Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 828 ggr
[Sabina]
2014-07-04 05:08

Hjälp med kamera till bakverk

Hejsan, det är så att jag har en bakblogg där jag lägger ut foton på det bakverk jag bloggar om. Hittills har min 14-åriga dotter tagit de flesta foton med sin NikonD 3100. Jag tycker hon är väldigt duktig och är nöjd med hennes insats.

Nu har hon dock börjat tröttna på att fota mina bakverk, vilket jag ju kan förstå, då hon inte riktigt delar samma hobby som jag. Jag funderar nu starkt att köpa mig en egen kamera men vad bör jag välja? Jag lutar åt att köpa mig en likadan kamera som dottern, då jag tänker att vi även kan dela kamerautrustning tillsammans. Samtidigt tänker jag att jag hört att en Canon eos 1100D, som min svåger har är mer lätthanterlig.

Kan man dela utrustning såsom objektiv och stativ mellan Nikon och Canon eller är det helt olika system?

Jag är ju väldigt nybörjare på fotografering. Jag har visserligen gått ett par fotokurser men det var för ca 20 år sen, så jag kommer inte ihåg något längre och mycket har ju hänt sedan dess. Det skulle dock vara väldigt kul att ta upp fotograferingen igen efter så lång tid.

Försäljning osv är tyvärr väldigt avhängigt hur man presenterar min produkt (mina bakverk) så jag känner att bra foton är en nödvändighet i mitt fall…

Annons:
lili3337
2014-07-04 05:50
#1

Canon och Nikon har olika objektivfattningar så tyvär går det inte att dela objektiv. Stativ vet jag inte. En väldigt duktig bakverksfotograf, skogstossan på iFokus,  använder Canon eos 1100d och tar väldigt fina bilder.

Glada hälsningar från lilla mig! Regnbåge

Inkanyezi
2014-07-04 08:22
#2

Det är lite av Aftonbladet eller Expressen över frågan, men vilken kamera hänger till en del ihop med hur man vill gestalta sina bilder.