Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1157 ggr
ljungensjenka
7/2/14, 1:09 PM

Vad för kamera?

Jag funderar på att köpa mig en egen systemkamera då jag inte trivs med de två som vi har gemensamt i familjen (en Olympus nånting och en Lumix). Jag är total nybörjare på fotografering men tycker att det är väldigt kul och vill verkligen lära mig mer. Jag fotar mest hästar (i rörelse & porträttbilder), kaniner & blommor så det är ett hyfsat stort spann på vad kameran ska klara av. Min budget ligger på max 6000kr så bomba med tips ;)

Annons:
JazzBass
7/2/14, 2:06 PM
#1

En systemkamera av någon typ (DSLR eller spegellös) är bra att lära sig med, och ger möjligheter att fota i stort sett vad som helst med bra kvalitet, speciellt då man lärt sig inställningarna. Men det räcker inte med bara en kamera, objektiv behövs också och det lönar sig att tänka igenom vad för objektiv (ett eller flera) man behöver. Jag tror att en kamera i stil med Nikon D5100 eller nån nyare version av den skulle funka fint, och som objektiv ett Nikon AF-S DX 18-105/3,5-5,6 VR; ett mångsidigt objektiv med 5x zoom. Medioker ljusstyrka dock, vilket gör det svårare att få bra bilder i sämre ljus, och största möjliga avbildningsskala; 1:5 är också lite klent om man ska fota mycket närbilder. I praktiken betyder att en 5cm stor blomma upptar som mest ungefär 2/3 av bildhöjden och 2/5 av bildbredden. Men det finns sätt att komma runt det problemet, t.ex. närbildslinser.

Det kan också vara smart att skaffa två skilda objektiv, t.ex. AF-S DX 18-55/3,5-5,6 VR och AF-S DX 55-200/4-5,6 VR. Det första är en 3x normalzoom, det andra en telezoom som tar vid där zoomen på den första slutar. (18-55, 55-200). Det första av dessa har bättre närbildsegenskaper än det jag nämnde ovan, och det andra gör du kan zooma in motivet nästan dubbelt mer när du fotar motiv på lite längre håll. Nackdelen med flera objektiv är dock förstås att man kan behöva byta objektiv ganska ofta.