Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 245 ggr
Ellen10
7/6/14, 10:25 AM

Autofokusen på mitt 50/1.8 II

Hej! Jag har ibland märkt att mitt Canon EF 50/1.8 II inte fokuserar som jag vill. När jag har ställt in en fokuspunkt så blir det ändå lite suddigt. Är detta ett känt fel eller är det bara min glugg som har blivit lite konstig? Går det att göra något åt det?

//Ellen

Annons:
JazzBass
7/6/14, 12:49 PM
#1

För att vara säker på att det inte är du som gör nåt fel, så bör du du göra ett fokustest. Lägg kameran på stativ och fokusera på nånting orörligt och kontrastrikt, som t.ex. ett mjölkpaket på ett bord, helst med en mönstrad duk eller nåt liknande under. Håll kameran så vågrät som möjligt på stativet, men ändå så att du också får med bordduken på bild. Lutar kameran, försök luta mjölkpaketet lika mycket. Ta ett par bilder, på största bländare, lägsta iso och mittenfokuspunkten, och fokusera om mellan bilderna. Ta också en bild med liveview och manuell fokus, zooma in så mycket som möjligt så du kan lägga fokusen perfekt. Utvärdera sedan bilderna i datorn. Kolla också på duken var det ser skarpast ut. Är de rättfokuserade eller är duken skarpast framför eller bakom mjölkpaketet?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Teddies matte]
7/6/14, 1:30 PM
#2

Båda mina 50/1.8 II hade lite problem med fokusen, det verkar vara ett någotsånär känt problem med dessa gluggar.

Har numera 50/1.4 och upplever inte alls samma sak.

Inkanyezi
7/6/14, 7:48 PM
#3

Om din kamera har mikrojustering av AF, kan du säkert justera det så att det blir bra. Problemet är inte specifikt för just den gluggen, utan det är ett känt problem som gäller i stort sett alla DSLR-kameror mer eller mindre. 

Det märks mest när man har ett mycket ljusstarkt objektiv och använder stor bländaröppning, så det är därför man kanske inte märker det med alla objektiv. Men AF på DSLR är något av en labyrint att ta sig igenom om man vill ha sina bilder perfekt fokuserade. 

Man kan behöva lämna in kamera och objektiv för kalibrering, och med de flesta kamerahus kan man inte få det riktigt bra med stor ljusstyrka. Proffskamerorna ska dock fokusera perfekt med de ljusstarka objektiven, eftersom de har AF-sensorsträngar som är avpassade för den högre ljusstyrkan.

Upp till toppen
Annons: