Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 828 ggr
[Sabina]
2014-07-04 05:08

Hjälp med kamera till bakverk

Hejsan, det är så att jag har en bakblogg där jag lägger ut foton på det bakverk jag bloggar om. Hittills har min 14-åriga dotter tagit de flesta foton med sin NikonD 3100. Jag tycker hon är väldigt duktig och är nöjd med hennes insats.

Nu har hon dock börjat tröttna på att fota mina bakverk, vilket jag ju kan förstå, då hon inte riktigt delar samma hobby som jag. Jag funderar nu starkt att köpa mig en egen kamera men vad bör jag välja? Jag lutar åt att köpa mig en likadan kamera som dottern, då jag tänker att vi även kan dela kamerautrustning tillsammans. Samtidigt tänker jag att jag hört att en Canon eos 1100D, som min svåger har är mer lätthanterlig.

Kan man dela utrustning såsom objektiv och stativ mellan Nikon och Canon eller är det helt olika system?

Jag är ju väldigt nybörjare på fotografering. Jag har visserligen gått ett par fotokurser men det var för ca 20 år sen, så jag kommer inte ihåg något längre och mycket har ju hänt sedan dess. Det skulle dock vara väldigt kul att ta upp fotograferingen igen efter så lång tid.

Försäljning osv är tyvärr väldigt avhängigt hur man presenterar min produkt (mina bakverk) så jag känner att bra foton är en nödvändighet i mitt fall…

Annons:
lili3337
2014-07-04 05:50
#1

Canon och Nikon har olika objektivfattningar så tyvär går det inte att dela objektiv. Stativ vet jag inte. En väldigt duktig bakverksfotograf, skogstossan på iFokus,  använder Canon eos 1100d och tar väldigt fina bilder.

Glada hälsningar från lilla mig! Regnbåge

Inkanyezi
2014-07-04 08:22
#2

Det är lite av Aftonbladet eller Expressen över frågan, men vilken kamera hänger till en del ihop med hur man vill gestalta sina bilder. 

Nikon-kameran är i vissa avseenden tekniskt bättre än den från Canon, men troligen är det helt betydelselöst. De skillnader som finns berör knappast studiofotografering av stillastående föremål under kontrollerade förhållanden. 

När skogstossan skaffade sig sin kamera för ett par år sedan var den här frågan uppe, och då nämnde jag att man utan vidare kan använda en mycket mindre avancerad kamera än en systemkamera.
 http://bakministeriet.blogspot.se/ 

Hennes val hängde ihop med att hon ville ha möjligheten till att placera skärpan inom ett mycket snävt område i bilden, så att framför allt bakgrunden blir oskarp, vilket framhäver huvudmotivet. Det handlade om en konstnärlig ambition med bilderna, där hon hade en ganska klar idé om vad hon ville åstadkomma. Hon gjorde rätt val, en systemkamera, med ett ljusstarkt objektiv, som kan ge den oskarpa bakgrund hon ville ha. 

Det går att göra samma sak med Nikon. Just i det här avseendet finns egentligen inte någon skillnad mellan kamerorna. 

Men sedan till frågans kärna:
Vad är det du tänker dig att kunna åstadkomma, 
utöver att bara ta bilder bara rätt upp och ner,
vilket man klarar med alla kameror? 
Vad vill du komma till bildmässigt?

Den frågan kan till viss del styra valet av kamera, eftersom det finns kameror med olika egenskaper, där den ena kan vara bättre lämpad än den andra. Om man ser till valet mellan de två som har föreslagits här, är det dött lopp. De är i grunden likadana, och de presterar precis likadant, om man undantar att Nikon har en lite bättre sensor, vilket kan ge utslag under andra förhållanden än när man har full kontroll över ljuset. 

Det finns till exempel kameror som kan styras från en telefon, dator eller surfplatta, och som visar sökarbilden där, vilket kan vara mycket bekvämt när man jobbar med uppställning i studio. Sådana finns främst från Samsung, men också från Fujifilm, Sony och Olympus. 

Det handlar då om att ha en kamera som är lättare att arbeta med, ett verktyg som passar bättre till just det man sysslar med. 

Om priset har stor betydelse, kan det också vara bättre att titta på kameror av annan typ, eftersom det inte är säkert att man behöver en systemkamera. Det beror främst på hur man vill gestalta bilderna.  I studiosammanhang, när bilderna ska publiceras på nätet, är skillnaden i bildkvalité inte avgörande mellan kompaktkameror och systemkameror, utan där blir den stora skillnaden att man med en kompaktkamera inte klarar att få precis den oskarpa bakgrund som skogstossan ville ha. Man får skarpt över i stort sett hela bilden när man har en kompaktkamera.  Exempelvis använder Maggie Austin kompaktkamera till sina bilder: http://maggieaustincake.com/portfolio/

Om man ser till bekvämlighet vid arbetet, kan det vara av värde att ha en skärm som går att ställa i olika lägen på kameran (om den inte kan köras från dator eller platta). Det går med Nikons modell ett pinnhål upp i skalan, så att man kan se sökarbilden om man står upp även om kameran är nere i midjehöjd, vilket den ofta kommer att vara då man tar bakverk på ett bord. 

Den avgörande skillnaden mellan systemkamera och kompakt just för de här bilderna är det korta skärpedjupet som skogstossan ville ha. Det fick hon med ett ljusstarkt objektiv som har rätt så smal bildvinkel. Med det objektivet kan man få suddig bakgrund när huvudmotivet är skarpt. Det finns såna till både Nikon och Canon, och det finns också till andra märken. 

För att hitta hennes inlägg här på sajten, kan du med Google använda söksträngen som jag har lagt här:skogstossan site:foto.ifokus.se

Hon är också aktiv på Bakverk i Fokus, sök på: 
skogstossan site:bakverk.ifokus.se

Och om man vill dela olika tillbehör är det så klart bra att ha samma märke. Det gäller framför allt objektiv.
(Stativ är samma vilken kamera man än har.)

Och den som kan vara mer lämplig från Nikon är D5200, som kostar mer, men som har fördelen att man kan vinkla skärmen. Om du kan dela objektiv med dottern, behöver du i så fall bara ett kamerahus, men om hon inte har ett 50 mm 1,8 eller liknande, kan det vara lämpligt att skaffa ett sånt till kameran.

JazzBass
2014-07-04 14:53
#3

Nikon har också sin 1-serie systemkameror, som kunde funka utmärkt. Små som kompaktkameror men med utbytbara objektiv som de stora systemkamerorna. Bildkvaliteten ligger mitt emellan. Jag har en Nikon 1 S1 med tre objektiv, som komplement till mitt stora och tunga kamerasystem som jag byggt kring min D700, och är nöjd med det valet.

När man fotar främst för att publicera förhållandevis små bilder på nätet behövs sällan bättre kvalitet än en kompakt, men för skärpedjupet skull, när man vill ha det kort (alternativt bakgrunden suddig, det är inte riktigt samma sak), är en systemkamera med större sensor bättre. Dock så räcker den något större sensorn i 1-kamerorna jämfört med kompaktkameror (inklusive de flesta "bättre" kompakter) bra till för att få bakgrunden hyfsat väl utsuddad om man fotar motiv på hyfsat nära håll, åtminstone med objektivet 18,5/1,8 påmonterat. Har man kameran på stativ och kontroll på ljuset, så blir det hur bra som helst.

Sony har också sin RX-100, som är kvalitetsmässigt likvärdig Nikon 1-kamerorna. Kunde också vara ett bra val.

Sist en liten brasklapp: Oberoende av kameraval behöver man sätta sig in lite i fototeori, ljussättning och bildbearbetning, för att få så snygga bilder som t.ex. skogstossan visar upp. (Hon har förresten en annan hemsida nuförtiden, än den som inkanyezi länkade till, minns dock inte den på rak arm nu). Det finns nog inga kameror som är riktigt bra på att leverera färdiga bilder som inte behöver piffas upp lite.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

HellviHumle
2014-07-04 18:58
#4

En av anledningarna till att jag tar det mesta i RAW är just bakverk. Fotograferade lite åt dottern och tog i både RAW och jpeg. Skillnaden var rätt stor, framför allt när det gällde "glittret" i tårtorna. Det fanns över huvud taget inte på bilderna i jpeg. Så jag skulle nog vilja påstå att RAW (eller motsvarande) är nödvändigt för ett bra resultat.
Kanske är det olika med olika märken? Jag kör på Canon.

HH

Inkanyezi
2014-07-04 21:53
#5

Den nya webbadressen till skogstossan är http://linavebercake.se/

Och så finns hon på fejan och en hel del andra ställen. 

Brasklappen som JazzBass slänger in är nog ganska väl motiverad. Lina har på mycket kort tid blivit inte bara en otroligt skicklig hantverkare inom konditori, utan också fotograf. Det är inte tillfälligheter som gör hennes bilder så starka, och det beror inte på kameran. Det handlar om formkänsla, stil, och förmåga att lära sig hantverket från grunden, också det fotografiska. 

Bilderna skapas genom ljuset, och Linas ljus påminner väldigt mycket om gamla holländska mästare, som Rembrandt; även om det är tårtor och andra bakverk som bilderna visar. Hanteringen av ljuset i hennes bilder är mästerlig, och jag har inte sett någon lika snabb utveckling inom bildskapande. Under den tid jag har lärt känna henne har hon uteslutande jobbat med fönsterljus, och det är en mycket bra början. När vi använder konstljus är det ofta fönsterljuset vi försöker härma. 

Så räkna med att oavsett kamera, kommer det att behövas en inlärning av främst hur man hanterar ljuset, för att gestalta bilderna så som man vill ha dem. Det går inte lika fort för alla, men det går att lära sig, med lite ödmjukhet och mycket envishet. Man får inte ge upp för lätt. 

Om jag hade vetat det jag vet nu om skogstossan, hade jag nog skrivit lite annorlunda i mina första inlägg, eftersom kameran hon valde kanske inte var idealisk för ändamålet. Den som JazzBass har är exempelvis ännu bättre, men hellre kanske man ska ha en som också har bra direktvisning, som till exempel Sony α7. Den är dock mycket dyrare än kamerorna vi har nämnt tidigare, och för webbilder kan man se den som overkill. 

Men som sagt; vill du ha det korta skärpedjupet och den mycket oskarpa bakgrunden, då är det en systemkamera du ska ha, och helst en lite större sensor än den som sitter i de minsta. Till exempel Nikon D5200 med ett 50 mm f/1.8 eller f/1.4. Om du däremot hellre vill ha större skärpedjup i bilderna, kan du som Maggie Austin välja en kompaktkamera. Hon har en Canon PowerShot ur G-serien, jag minns inte vilken, möjligen G9.  Men någon Samsung Galaxy kan vara ett bättre val genom att den kan köras trådlöst via en app från en surfplatta eller smartphone, och att den då visar sökarbilden på plattan eller telefonen. Det finns också ett par Samsungmodeller som har större sensor och utbytbar optik, och som också kan köras trådlöst med app.

[Sabina]
2014-07-05 01:15
#6

Tack alla ni som svarat, ingen nämn och ingen glömd. Det har hjälpt mig att få en insikt i hur jag ska förhålla mig till olika kameror.

Skogstossan/Lina, känner jag lyckligtvis redan till och har följt henne från hennes första stapplande steg i bak-världen på hennes gamla blogg "bakministeriet" till dagens facebook. Ja, inte trodde jag att man kunde utvecklas så snabbt, både som tårtkreatör som fotograf som hon gjort när jag började följa hennes blogg. Hon är ju exceptionellt talangfull i att både skapa vackra bakverk/sockerkonst som att fotografera dessa. Jag tror att om man ska bli så duktig som hon är räcker det inte med en god vilja eller en bra kamera, för man behöver även talang för att kunna se färg, form, ljus osv. både gällande bakverken / sockerkonsten som med fotograferandet.  Visst, mycket går att lära sig men Lina spelar i en annan division. 🙂 Lina är en förebild men jag tror inte jag är lika duktig eller har samma tålamod som hon. Samtidigt vill jag ju prestera någonting bra och representativt för mig och därför börja lära mig fotografera mina bakverk.

Tack för all input och att jag fått olika alternativa kameror att kolla upp. Jag lider av obotlig kronisk smärta och nervskador i rygg och ben som gör att jag inte är så rörlig alla dagar. Så att jag fått alternativa, mindre och lättare kameror med utbytbara objektiv är också något jag tar till mig.

Jag kommer i håg hur det var för mig förut men även hur det är för min dotter idag, att just fotoljuset har/ är en av stötestenarna vid (bakverks)fotografering. Men som sagt var; det ska bli väldigt roligt att återigen sätta sig in i alla delar av fotograferandets värld. 🙂

Annons:
Inkanyezi
2014-07-05 19:47
#7

Jag fyller på lite, eftersom det ändå måste bli aktuellt så småningom. 

I väldigt många av skogstossans bilder är det utpräglat sidoljus, och det är en bra början. Ett fönster, som man kan ha från sidan i förhållande till motivet - kanske ibland lite bakifrån och vid andra tillfällen lite framifrån - är en god början. Om fönstret sitter en aning högre än motivet kan man få mjuka och fina skuggbilder mot bordet, exempelvis av tårtfatet, tårtan, och kanske foten på fatet. 

Sidljuset är det som framhäver formen. Och jag vet inte riktigt varför, men jag tycker bättre om att ha sidoljus från höger i bilden. 

Upplättning av skuggsidan är ett knep man tar till för att den inte ska bli för mörk, men eftersom bilden byggs av ljus OCH SKUGGA, ska man inte lätta upp för mycket. En vit reflexskärm på lagom avstånd är ofta tillräckligt. Ibland kanske man vill lägga lite extra ljus, exempelvis in i en blomma som har lite mörkare färg, och till det kan man använda en spegel. Jag brukar använda en rakspegel, och då kan man projicera fönstret in i blomman med den. Spegeln kan också användas bakifrån för att ge konturljus, en liten förstärkning av ljuset i själva konturen av det man fotograferar. 

En viktig sak som kom fram i början är att se till att alla lampor är släckta när man använder fönsterljuset. Blandljus blir sällan bra, och det är ofta bättre att använda bara en ljuskälla, och sätta övriga ljuseffekter med reflektorer. Då slipper man blandljus. 

Annars lämpar sig bakverk ganska bra för konstljus, bara man ser till att inte blanda olika typer av ljuskälla. Bakverken rör sig ju inte särskilt fort, så man kan ta med lång exponeringstid utan problem. 

Bland det första att fundera över med själva fototekniken är om bilden ska bli ljus eller mörk. En vit tårta mot ljus bakgrund är ett motiv att ta i "high key", dvs den ska ha genomgående ljusa toner. Kamerans automatik vill inte göra bilden genomgående ljus, utan vill ha den "medelgrå" och det blir för mörkt. Ett motsvarande problem, fast tvärtom, är om man har ett huvudsakligen mörkt motiv. Då vill kameran göra det för ljust. 

Det första man ska titta på för att komma över det här problemet är kompensation av exponeringen. Ett i huvudsak ljust motiv kan behöva kompenseras med plus, för att kameran ska göra det lagom ljust, och ett genomgående mörkt motiv kan behöva kompenseras mot minus. Det här gäller alltid, oavsett om man använder automatik av något slag, eller om man ställer manuellt. Metoden är närbesläktad, men lite olika. Det kan betyda att man när man ställer manuellt, inte lägger mätarnålen mitt i, utan skjuter den mot plus eller minus genom att ändra tiden - alltid med fast ISO, lägsta. (På Nikon måste man ställa om till fast ISO, eftersom den har Auto-ISO som fabriksinställning.)

Just det problemet, att en ljus tårta blir mycket mörkare på bilden, finns i tidigare bilder, och det är ganska lätt att fixa - helst redan när man tar bilden. 

Men hur som helst dyker det alltid upp problem så småningom, och då är det bara att komma tillbaka, visa bilder, på'n igen och prova andra sätt, så kommer vi med glada tillrop och kanske rentav ett eller annat användbart tips.

[Sabina]
2014-07-08 01:55
#8

Tack Inkanyezi för dina handfasta råd, så härligt att få råd från ett proffs och förstå vad du menar, trots att jag är så oerfarenl

Jag tar till mig alla tips jag fått i tråden, dessutom har jag klistrat in era råd i ett dokument på datorn med alla era goda tips

Inkanyezi
2014-07-08 14:12
#9

Om man följer mina tankebanor för produktfoto, är kanske den lämpligaste kameran till relativt lågt pris Samsung NX30. Den har vinklingsbar skärm, och den har också en sökare som man kan titta i lite uppifrån. Och så går den att köra från en platta eller smartphone med touch (petskärm), så att man kan ha kameran på stativ och joxa med uppställningen medan man ser bilden på plattan. 

Till Samsung finns också fler objektiv än du någonsin kommer att behöva, och de som kan vara bra om du vill ha bilder som skogstossans är endera 45 mm f/1,8 eller 85 mm f/1,4

Om du inte traktar efter det korta skärpedjupet duger det utmärkt med kitobjektivet som följer med kameran. 

Utöver kamera behöver du ett bra stativ, och helst en surfplatta om du ska använda Samsung. 

När man komponerar bilden ska kameran helst sitta på stativ, så ett bra stativ är ett absolut måste, med tanke på måttlig styrka i händerna. Det finns stativ som är tillräckligt bra under tusenlappen. När kameran har riktats mot motivet kan man ljussätta, komponera om motivet, fokusera och göra inställningar från surfplattan/telefonen, eller använda den vridbara skärmen, också med touch. För att se sökarbilden mer isolerat kan man titta i okularet, som kan vinklas uppåt. 

För produktfoto finns knappast någon kamera som är bättre, och när man köper den från Cyberphoto följer det med Lightroom, som man kan använda till att omvandla råfilerna. 

Om budgeten tillåter, så är den kameran ett bra val för ändamålet.

[Sabina]
2014-07-10 01:44
#10

#9 Tack ännu en gång för dina handfasta råd Samsungkameran var ju lite dyrare men samtidigt väldigt bra just för att man då kan använda surfplatta/mobil. Troligtvis kommer det dröja ett tag innan jag köper en kamera men jättebra att veta lite vad jag ska titta efter. 🙂

Upp till toppen
Annons: