Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 991 ggr
Praefatio
2014-06-20 18:11

(M) Demolized

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade bandet Demolized i lördags. Den här bilden kommer inte att användas, sångaren ser för glad ut för att den ska fungera för syftet, men jag är väldigt nöjd. Vill gärna ha medelkritik.

f/4, 1/640 s, ISO 200. Fotad i RAW, har fixat exponeringen lite i efterhand eftersom bilden blev något överexponerad och jag ville dämpa färgerna en aning.

Annons:
ru4real
2014-06-20 23:43
#1

Tycker bakgrunden stör ngt alldes hemskt. Och det där strecket i övre högra kanten, men det kanske du kan klona bort. Men bakgrunden är inte bra. Sen under killen m armeshorts så är det ngt irriterande blått mellan hans ben. Och kluddet mellan de 2 vänstra personerna.

Om man skall plåta porträtt bör man (tycker jag) tänka på bakgrunden så att den inte tar fokus från bandet/personerna. Ljuset tycker jag är ganska bra, lagom hårt.

Praefatio
2014-06-21 00:39
#2

#1 Strecket och klottret skulle jag kunna klona bort. Din övriga kommentar är inte speciellt konstruktiv. Vad är det du tycker är hemskt med bakgrunden?

ru4real
2014-06-21 01:15
#3

Att bakgrunden tar fokus från bandet, svårt att säga det mer konstruktivt än så…

Praefatio
2014-06-21 01:27
#4

Okej, då har jag dessvärre svårt att ta till mig den kritiken.

ru4real
2014-06-21 14:13
#5

Alltså, om du frågar om medelkritik, bör du vara beredd på att få det. 

När jag säger att bakgrunden är störande och stjäl fokus från motivet, vad är svårt att ta till sig i det? Det vore bättre att plåta sådant här med en annan bakgrund, eller genom att göra den suddigare t ex genom att välja en större bländare och få kortare skärpedjup. Enklare kan det itne förklaras.

emeliagranstrom
2014-06-21 21:39
#6

Jag hade valt en annan bakgrund, antingen en väldigt neutral eller en stark, typ som väggen bakom med grafitti. Jag hade även tagit bilden lite längre ifrån så att de som står på sidorna inte blir kapade, samt även haft med lite space på sidorna så att medlemmarna blir mer en mittpunkt i bilden.  :)

Annons:
Praefatio
2014-06-22 02:44
#7

#5 Jag har aldrig haft invändningar mot att få kritik, men "det är inte bra" är inte speciellt bra kritik. Jag ber om kritik för att lära mig vad jag kan göra bättre, inte för att höra att någonting är dåligt, det kan jag inte göra någonting av. Nu gav du ju till slut jättefin konstruktiv kritik i ditt sista inlägg, det var trevligt och det tackar jag för. Då kan jag helt plötsligt ta till mig av den, förstå den och bli bättre på att fotografera vilket är hela poängen med att be om kritik. #6 Tack! Ja, mer space hade jag också velat ha. Det hade jag i andra bilder i serien men då var det annat som inte fungerade. Nästa gång ska jag backa några meter.

Huygens
2014-06-22 12:21
#8

#0 Jag tycker bilden är väldigt bra.

Samtliga personen tittar i riktning mot kameran, och nästan alla har ansiktena vända lite i halvprofil åt olika håll.

Jag vet inte vad användningsområdet är för bilden, så mina kommentarer kanske inte är rätt. Mannen längst till höger tittar "ut ur" bilden. Kanske är det syftet, men om han ska vara inkluderad i bilden och den ska berätta en liten historia, kan det vara bra att låta personer ytterst, titta in mot mitten av bilden.

Korta killen näst längts till höger, kan t ex tillåtas titta ut ur bilden, då han i så fall riktar sej till personen allra längst åt höger.

Likadant han som ler (tvåa från vänster), tittar mot vänster sida av bilden, det är ok, för han riktar sej till den person som är allra längst åt vänster. Likandant är det väldigt bra att personen längst till vänster tittar in åt bildens mitt.

Om syftet är att dom ska titta åt olika håll som dom gör, då är det en bra bild och du har lyckats utmärkt med bilden.

Jag tänker lite på linjer av olika slag. Bilden verkar ha som syfte att ge ett lite stramt intryck, det är mycket raka linjer i bakgrunden. Men växtligheten (?) bakom personen längst till höger passar inte in i bildens i övrigt industriella form. Om det är syftet att mannen till höger ska se lite mer "gräsaktig" ut, har du lyckats. Om bilden mest ska se "industriell" ut, bör man tänka noga på om växtlighet ska ingå i bilden.

Vajern högst upp i luften ser aningen tunn ut och jag skulle helst vilja ha bara moln och himmel där. Om vajern symboliserar något speciellt eller har ett tydligt syfte, har du lyckats, för den är påfallande iögonfallande med tanke på att vajern är i bildens utkant.

Kille nr två från höger har hakan delvis dold. Om syftet är att han ska var lite mer obskyr, har du lyckats. Annars kanske han bör fylla samma mängd utrymme med sitt ansikte som dom andra, trots att han är lite kortare.

Om bilden ska vara enhetlig, bör alla ha långbyxor. Om en person visar vita tubsockor och skorna, bör alla visa skorna, osv. Men om syftet är att det ska finnas brytande element i bilden, har du lyckats visa detta genom att en av personerna har shorts och på så sätt avviker.

Grafittibakgrunden är väldigt bra, för du visar precis tillräckligt mycket för att ge en känsla av att här finns mer att tänka på. Du lämnar en känsla till betraktaren att även om brokonstruktionen ovan är strikt industriell, kan det finnas kaotiska element inom gruppen, så bra infogat i bilden.

Som sagt jag vet inte syftet, så jag kanske inte har hittat rätt. :)

Mycket bra bild om den ska vara t ex promotion. :)

Bagtjesen
2014-07-01 12:37
#9

Kommer med ett sent inlägg - jag tycker inte att så mycket av det de andra säger bekymrar mig lika mycket som att alla fyra grabbarna inte är i fokus! Faktiskt så tycker jag att bara den främsta längst t v är riktigt i fokus? Det skulle i så fall betyda att de mesta av skärpan ligger framför honom och inte alls används? Det kan mycket väl vara så att du medvetet gjort det så för att lite gradvis oskärpa också skapar djup, men var det avsiktligt du gjorde så?

Du kan mycket väl skapa en lite oskarp bakgrund men ändå ha alla 4 inom skärpedjupet genom att lägga skärpan mitt emellan 2:an och 3:an (eller snarare precis bakom 2:an om de står på ett jämt avstånd från varandra).  Om du då testar att få fram rätt bländare kan det främre skärpedjupet mycket väl hamna precis på nästippen på den främsta figuren och den bortre delen av skärpedjupet på den fjärde. (Det finns ju en gammal och inte helt bergsäker "regel" om skärpedjupet att 1/3 ligger framför fokuspunkten och 2/3 bakom - men bäst är att kolla med t ex måttband och DOFmaster om man har tid att förbereda) (alternativt kan man använda nedbländningsknappen och se hur stort skärpedjup och hur det ligger). Dessutom, om man lägger skärpan på objekt mitt i bilden gör det inte så mycket om objekt som är perifera är lite/aningens suddiga - våra ögon ser ändå suddigt utanför en relativt liten vinkel mitt fram. Våra ögon dras också till mitten på bilden om det inte är andra saker som att vissa föremål ligger väldigt långt fram och allt annat relativt långt bak och i oskärpa.

Hoppas du följer med i resonemanget?

/Bägtjesen


Bagtjesen
2014-07-01 16:23
#10

Hade lite extra tid i eftermiddag… Exif i din bild säger D3100 med 26 mm brännvidd och ett avstånd på 1.3 m till motivet och bländare f4. Det ger dig ett skärpedjup på totalt ca 40 cm och det mesta ligger nog på personen längst fram till vänster.  Kolla och experimentera med värdena på http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Om du  fokuserat på sångarens bortre axel troligt avstånd 1,8-2 m och f5,6-8 så hade du kanske fått tillräckligt för att täcka samtliga fyra personer, utan att därmed få hela bakgrunden skarp. Lägg märke till att fokuset i bilden som visas på den sidan är markerat med en nedåtpil medan det som jag föreslår skall ligga på personen längst fram t v skall ligga på ungefärligen på "Near limit of acceptable sharpness", och i bästa fall hamnar personen längst bak också inom "Far limit". Det som du då har i originalbilden är ju att du har ett "outnyttjat skärpedjup" framför ditt främsta/närmaste motiv som behöver vara i fokus. Du behöver också tänka på att avståndet om du planerar och mäter upp på förhand ligger vid det vita strecket på kamerahusets högra sida fram till ditt närmaste motiv - det mäts INTE från objektivets framkant… (strecket är den linje på tvärs genom kameran som fokus skall hamna på, på filmen eller, numera på kamerans sensor). 

Stämmer inte måtten i skärpedjupet med hur personerna kan eller borde stå så kan man alltid flytta kameran något bakåt, om inte något skämmer i bakgrunden (och som är svårborttaget…)

Eftersom du inte skulle ha med benen hade kunnat mäta upp och t ex lägga stenar emellan de två punkter de skulle stå - annars är det ju lätt att redigera bort om man lagt dit andra föremål som borde försvinna…

Riktigt bra foton kräver planering och lite extra omsorg…

/Bägtjesen


Praefatio
2014-07-01 16:48
#11

Oj, jag hade också glömt bort den här tråden, läste #8 på bussen och tänkte svara senare och sedan föll det ur glömska.

Vilka kanonfina svar jag fått av er, både Huygens och Bagtjesen! Det är oerhört värdefullt för mig som nybörjare att få så utförliga svar, både ur kompositionstekniskt och kameratekniskt perspektiv.

Huygens, ditt svar öppnade upp mina ögon både för saker jag sett och inte sett. Utifrån det du skriver kan jag konstatera att bilden inte blev heltokig utan förmedlade en del av det jag ville berätta, men att det också finns många saker att tänka på till nästa gång. Det är till stor hjälp att få låna dina ögon och ditt perspektiv. Och en häftig känsla att ändå vara på väg åt rätt håll, redan första gången jag fotar porträtt!

Bagtjesen, du har helt rätt i att fokus ligger lite tokigt, jag ser det när du säger det. Det beror mest på att jag ännu inte har erfarenhet nog att fatta rätt beslut på plats, och delvis på att jag är tvungen att fokusera manuellt pga defekt objektiv och därför delvis glömmer bort att ställa om bländaren inför varje ny "scen".

Jag hänger med i ditt resonemang och uppskattar det väldigt mycket! Har i andra sammanhang funderat på hur man väljer att lägga skärpedjupet i en bild med flera personer/objekt på olika djup. Skärpedjupet är det absolut svåraste för mig att få grepp om hittills. Eller ja, allt är svårt, men skärpedjupet togs aldrig upp på nybörjarkursen jag gick och därför är det extra svårt.  Jag ska experimentera med dina fina råd i bakhuvudet, börja med stillastående objekt och sedan ta det med mig till porträtt.

Stort tack till er båda för att ni tog er tid att skriva så utförliga och lättförståeliga svar!

Upp till toppen
Annons: