inne. Skillnaden i känslighet innebär renare färger och mindre brus. Det större dynamiska omfånget innebär att de vid ISO 6400 ger lika bra resultat som Canon EOS 700D ger vid ISO 3200. Ungefär där går gränsen för åtta stegs dynamiskt omfång för de kamerorna. På filmtiden hade vi ingenting som kom upp i så hög känslighet.

Schnauzertik
9/19/14, 8:34 PM
#8

Har en Sony A6000 som andrakamera, använder den på resor och när jag inte vill bära för tungt och för snabba förlopp men då mest utomhus. Riktigt bra kamera.

Om man mest fotografera inomhus kanske inte storlek o vikt är så avgörande. Om du kan vänta ett tag (november?) kan en Canon eos 7D mark II vara ett alternativ du får då en kamera med riktigt modern teknik.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=7Dmk2

Värd för Pensionärer

Uppkatten
9/21/14, 7:58 PM
#9

Jodå, nog har jag fotat med film i kameran allt 🙂.

Men nu får det nog bli en Sony A6000 + ett Zeiss Touit 32/1.8 objektiv för Sony Nex, och så ett snabbt minneskort till det.

Sedan får jag helt enkelt jobba på resultatet tills jag blir nöjd med det 🙂.  Tror och hoppas att jag kommer att bli nöjd med detta.

Tack för hjälp och råd!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: