Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 453 ggr
Moalinn
6/20/14, 12:28 AM

(H) Prästkrage

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på en prästkrage. Bakgrunden är mörk men har lite gröna "fläckar" som livar upp den, blomman är ljus men det finns fortfarande struktur och till min stora förvåning finns det skärpa längst ut på ena kronbladet. Men jag upplever bilden som lite suddig. 

Detta är vad jag ser, vad ser du? Vill ha hård kritik, släng det på mig bara. 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
lollynonna
6/20/14, 12:43 AM
#1

tycker också att bilden är aningen suddig närmast hitåt. och bladet öven det gula i mitten stör mycket,skulle vara bättre utan det. mer kommer jag inte på förutom att jag ser inga gröna fläckar?:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Moalinn
6/20/14, 12:49 AM
#2

#1 Tack så jättemycket!

Tänkte mer suddigt som i skakningsoskärpa, att det är oskarpt är för att jag har använt en relativt stor bländare.

Antar att det beror på skärm. På min imac såg man det ganska svagt, på min macbook syns det inte alls men på mobilen - där syns allt och lite till.

Skulle vilja ha mer tankar angående det gula, stör det så mycket som #1 säger? :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
6/20/14, 5:54 AM
#3

Ja, jag tycker att det stör, och förklaringen är nog att oskärpa i förgrunden nära nog alltid stör, och den skarpa delen av blomkorgen är den längst bort. Också kronbladet som delvis täcker blomkorgen upplever jag som störande.

När man tar på mycket nära håll blir skärpedjupet alltid kort, och det är ganska svårt att få till en bild i den vinkeln på en blomma utan att man får stora delar av den oskarpa på ett sätt som upplevs störande. Vi brukar ha lättare att godta att de allra närmaste delarna av det man ser är skarpa, medan de bortre kan vara oskarpa.

Sedan kanske du har problem med skärmen också. Jag kan se det gröna i nedre vänstra hörnet när jag mixtrar med tonkurvan, men inte när bilden öppnas i webbläsaren. Den har färgrymden aRGB, som min skärm inte kan visa, men det är möjligt att din skärm visar aRGB. Du har inte heller använt hela tonomfånget ut till det allra ljusaste, vilket gör det vita lite murrigt. Där kan du ha hjälp av histogrammet för att sätta vitpunkt precis där histogrammet tar slut.

Men det grundläggande problemet med bilden är skärpan, och precis som alltid är det inte enbart Upplösning och optikskärpa som spelar in, utan också ljuset. Ljuset är väldigt mjukt, och mjukt ljus gör det svårare att få ett utpräglat intryck av skärpa. Det gäller då särskilt sådant som vattendropparna, där man gärna vill ha lite speglingar och glansdagrar. Det blir bättre när man drar vitpunkten en aning, men forfarande upplever jag avsaknaden av glansdagrar som en brist.

Moalinn
6/20/14, 11:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack för kritiken. Tog med mig det när jag fotograferade samma blomma idag, fast i solsken och utan vattendroppar. Beskar dock inte bort allt gult då det snarare gjorde så att bilden blev livlös och tråkig, men kan ha och göra med att dropparna inte är där och fyller upp.

Nu kan inte jag klaga på skärpan, är det någon annan som kan göra det? Tycker absolut att det har hamnat där det ska ligga och inte 20 meter bort.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

lollynonna
6/20/14, 11:44 PM
#5

på den där bilden var blomman mycket vackrare. på den första var den gula saken lite mörk:/ men på denna var den ljus och lysande!😃

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Upp till toppen
Annons: