Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 852 ggr
eemmasjogren
2014-06-18 15:42

AF S och AF C

Heej, finns det någon här som vet hur man ställer in AF S och AF C på en Canon eos 1100D. 

Var på "fotokurs" igår och hon hade en Nikon och där kunde hon ställa in AF S och AF C, AF C skulle man ha när det var rörligt och AF S när det var stilleben men vi kunde inte hitta det på min kamera men på henne var det hur enkelt som helst.

Tack i förhand!

Annons:
hydman
2014-06-18 16:16
#1

Detta motsvaras av One Shot AF och AI Servo AF. Det tredje alternativet AI Focus AF innebär att kameran växlar automatiskt mellan lägena.

xla
2014-06-18 18:33
#2

Klarar inte en kursledare av att hjälpa till med inställningar på en kamera borde man nog fundera på vad personen kan hjälpa till med över huvud taget.

Carro107
2014-06-19 10:51
#3

Jag håller inte med #2. Skulle jag gå en "fotokurs" (som ts uttrycker det) så skulle jag inte räkna med att kursledaren har koll på inställningar på alla kameramärken och modeller.

http://carro107.blogspot.se/

JazzBass
2014-06-19 11:22
#4

Jag tenderar nog hålla med #2, åtminstone till viss del. Att känna till de två största märkenas namn på grundfunktioner som autofokusmetoder tycker jag nog en kursledare ska kunna. Åtminstone borde man kunna ta reda på saken genom att snabbt se över inställningarna på skärmen.

Däremot är inte det tekniska "allt" när det gäller foto. Det är en viktig del för att lära sig hantera verktyget, men en fotokurs borde handla om så mycket mer än det. Komposition, "ljuslära", bildbehandling, perspektivtänkande, bildanalys mm är också viktiga saker som en person som kanske inte är så värst teknikintresserad är bättre på. Gissar att denna lärare inte är speciellt teknikintresserad utan snarare bildintresserad, och en sån tror jag är mer inspirerande än en som är mer tekniskt lagd.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

xla
2014-06-19 12:05
#5

#3 Nikon och Canon är inte alla märken utan det är dom två överlägset största. Man bör nog kunna kräva att en "lärare" ska orka ta sig tiden att ögna igenom instruktionsböckerna hos dom båda, det är ju faktiskt inget som är unikt för varje modell utan one shot och servo finns och heter samma sak hos alla canons olika serier av DSLR kameror. Läraren kan vara hur duktig som helst inom själva bildskapandet ändå men jag skulle uppfatta hen som extremt lat om man inte orkar sätta sig in i grundfunktioner som kan hjälpa sina elever med detta bildskapande. Efter att jag hade varit lite bitter över det hela hade jag nog valt att lägga mina pengar i någon annan lärares ficka.

eemmasjogren
2014-06-20 14:32
#6

Tack :) Nu var det så att jag skrev "fotokurs" av en anledning för att det var en bekant till min mamma som gjorde detta gratis :)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
JazzBass
2014-06-23 09:18
#15

Låser tråden nu och raderar inläggen #8-14 då de knappast bidrar med nånting konstruktivt utan snarare tvärtom. Sakfrågan avklarades direkt i början, och följdfrågan om lärarens kompetens blev också utredd i och med att det inte var fråga om nån egentlig kurs.

Rent allmänt här på forumet bör man också i det längsta undvika beskylla nån för oärlighet, som #8 gjorde. Följdfrågan hade ju inget med sakfrågan att göra, och TS har inte heller nånstans klagat på sin "lärare" utan endast ställt en fråga här som "läraren" (som inte ens var nån egentlig lärare), inte kunde svara på. Inget fel med det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: