Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kritik - Hård

Sommar foto

2014-06-17 17:51 #0 av: [Jossan456]

Bilden är tagen med min Nikon D3100  systemkamera. Kommentera gärna vad ni tycker om mitt foto nedanför.

Kram

Anmäl
2014-06-17 23:11 #1 av: Inkanyezi

Du har lagt bilden i gruppen hård kritik, så då blir den hård.

Jag tycker att bilden är lite väl rörig. Den skulle vinna på en mer genomtänkt komposition. Här finns en suddig överexponerad nyponros i mitten och några skarpa knoppar bland skarpare blad på andra ställen. En renodling av motivet, eller en genomtänkt komposition av de ljusare bildelementen skulle vara önskvärd. Jag skulle kunna tänka mig att ha blommorna längre åt vänster i bild och beskära bort den lilla ljusa fläcken i överkanten.

Kameran överexponerar alltså en huvudsakligen grön bakgrund om man inte på något sätt ber den göra den mörkare. Det finns två sätt att ta itu med det. Den ena är att använda kompensation och ställa på ungefär minus ett (-1). Då blir grönskan djupare grön, och den mycket ljusa blomman får bättre teckning.

Det finns också en annan metod, som du kan prova om den fungerar bra för såna här motiv, och det är Active D-Lighting, som ska hålla tillbaka exponeringen för att undvika klippning och lyfta bildens mörkare delar lite grann.

Mindre exponering skulle ge kronbladen i den utslagna blomman teckning och struktur, och samtidigt visa ståndarna mera tydligt, förutsatt att skärpan ligger rätt. Det går inte att avgöra i den här bilden om den utslagna blomman ligger inom skärpedjupet, eftersom den är överexponerad. Du bör kolla att kameran verkligen ställer skärpa där du vill ha den. Om man använder AF-S och en fokuspunkt, så låser kameran skärpan när man lägger på fingret till tryckpunkten, så att man kan komponera om bilden.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.