Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 708 ggr
strasstass
2014-07-02 09:40

Trollslända

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt favoritmotiv, trollsländor! Är nöjd med kompet och ljuset men som ni ser är fokus åt skogen, vilket är vansinnigt irriterande. Har använt f/5 här för jag vill ha ett kort skärpedjup. Dom små rackarna sitter ju inte still särskilt länge heller. Om jag nu nästa gång vill ha lite bättre fokus men fortfarande kort skärpedjup, hur gör jag? Bilden är rätt hårt beskuren också vill jag minnas. (Tog bilden förra året så jag minns inte riktigt vad jag gjorde med den)  Jaja, men kritik och tips mottages tacksamt! Ha en fin dag på er!

Annons:
Bagtjesen
2014-07-02 10:34
#1

Hej Strasstass!

När man tar närbilder så får man alltid ett kort skärpedjup. Du säger bländare f5 och då handlar det kanske om 2-3 cm skärpedjup i ditt fall - och allt ligger bortom sländekroppen. Men det är lite av en gissning för att din bild saknar EXIF-information. Bländare f11 hade givit dig en bättre chans, utan att nämnvärt förändra hur bakgrunden ser ut. Inte ens f16 borde ställa till det, annat än möjligen för långa slutartider - vilket isåfall bara skulle justeras med något högre ISO. Viktigast är dock att du använder rätt fokuseringsmetod, om du kan välja det på din kamera? En enda fokuspunkt är bäst - och möjlighet att justera fokus en aning manuellt (finns på många systemkameror! Enpunkts ljusmätning och att kompensera något (t ex 1 steg) för att få den svarta kroppen något ljusare - som det nu är har troligen ljusmätningen tagit för stor hänsyn till den väldigt ljusa bakgrunden och den förhållandevis lilla kroppen har inte påverkat det - bilden skulle alltså kompenseras för att bli ljusare. Om du har möjlighet till seriebildstagning så utnyttja det, så kanske du får exakt ställning på kropp och vingar - precis som du vill ha det.  För att få snabba seriebilder behöver du ha förhållandevis korta slutartider, oftast ca 1/175s eller kortare.

Så utan att veta hur bilden togs, eller brännvidd och avstånd (från EXIF) så är det svårt att säga exakt vad du skulle kunna ha gjort - Jag brukar alltid rekommendera att man tränar på något liknande föremål (samma storlek, bredd - för djupet) utomhus och testar så att man vet sina och kamerans begränsningar - och vad som ger ett gott resultat.

Så det är ganska många saker som kanske skulle kunna ha gjorts och som var och en bidragit med sin lilla del till en bättre bild - samtidigt som det ju är så att ändrar du bländaren till mindre bländare (större f-tal) så påverkas exponeringstiden, och att göra sländan lite ljusare - allt det hänger ihop och påverkar varandra.

 Så fortsätt att "jaga" sländor och fjärilar - både ger ungefär samma problematik för dig bakom kameran!

/Bägtjesen


strasstass
2014-07-02 10:58
#2

Tack så hjärtligt!! Lite info: iso=100 brännvidd=200 och slutartid 1/650s vet inte om det är till någon hjälp? Jag är ju dålig på tekniken och mest provar mig fram. Använder mig av en fokuspunkt och också flerbilds serier! Jag tror jag stirrar mig blind på bländaren av rädsla för att förlora det korta skärpedjupet. Dock tror jag att (kom jag på nu)att jag använde det läget på kameran där man endast kan ändra slutartiden manuellt och bändaren ändras automatiskt…eftersom flygfät rör sig hela tiden…och eftersom jag är så usel på tekniken är jag för okunnig för att köra läget där man ställer in allt manuellt…

Bagtjesen
2014-07-02 12:32
#3

Med 200 mm brännvid får du alltid väldigt(!) kort skärpedjup och extremt kort på rlativt nära håll. Låt säga att du platade på 1 meters avstånd? Då fick du troligtvis bara ett skärpedjup på under 1 cm.

Använd läget för bländarförval och välj f11-16 eller ännu mindre bländaröppning. Öka ISO till 200 eller 320-400, och hamnar du på exponeringstider kring 1/200s med en kompensation på ca +1EV, så räcker det bra…

Eftersom det är det är det perfekta skärpedjupet du är ute och inte bara det allra kortaste - du vill ju få merparten av motivet i fokus, framförallt de främre delarna. (Liksom en "regel" som man bör känna till). Då skall du använda BLÄNDARFÖRVAL!

ISO 100 gav ju möjlighet till 1/650s vid bländare 5. Minska bländaren till f16  -(minus) 1,5EV och du får  exponeringstid till ca 1/200s och kompensera upp ljuset (motljuskompensation) med +1 EV och du får bara 1/100s, alltså behöver du ISO200 för att komma upp till 1/200s igen.

Titta på: http://www.dofmaster.com/dofjs.html och välj rätt kamera och brännvidd och plocka fram avståndsinfomationen ur Exif ur din obehandlade och obeskurna originalbild. Den bild på träd i skogen som syns motsvarar då sländan från dess främre ("Near") vinge till dess bakre ("Far"), och där fokuspilen visas motsvarar då sländans kropp - där du antagligen vill ha fokus…

Vill du laborera i lugn och ro? Vrid till najtråd (ganska grov men mjuk böjbar tråd som fins för ca 20:- i en byggbutik) och vrid den till en slända av samma storlek och laborera - det är enda sättet att få det att sitta i "ryggraden" hur du bör göra. Det finns också andra metoder för motljuskompensation på en del kameror så utan att veta så är det svårt att ge råd. Se för övrigt om reglerna för kritiktrådar om att man bör skicka med EXIF-information om man inte verifierat att all information redan finns i bilden (via någon s k EXIF-viewer/editor programvara).

/Bägtjesen


strasstass
2014-07-02 12:53
#4

Oj! Jag tackar ödmjukast för all information och användbara tips! Ska också titta på länken du skickade! Ska erkänna att jag inte läst några regler för att få kritik på sina bilder 😮och vet inte heller hur man skickar med EXIF-info…slarvigt av mig. Ska prova bländafrval som du föreslår och självklart vill jag ju ha rätt fokus!🙂och skärpedjupet behöver ju bara var så pass kort så att det inte blir rörigt i bakgrunden med en massa annat som stör!

Bagtjesen
2014-07-02 14:04
#5

#4 strasstass Det gör väl inte så mycket att den, Exif,  saknas, inte för min del, utan för din del 😉.

Exif ligger där från början i din bild, men olika redigeringsprogram kan ta bort information, eller behålla originalet och lägga dit ny information, t ex om du ljusat upp bilden - då kan båda informationerna finnas med. Även beskärningar kan ta bort info eller lägga till förändrad info. Sedan beror det på kameran och objektivet om avståndsinformation finns med. Sök på "exif viewer" på nätet och hitta ett gratisprogram som finns för den dator/operativsystem du har, och kolla infon i din ursprungsbild. /Bägtjesen


strasstass
2014-07-02 14:11
#6

Thanx Bagtjesen! 😃

Annons:
JazzBass
2014-07-02 14:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En viktig detalj som sällan uppmärksammas när man talar om skärpedjup är att man bör skilja på skärpedjup och oskärpemängd. Tar man två bilder med samma bländare men olika brännvidd kommer bakgrundsoskärpan vara kraftigare med den längre brännvidden. Vill man ha mjuk bakgrund är det snarare lång brännvidd än stor bländare som gäller. Bifogar en bild som beskriver saken. Båda har teoretiskt sett exakt samma skärpedjup (samma avbildningsskala på motivet i fokus och samma bländare) men det är stor skillnad på bakgrundsoskärpan. (Gjorde den här jämförelsen för ett par år sedan inför en presentation om makrofoto i den egna fotoklubben).

Fota gärna såna här motiv med f/8-11 och så lång brännvidd som möjligt. Var noga med var du lägger fokusen, det blir så gott som alltid bäst med fokus på huvudet/ögonen. Om skärpan ofta hamnar för långt bak som här, finns det skäl att misstänka felfokus, som är rätt vanligt. Man kan ta reda på om det fokuserar rätt med några enkla tester. Gör det inte det är det bäst att skicka objektivet på justering.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

strasstass
2014-07-02 14:44
#8

Tackar JazzBass!! Tycker jag är noga med var jag lägger fokus, men krabaten är ju inte så väldigt stor och objektivet är rätt tungt på mina klena armar så det är rätt svårt att hålla prick stilla…var utan stativ den dagen. Det är ju så otroligt mycket teknik i fotografering så man blir alldeles snurrig i bollen, men jag är tacksam för all info jag får!! :)

Bagtjesen
2014-07-02 14:53
#9

#7 JazzBazz, Ja det är precis som du säger och det är viktigt att ha det med sig i bagaget också! Nu körde hon ju troligen med 200mm, så det hade hon gratis! Fördelen med tele är också att de små rackarna inte blir lika skraja och flyger iväg! /Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: