Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 829 ggr
ALEVIUSS
2014-06-21 11:24

Siluett bild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är min första siluett bild med tagen med systemkameran. Den föreställer min bror som håller upp min kanin.

Jag har inget gråfilter än och jag gjorde så gott jag kunde med ljus/skuggor och kontraster i programmet picasa och är osäker på resultatet. Jag har gjort flera redigeringar denna tyckte jag såg mer naturlig ut för det var ungefär så här himlen såg ut. Tycker ni denna bild har "för" ljus himmel?

När jag i en annan rredigeringen använde mig av graderad ton framträder molnen som mörka "ovädersmoln" och jag tyckte inte de alternativet såg så naturligt ut som denna.

Hur som helst är jag nybörjare och vill gärna ha hård kritik för att bli bättre :)

Annons:
Tjeja
2014-06-21 11:35
#1

Nu kan jag inget om foto, bara trillade in här endå,  men jag tycker det var en otroligt vacker blid med underbar himäel till!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Inkanyezi
2014-06-21 12:18
#2

Om bilden har jag inte mycket att säga. Du har ju gjort en silhuett, precis som du avsåg, och det lyckades bra.

Däremot undrar jag om du har förstått vad man har gråfilter till, eftersom du nämner det. Man behöver inte gråfilter för att ta silhuetter, och det behövs inte något gråfilter i den här situationen. Kameran klarar alltid att exponera tillräckligt lite för att man ska få en silhuett, utan att man behöver sätta på något filter. Gråfilter används till helt andra saker.

Gråfiltret används för att kunna ta med längre slutartid eller för att kunna använda en större bländaröppning, när det är mycket ljust. Skälet till att man vill ha längre slutartid kan vara att man vill eliminera folk som rör sig i bilden, eller att man vill ha en utslätad mjuk effekt av vågor över en vattenyta och liknande. Större öppning använder man för att minska skärpedjupet. Man kanske vill ta ett porträtt med stor bländaröppning fast solen skiner, och då kanske slutartiderna inte räcker till, utan man måste minska ljuset som kommer in genom att sätta på ett gråfilter.

ALEVIUSS
2014-06-22 12:43
#3

Tack så hemskt mycket Inkanyezi! Så otroligt bra info!

Ja jag har då verkligen tolkat gråfilter lite fel :p

Jag tolkade det som att om man ska ta bilder vid solnedgång eller tillochmed vanliga dagsbilder på himlen/horisonten osv så bör man ha gråfilter för att motverka att himlen blir för ljus alt utfrätt. Men jag misstolkade visst det hela en aning. Tack så mycket för utförlig förklaring! Jag uppskattar det jätte mycket! :)

ALEVIUSS
2014-06-22 12:44
#4

Tack så mycket Tjeja! Jag tycker verkligen om siluett bilde då man kan vara så kreativ!

Inkanyezi
2014-06-22 13:32
#5

Kanske att du har läst det någonstans. Det finns en särskild typ av gråfilter, det tonade filtret, som man använder för att överbrygga den stora skillnaden i ljus mellan himlen och marken, exempelvis när man tar i riktning mot solen, även om den inte syns på bilden.

Med ett tonat filter kan man alltså få förgrunden att framträda mer tydligt när man tar solnedgångsbilder, eftersom det skymmer det allra ljusaste lite grann och på så vis ger mer exponering på det som du ville ha mörkt i silhuettbilden.

http://uploads.ifokus.se/uploads/5c6/5c6a8c96fe0680107bde52d8c3620eae/gradientfilter.jpg

ALEVIUSS
2014-06-22 19:44
#6

Ja det var just tonad gråfilter jag syftae på! Glömde att det fanns en annan "jämn" gråfilter också :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: