Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 595 ggr
[Jossan456]
6/17/14, 5:51 PM

Sommar foto

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden är tagen med min Nikon D3100  systemkamera. Kommentera gärna vad ni tycker om mitt foto nedanför.

Kram

Annons:
Inkanyezi
6/17/14, 11:11 PM
#1

Du har lagt bilden i gruppen hård kritik, så då blir den hård.

Jag tycker att bilden är lite väl rörig. Den skulle vinna på en mer genomtänkt komposition. Här finns en suddig överexponerad nyponros i mitten och några skarpa knoppar bland skarpare blad på andra ställen. En renodling av motivet, eller en genomtänkt komposition av de ljusare bildelementen skulle vara önskvärd. Jag skulle kunna tänka mig att ha blommorna längre åt vänster i bild och beskära bort den lilla ljusa fläcken i överkanten.

Kameran överexponerar alltså en huvudsakligen grön bakgrund om man inte på något sätt ber den göra den mörkare. Det finns två sätt att ta itu med det. Den ena är att använda kompensation och ställa på ungefär minus ett (-1). Då blir grönskan djupare grön, och den mycket ljusa blomman får bättre teckning.

Det finns också en annan metod, som du kan prova om den fungerar bra för såna här motiv, och det är Active D-Lighting, som ska hålla tillbaka exponeringen för att undvika klippning och lyfta bildens mörkare delar lite grann.

Mindre exponering skulle ge kronbladen i den utslagna blomman teckning och struktur, och samtidigt visa ståndarna mera tydligt, förutsatt att skärpan ligger rätt. Det går inte att avgöra i den här bilden om den utslagna blomman ligger inom skärpedjupet, eftersom den är överexponerad. Du bör kolla att kameran verkligen ställer skärpa där du vill ha den. Om man använder AF-S och en fokuspunkt, så låser kameran skärpan när man lägger på fingret till tryckpunkten, så att man kan komponera om bilden.

Upp till toppen
Annons: