Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 1610 ggr
Castiel.
7/10/14, 7:58 PM

Nikon D200

Jag ska till Gröna Lund nu på Lördag och jag älskar att fotografera i Stockholm, men grejen är det att jag har två objektiv, båda är lika bra men den ena har en funktion som inte den andra har. Mina två objektiv är: SIGMA DC 17-70 mm och SIGMA 70-450 mm (egentligen 300 mm men jag har en DX kamera så det blir 450 mm).

70-450 kan zooma hur långt som helst, medan 17-70 kan zooma bara några meter. Dock så blir bilden mer widescreen med 17-70 men jag vill också ta närbilder med superzoom emellanåt… Dock så är 70-450 ett stort objektiv och rätt tungt att ha med sig. Jag har sån beslutsångest.

Vilket objektiv tycker NI att jag ska ha med mig rent praktiskt? Och det med säkerheten, om man ska åka en attraktion, vart ska man lämna väskan och kameran?

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
ssofia
7/11/14, 8:26 AM
#1

Jag hade tagit med mig zoomen om jag bara kunnat välja ett. När jag ska till Liseberg på måndag så tar jag med mig d610 + 24-70 samt 85mm, filar på om jag ska ta med mig mitt 80-200 också.. 🙂 Inga batterigrepp eller annat krafs för att hålla nere vikten.

Angående vart man gör av väskan när man åker: Antingen har man en "packåsna" i sällskapet som är för feg för att åka något och kan ta väskor medans andra åker, eller så brukar det finnas skåp att låna där man säkert kan låsa in sina saker (i alla fall på liseberg som jag ska till på måndag) 🙂

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

JazzBass
7/11/14, 4:25 PM
#2

#0 - Ursäktar på förhand för terminologipolisen i mig, men den har svårt att vara tyst ibland när den upptäcker fel.

Du kan helt bortse från vad objektivet skulle motsvara på fullformat, om du inte har erfarenhet av det eller planerar uppgradera. 300mm brännvidd kommer på en DX-kamera alltid se likadant ut, oberoende om objektivet är byggt för fullformat eller DX.

Bildvinklarna du får med ett 70-300mm objektiv på DX motsvarar ett 105-450mm objektiv på fullformat (inte 70-450), men brännvidden ändrar inte för att man monterar objektivet på en annan kamera, utan endast utsnittet ändrar, alltså hur mycket man får med av bildcirkeln som objektivet projicerar mot sensorn.

Men till sakfrågan. Jag tycker du ska ta med ditt 17-70 (som du för övrigt knappast kallar 25,5-105 fastän det ser ut som ett sånt gör på fullformat). Det är utan tvekan det mångsidigare objektivet av dessa. 70mm i längre änden räcker också ganska långt, om man inte måste fota människor på långt håll. Har du 70-300 på, så kanske du backar ner i en bassäng för att du inte annars får med allt du vill ha med på bild. Med mer normala bildvinklar samt vidvinkel kan man gå närmare än med tele, och då ser också motiven ut att vara närmare på bilderna och ögonkontakten med motiven, om man fotar människor, blir oftast bättre.

Ska du fota nånting stort utan att vara flera hundra meter bort kan du också glömma 70-300. Med vidvinkel går det däremot bra.

(Bytte kategori för ditt inlägg, det här är ju inte precis ett off-topic-inlägg på en fotosajt). 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: