Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 930 ggr
[norrpojk65]
2014-06-27 20:42

Ser detta porträtt platt ut ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken säger. Ser detta porträtt platt ut ? Alltså inget djup i bilden ?  Tar gärna både positiv och mindre positiv kritik

Annons:
AnnaFagerell
2014-06-27 20:49
#1

Tycker det är en fin bild, men flickan ser trött och lite besviken ut. skulle få mer lyster av lite mer gjädje

Medarbetare på djurskydd.ifokus

LenaR
2014-06-27 20:54
#2

Kan inte hjälpa till med teknik, men pprotesterar mot #1 beskrivning - flickan möter ens blick helt obesvärat, och hon ser lugn och avslappnad ut! :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pellepiano
2014-06-27 23:48
#3

Inte platt, men det saknar lite kontrast tycker jag.

[norrpojk65]
2014-06-28 00:23
#4

Tackar för ris och ros.

#1 Gillar att ta bilder när inte personerna ler utan kan se allvarliga ut också. Men visst är det j trevligare om personen ler på bilden.

#2 Tyvärr så begränsar området runt personen hur jag kunde beskära bilden. Ja jag borde ha tänkt på det, men är ju bara en glad amatör. :-)

#3 Bilden är original från RAW formatet utan att ändra något. Jag har dock testat att öka kontrasten och det ser mera okej ut.

AnnaFagerell
2014-06-28 05:51
#5

#2 För mig saknar bilden styrka i flickans ögon…
#4 Man behöver inte le med munnen… Det är matthet i ögonen som gör att det "faller" lite för mig.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[norrpojk65]
2014-06-28 16:51
#6

#5 ja jag kan hålla med dig att hon ser lite trött ut. Tanken var att hon skulle se "tuff" ut, därav solglasögonen på huvudet. 

Måste nog införskaffa en vit STOR bakgrund att fota mot så jag inte begränsas när jag beskär  bilderna. Då kanske de inte blir så fyrkantiga utan stående istället.

Annons:
AnnaFagerell
2014-06-28 21:02
#7

#6 Bilden är jättefin ändå =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ru4real
2014-06-29 15:47
#8

Tips för att plåta mot vit (alla bakgrunder iofs), flytta ut modellen en bit, en meter typ. då slipper man ofta den besvärande skuggan bakom. 

Sen, en liten kommentar till bilden, ja, jag tycker den ser lite platt ut. Allt ljus verkar komma rakt framifrån. Och hårets fall gör lite så att hennes kinder ser väldigt stora ut, även om de säkerligen inte är det.

Bagtjesen
2014-07-01 11:07
#9

Tjena norrpojk65 - Du har redan hunnit få många bra tips men även lite motstridiga kommentarer, och det är ju tycke och smak du är ute efter. Jag tycker att bilden är övergripande bra, men du har det där lilla gråblå sticket som följer av bakgrunden. Platt? Tycker jag inte då det är lite djup i bilden, och det som bidrar till det är den lilla antydningen till skugga av huvudet mot bakgrunden, och en aning skugga mellan håret och ansiktet. Om du tittar på håret så är det i skärpa i framkanten men avklingar bakåt, och det är möjligen det som gör att det är en aning suddigt i hennes ögon - skärpan ligger då kanske millimetrar för långt fram? Känner igen motivet och du tålmodiga modeller hemmavid!

Sommarhälsningar /Bägtjesen


[norrpojk65]
2014-07-03 21:27
#10

Tackar för alla kloka inlägg. Nu har jag införskaffat en vit/svart bakgrund som jag skall prova använda vid porträttfotografering. Har testat fotografer lite idag och ser hur långt ifrån bakgrunden objektet måste vara för att inte skuggan skall falla på bakgrunden. Men kommer säkert att missa detta ett antal gånger till innan jag börjar lära mig.  Nu har jag iallafall plats så jag inte behöver beskära bildern kvadratiskt :D .

pellepiano
2014-07-03 23:43
#11

Från sett avståndet från modell till bakgrund, gäller också,  ju större ljuskälla, eller ju närmare ljuskällan är , desto otydligare/svagare, mindre skarpa kanter,  får skuggan bakom modellen.

[norrpojk65]
2014-07-04 00:14
#12

#11

Tack för tipsen, skall tänka på det, men kommer att ta ett tag innan jag fått in det :-)

Upp till toppen
Annons: