Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1600 ggr
Reputation
2014-07-03 15:17

Allt om Nikon D5000 -Tips!

Hej! Jag är en självlärd amatörfotograf som fotar allt ifrån djur&natur,sport och konsertfoton. Jag skulle inte kalla mig själv proffs men inte heller helt färsk,något mittemellan med lite lättare kunskaper. För en tid sen byter jag till Nikon D5000 i kombination av Nikkor AF-S DX 18-105mm F/3.5-5.6, jag trivs hittills väldigt bra med kameran men känner mig ändå ganska vilsen. Därför kommer här en hög med lite frågor. -Vilka är era bästa 'allmänna' fototips? -bästa standard-inställning för just denna kamera? -bra vidvinkelobjektiv? Tacksam för alla tips och svar!

Annons:
JazzBass
2014-07-03 15:37
#1

1 - Lär dig teori; ISO, slutartid, bländare och exponeringskompensation. Lär dig bländarskalan utantill, den behövs. Läs på om bildkomposition. Lär dig grundläggande bildbehandling. Lär dig hur ljuset påverkar bilderna. Öva så mycket som möjligt.

2. Den inställning som ger en precis lagom ljus bild vid varje specifikt fototillfälle med rätt skärpa och skärpedjup. Men för att vara lite mer specifik så rekommenderar jag A-läget (bländarförval/tidsautomatik), eventuellt med exponeringskompensation (beror på motivets ljushet). Autoiso är bra att stänga av innan man lärt sig teorin jag nämner i punkt 1 riktigt bra. Den brukar vara på som default på Nikon tyvärr.

3. Till exempel Tokina 11-16/2,8. En av de bästa vidvinkelzoomarna för DX-kameror som finns. Sigma 10-20, som finns i två versioner med olika ljusstyrka, är också mycket bra, liksom Nikons egna. Blända ner till f/5,6…11 för bästa skärpa för landskapsbilder, landskapsbilder med kort skärpedjup blir sällan riktigt bra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
2014-07-03 18:58
#2

Kan bara hålla med JazzBazz! Jag kör visserligen D7000 men har kompisar med D5000/D5100.  A-läget är det man lär sig mest av, men S-läget om man fotograferar något riktigt snabbt och det är det som måste prioriteras. M-läget när man har möjlighet och lär sig blanda kunskaperna man tillägnat sig av A & S-lägena, och när man har tid att komponera (tid för komposition har man bäst med ett stativ och stillastående motiv).

Sedan är det så att ett bra sätt att lära sig är att när man förstått (åtminstone i teorin) allt med ISO och det JazzBazz säger, så behöver man ägna en hel del tid åt att förstå varför man lyckats liksom varför man inte lyckats, och då är det att titta kritiskt och i detalj på sina egna bilder och titta på innehållet i EXIF-informationen på datorn för att se vad man kunde gjort bättre, eller varför det blev så bra!

En uppmuntran till sig själv är att göra allt det ovan, och sedan gå tillbaka till bilder man tog veckan förut eller förra månaden eller förra året, och förhoppningsvis se att man går framåt - "självpeppning"!

/Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: