Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1487 ggr
Sawiar
6/28/14, 1:53 PM

Såpbubblor

Jag köpte hem såpbubblor för att fotografera lite. Det var så länge sedan jag tog bilder på annat än natur, jag kände att jag behövde en liten utmaning, men det var svårare än jag hade trott. Jag kan inte riktigt fokusera på bubblorna och det blir allmänt misslyckat. De få gånger jag får en bra bild har de flugit framför huset eller någonting så att bakgrunden blir väldigt rörig och ful. Inte kul. Hur gör ni? Har ni tips på hur jag kan få bra bilder? ^^ Jag har en Canon EOS 600D samt två objektiv, ett 18-55 mm och ett 55-250 mm. :3 Jag har också ett stativ. Vad borde jag använda/hur borde jag göra?

Annons:
[Tuulikki]
6/28/14, 1:57 PM
#1

Ställ dig på ett sådant ställe att bakgrunden i princip inte kan bli annat än enhetlig (typ vid en stor grön buske). Är väl det tipset jag har. Kort slutartid, använd stativ. Ge inte upp😉

Sawiar
6/28/14, 2:05 PM
#2

Tacktack! :D Får vänta tills det blir lite mindre blåsigt, bubblorna virvlar omkring så man inte kan få en ordentlig bild, haha! xD

[Tuulikki]
6/28/14, 2:11 PM
#3

#2 Haha ja blåst kan ju förvärra det hela lite! ;)

ru4real
6/29/14, 3:50 PM
#4

Som ngn sa, så vindstilla som möjligt, liten bländare för att få maximalt skärpedjup och ta MASSVIS med bilder, tror att det är svårt att få skärpa på ngn genom att försöka fokusera på den, snarare får man ha lite tur och förfokusera på en fast punkt och hoppas såpbubblorna hamnar där.

Har tagit en del själv som jag tyckte blev bra, men då mer anar man bubblorna. Kan dock inte visa exempel just nu, har inte access till den datorn. Skall se om jag hittar dem senare.

[macholover]
6/29/14, 8:00 PM
#5

Det lättaste är om du har någon som hjälper dig alltså blåser bubblorna medans du fotar. Använd stativ. Och fota med manuell fokusering. Jag fotade såpbubblor idag och då funkade detta bra. Jag har också en Canon eos 600d och jag använde Canon 55-250mm.

Upp till toppen
Annons: