Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1157 ggr
ljungensjenka
7/2/14, 1:09 PM

Vad för kamera?

Jag funderar på att köpa mig en egen systemkamera då jag inte trivs med de två som vi har gemensamt i familjen (en Olympus nånting och en Lumix). Jag är total nybörjare på fotografering men tycker att det är väldigt kul och vill verkligen lära mig mer. Jag fotar mest hästar (i rörelse & porträttbilder), kaniner & blommor så det är ett hyfsat stort spann på vad kameran ska klara av. Min budget ligger på max 6000kr så bomba med tips ;)

Annons:
JazzBass
7/2/14, 2:06 PM
#1

En systemkamera av någon typ (DSLR eller spegellös) är bra att lära sig med, och ger möjligheter att fota i stort sett vad som helst med bra kvalitet, speciellt då man lärt sig inställningarna. Men det räcker inte med bara en kamera, objektiv behövs också och det lönar sig att tänka igenom vad för objektiv (ett eller flera) man behöver. Jag tror att en kamera i stil med Nikon D5100 eller nån nyare version av den skulle funka fint, och som objektiv ett Nikon AF-S DX 18-105/3,5-5,6 VR; ett mångsidigt objektiv med 5x zoom. Medioker ljusstyrka dock, vilket gör det svårare att få bra bilder i sämre ljus, och största möjliga avbildningsskala; 1:5 är också lite klent om man ska fota mycket närbilder. I praktiken betyder att en 5cm stor blomma upptar som mest ungefär 2/3 av bildhöjden och 2/5 av bildbredden. Men det finns sätt att komma runt det problemet, t.ex. närbildslinser.

Det kan också vara smart att skaffa två skilda objektiv, t.ex. AF-S DX 18-55/3,5-5,6 VR och AF-S DX 55-200/4-5,6 VR. Det första är en 3x normalzoom, det andra en telezoom som tar vid där zoomen på den första slutar. (18-55, 55-200). Det första av dessa har bättre närbildsegenskaper än det jag nämnde ovan, och det andra gör du kan zooma in motivet nästan dubbelt mer när du fotar motiv på lite längre håll. Nackdelen med flera objektiv är dock förstås att man kan behöva byta objektiv ganska ofta.

Märker man att man vill fota nånting som ens objektiv inte klarar av är det bara att utöka objektivarsenalen eller uppdatera sig senare, om man har en systemkamera. Men kitobjektiven kommer man rätt långt med faktiskt, och de är oftast förvånansvärt bra med tanke på priset.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
7/2/14, 2:43 PM
#2

Vad är det du inte trivs med hos de andra kamerorna? Det skulle ge en fingervisning om vad du då saknar, men vill ha.

Att fotografera i dagsljus och utomhus och ta djurbilder klarar alla systemkameror med det vanligtvis medföljande zoomobjektivet (största bländare ca 4-5.6) från märkesfabrikanterna. Att fotografera inomhus kräver mycket mer ljus eller ett objektiv med större bländaröppning. Sedan är det så att det är svårt att i ett objektiv  kombinera hästar som springer utomhus och hoppar med ett med kaniner på nära håll. Till viss del kan man komma över de här problem med att man kanske köper flera objektiv, men t ex kostar ett bra ljusstarkt teleobjektiv för inomhusfotografering av hoppande hästar oftast mer än hela din budget… ( t ex ickezoom tele 200mm f2.8).

Naturligtvis kan man också köpa begagnat, men då måste man veta vad som passar ihop, om man inte köper från någon riktigt kunnig, eller begagnat i butik.

Men paket med t ex 18-105 mm f3.5-5.6 är bra till mycket generell fotografering - tillräckligt ljusstarkt för utomhusfotografering dagtid vår-sommar-höst men räcker t ex inte till för att få med snabba händelser kvällstid eller en grådaskig dag vintertid. Dessutom är 105mm (i dess längsta telezoom-område) precis på gränsen till att det vad man behöver i brännvidd för att fotografera en häst i bortre änden av en inomhushall, MEN det är så ljussvagt (f.5.6) att det blir svårt att få till skarpa bilder i rörelse. Sedan går det inte att komma så nära med ett zoom-objektiv när man vill ta på mindre djur. t ex med objektivet inställt på 35mm så de ser ganska små ut - lite som att 105:an inte räcker till för en häst längre bort i hagen…den blir också pyttig.

Det finns naturligtvis sätt att komma runt de flesta av de här problemen om man sätter sig in i hur kameran fungerar och lär sig att snabbt ställa om kameran för att utnyttja alla dess finesser, men det kommer att ta tid innan du når dit, så är det för nästan alla…

Så tillbaka till de andra kamerorna i familjen, vad är det de inte kan som du vill kunna göra?

/Bägtjesen


ljungensjenka
7/2/14, 3:35 PM
#3

Tack för allt ni skriver båda två! Kamerorna i familjen: Lumixen- Inget avtagbart objektiv utan ett fast sådant och man zoomar med knappar eftersom att man inte kan vrida på objektivet. Inköpt eftersom att vi åkte till Tanzania i julas och behövde då en kamera med mycket bra zoom eftersom agg djuren inte kommer särskilt nära, bra i det läget men inte för mig som vill fota djur på hyfsat nära avstånd och kunna vrida för zoom, inte knappar. Olympusen- en helt ok kamera som jag fotade en del med förra sommaren men den är ganska seg när man ska fota något som rör sig och hänger oftast inte med alls, annars är det hyfsat bra och vi har tre (?) olika objektiv till den så kan variera. Gillar den inte riktigt för att bilderna blir konstiga och korniga rätt ofta :( annars lagom storlek och sånt…

Bagtjesen
7/2/14, 4:13 PM
#4

#3 ljungensjenka,

 Olympusen är alltså en systemkamera med tre objektiv, men att den inte hänger med, och korniga konstiga bilder? Om den inte är alltför gammal så borde den hänga med om bara inställningarna är de rätta! Och inställningar är det man måste syssla med om man tar sig an en systemkamera. Annars har han nog rätt att någonting i stil med D5100 då beganad? eller nyare D5200 eller nyaste D5300 skulle platsa men de senare då uppe över 7500:- med minneskort och andra tillbehör, och dessutom då ett objektiv mindre än det du skulle behöva enligt vad jag och JazzBazz i #1 kom fram till. Den nya D3300 med alla tillbehör finns för ca 5700:- i vissa butiker men då fattas fortfarande ett objektiv… Vanligtvis räcker D3xxx-serien till för väldigt många - du kan hitta massor med bilder här tagna med de äldre D3000 och D3100 - om bilderna då är dåliga beror det inte på kameran utan på fotograferna som behöver få hjälp med inställningar och förstå foto och hur ISO, bländare och exponeringstid hör samman, samt det optiska - hur optik beter sig på olika avstånd och olika fokuseringar m m.

D5100 begagnad liksom andra kamerahus med vridbar skärm är bra när man måste ta sig ner på backen och fotografera små blommor eller smådjur. Annars hamnar du på t ex begagnade D3100/D3200 eller ny D3300 men då behöver du i det sistnämnda fallet spara till ett telezoom. Om du skall ha ett zoom med kort brännvidd 18-55 så är det ljusstarkare och med bättre närgräns än ett 18-105, och jag skulle i vart fall satsa på ett ljusstarkt objektiv och sedan spara till telezoomen 55-200 och få den också med bättre ljusinsläpp!

Det kommer kanske att kännas handikappande att inte kunna täcka in alla behov på en gång men bättre att ha bra grejor och slippa ha dåligt men lite dubbelt av allt… och det skadar aldrig att du lär dig ett objektiv i taget, för du har ju kamerahuset med alla dess funktioner att lära dig i början, och nog mycket att experimentera med! Du kommer aldrig att ha råd med att täcka in alla tänkbara behov det finns hur mycket prylar som helst, så att lära sig utnyttja det man har och hitta på vägar att lösa problem är det som gör en till en som kan ta bilder (fotograf är för mig ett ord för ett proffs som lever på sina bilder och sitt kunnande).

/Bägtjesen


ljungensjenka
8/9/14, 1:29 PM
#5

Har kikat runt en massa och försökt komma fram till vilken kamera som passar mig och kommit fram till att en Nikon d3200 borde passa? De andra som ni nämt och jag har kollat på har inte bildstabilisering vilket känns som att jag behöver(?) så verkar en Nikon d3200 + 18-55mm + 55-200mm objektiv bra? Är väldigt osäker på detta men det borde väl vara bra att börja med eller?

Bagtjesen
8/9/14, 1:44 PM
#6

Nikon D3200 eller nyare D3300 är inga dumma val som helt nybörjare, men D5200 är snäppet bättre, och är du verkligen intresserad av foto på lång sikt så skulle jag satsa budgeten på något lite bättre än D3xxx-serien. Om du du inte har råd med båda objektiven på en gång så skulle jag lära mig det minsta 18-55 först, och det är också det som passar bäst till vardagsbilder, och så naturligtvis närbilder. Sedan kan du spara ihop till 55-200 eller något liknande.

Ja, det är så jag skulle göra personligen, eftersom jag vet att det alltid tar tid att lära sig att bemästra en kamera och ett objektiv, och utnyttja den kombinationen så att man verkligen kan den. Fördelen med en 18-55 är också att om man inte är helt fel ute när man fotograferar så kan man förstora/beskära en del bilder, men då behöver man fler pixel (bildpunkter), och det är det fler av i D5200.

Alternativet är D3300 som också har fler pixlar vad jag vill minnas.

Att skapa bra bilder går dock att göra med samtliga kameror, det har mer att göra med om du lär upp ditt bildseende.

/Bägtjesen


Annons:
ljungensjenka
8/9/14, 1:51 PM
#7

#6 Tack för ett bra svar! Men så du tror inte att jag behöver bildstabilisering eftersom att d5200 inte har det?

Bagtjesen
8/9/14, 2:04 PM
#8

Inget av kamerahusen har bildstabilisering inbyggd, utan bildstabiliseringen sitter i objektiven. Samma brännvidder/objektiv finns att köpa i paket med objektiv med bildstabilisering (lite dyrare), eller utan (billigare). Du behöver alltså ha objektiv som det finns VR på.

D3200 har fått ärva mycket av det som tidigare fanns i D5100, och D5200 har fått ärva mycket av det som satt i D7000, bl a fokuseringssystem.

Jag skrev fel i förra inlägget #6 beträffande pixlarna, både D3200 samt D3300 och D5200 har 24mp.

/Bägtjesen


ljungensjenka
8/9/14, 2:44 PM
Mickis1994
8/9/14, 8:02 PM
#10

Jag köpt precis ( väntar på att få hem) Nikon D3300 med kitobjektivet och Tamron 70-300 f4-5.6 tror det blir toppen. Är ute efter något som du, fast kommer främst fota kaniner och kaninhoppning

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Gejter
8/14/14, 11:47 AM
#11

Jag kör med Sony a77 och är mycket nöjd med den. Sonys kameror har inbyggd bildstabilisering vilket är bra.

Upp till toppen
Annons: