Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 576 ggr
[Smultronet Ella]
7/2/14, 5:28 PM

Kritik lätt -Blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Detta är en av de första bilderna jag tagit, och jag vill gärna ha nybörjarkritik :) Bilden är helt oredigerad :)

Annons:
[Smultronet Ella]
7/2/14, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Redigerad

[Smultronet Ella]
7/2/14, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Redigerad

[Smultronet Ella]
7/2/14, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Redigerad på annat sätt. Obs! Har ENDAST ändrat ljus och skärpa på båda de redigerade bilderna.

Bagtjesen
7/2/14, 9:19 PM
#4

Hej Smultronet Ella!

Det var en riktig bamseblomma du "plåtat".  Bilden är från en lite ovanlig vinkel - snett bakifrån - och inte framifrån så att man ser in i blomman och ser ståndarna och pistillerna - Men det är inget fel så gör man ofta speciellt med trattformiga blommor, och t ex orkidéer som ju är väldigt oregelbundna och med stora läppar och ibland små smala rör baktill. Så det är bra att ta blommor ur alla möjliga vinklar.

Om du tittar på bilden så ser du att den är suddig i det som är närmast kameran och hela tratten och de röda kronbladen där bakom - det är först det gröna bladet som nästan ser ut som om det kommer ut ur blomman som är riktigt skarpt och där man kan se bladnerverna tydligt.

Jag tror att du kommit alldeles för nära blomman så att kameran inte lyckats få den så skarp som du kanske ville ha den? Sedan är det en annan sak som du skall tänka på, och det är att det är trevligt om man ser hela själva blomman och inte med ett rött kronblad avklippt.

Så mitt förslag är att du provar att ta ytterligare bilder på blomman, men att du då står lite längre ifrån den, då lyckas kanske kameran att få den skarpare och att hela bamseblomman kommer med.

Det är lite svårare att få en perfekt blomma om man tar den med allt ljus bakom blomman, men det blir oftast vackrare om man lyckas, så jag tycker att du skall prova att ta fler bilder på blomman från samma vinkel men på lite längre håll. Flytta dig ungefär 1 dm bakåt varje gång och titta sedan på varje bild i datorn så att du ser hur nära du kan komma innan allt som ligger nära kameran börjar bli suddigt.

Tänk på att ibland är det lättare för oss som ger kritik (som ju både är positiv och ibland negativ), om vi vet vilken kamera (eller mobil med kamera) du har och om det är ett löstagbart objektiv så är det bra om vi får veta vad det är för fabrikat på det också och vad det heter (det står i så fall ofta på en ring runt objektivet - namn och siffror och bokstäver brukar det kunna vara. För meningen med kritik är ju att vi då kanske skall komma med de allra bästa förslagen till vad du kan göra med just de fotoprylarna…

Så försök ta fler bilder på blomman och se om någon inte blir lite bättre!

/Bägtjesen


[Smultronet Ella]
7/2/14, 10:05 PM
#5

Okidoki! :)

[oroligkaninägare]
7/3/14, 10:33 AM
#6

Bra början dock fel ljus

Annons:
Upp till toppen
Annons: