Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 857 ggr
NordicSunset
7/9/14, 12:37 PM

(M) Bi & blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har ni att säga om denna bilden? :)

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
JazzBass
7/9/14, 12:54 PM
#1

Riktigt snygg! Bara det röda uppe högra hörnet som stör mer än det tillför. Kanske prova en mindre avlång beskärning?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
7/9/14, 1:13 PM
#2

Skärpan finns där på både blomman och "biet" (tror inte det är ett bi - det saknar gadd…)

Skulle vilja ha haft lite mer teckning i "biet":s ansikte, kanske gå att ljusa upp något.

Håller med JazzBazz om beskärningen för att få bort det röda uppe till höger, men tror också att dessutom beskära till vänster om blomman i lagom mängd. Så mycket "luft"  fyller sällan någon funktion.

Med små justeringar en mycket bättre bild, eller vad tror du själv?

/Bägtjesen


emeliagranstrom
7/9/14, 5:35 PM
#3

Fin bild och bra fångat! :) Håller med #1 och #2 om det röda i hörnet men tror att det går fint att klona bort det om det går istället för att beskära bilden. :)

Bagtjesen
7/9/14, 5:51 PM
#4

#3 emiliagranstrom - Klart att det går, men åtminstone jag tyckte att bildutsnittet och kompositionen antagligen skulle bli bättre av en beskärning. Skrev inte om det men själv ansåg jag att bilden antagligen då skulle följa tredjedels-regeln - nånting man naturligtvis inte behöver hålla sig till, men bilden är tagen lite som så i kompositionen - #0 NordicSunset har säkert i sitt bildmedvetande medvetet inte satt biet mitt i bilden, t ex utan den är redan aningens enligt tredjedelsregeln.

Dessutom tycker jag att bilden har lite för mycket luft i vissa delar, och eftersom bilden inte ser ut att vara beskuren alls så har hon massor av pixlar som inte nödvändigtvis behöver vara där, om man vill ha det just så. Vissa har ju som princip att bilden skall vara helt komponerad i kameran och håller benhårt i den principen, andra ser det format de har till förfogande för bilden men ser den färdigbeskuren redan då.

Ibland skriver man saker och vill inte skriva för mycket och utelämnar avsiktligt motiveringen, så var det i mitt fall…

/Bägtjesen


emeliagranstrom
7/9/14, 9:35 PM
#5

#4 - Jag menade inte något emot din kritik alls. Det skulle funka som du beskrev också men jag gav min kritik, det som jag tyckte. :)

Bagtjesen
7/10/14, 1:23 AM
#6

#5 emiliagranstrom -  och jag hade ingen "kritik" på/mot ditt inlägg. Det var mera att jag förklarade/förtydligade/motiverade varför jag tyckte så i mitt tidigare inlägg - där hade jag bara "tyckt" och inte motiverat varför jag resonerade som jag gjorde. Så på det sättet var ju min kritik dålig - den var bara "tyckande", men jag ville medvetet i det läget inte förklara varför utan att att få igång tankar kring varför, men när du skrev så tyckte jag att jag behövde motivera - inget mera. 

Det finns ju inget rätt och fel, utan att allt är ju funderingar kring bilden, och försök att beskriva hur man upplever den och själv kanske skulle försöka sig på att göra med samma/liknande bild. Eller att man vill få den som plåtat att tänka ikring själv - jag gjorde det och det var ju det du också gjorde!

/Bägtjesen


Annons:
emeliagranstrom
7/10/14, 2:01 PM
#7

#6 - Okej, då förstår jag. Kändes bara som att kommentaren var riktad mot mig men det är inte lätt att förstå genom att bara läsa;p

Bagtjesen
7/10/14, 3:02 PM
#8

#7 - Nej - det är aldrig någonting personligt riktat mot dig (eller någon annan) - det handlar bara om resonemang kring bilden/bilderna och hur man ser dem eller föreställer sig deras möjligheter.

Skillnaden är kanske att jag ibland växlar mellan att motivera, och att bara tycka till om vad jag ser, och att fundera kring förslag. Om man då som jag kompletterar med motivering och du kanske tyckt till (precis som jag också gör ibland), så förtar det ju inte det du tyckt till, alltså din synpunkt.

Som jag skrev så skrev jag "Klart det går", och jag funderade också över båda typerna av alternativ ursprungligen. Faktum är att jag tittade på bilden strax efter att den dök upp, och innan JazzBazz svarat! Jag väntar ofta och tar ibland en promenad eller gör någonting annat och reflekterar över bilder, och går sedan tillbaka till dem och tittar en eller flera ggr innan jag skriver - men naturligtvis finns det bilder som man inte behöver fundera lika länge över. Så det sista funderandet gjorde jag efter att du skrivit, och funderade också på JazzBazz och hans förslag om: "en mindre avlång beskärning" - Så jag funderade över det också. Så mina förslag var även ett annat än det han hade, och min motivering skulle ju kunna tänkas vara riktad mot honom också - Men det var den inte, vi skilde oss bara lite åt i synen på bilden.

Ha det så bra, nu skall jag ut och sitta i skuggan på förstukvisten och förska mig på ladusvalor i flykt, eller några småfåglar i buskaget - skönt att vara hemma igen efter att ha varit borta i nästan 4 veckor!

/Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: