Annons:
Etikettövrigt
Läst 481 ggr
PoizonBite
2014-06-16 20:09

Sälja/inte sälja?

För ett tag sedan köpte jag mig en Nikon D5100 för att kunna filma mer, och sedan dess har min Nikon D80 blivit liggande. 

Objektivet som jag använder är 18-135 mm, och jag har använt det till båda kamerahusen. 

Jag har nu gått i tankarna på att sälja min D80, men är osäker eftersom att jag inte vet vilken kamera som är bäst?

Är det värt att sälja min D80, och vad kan jag begära för den?

Annons:
Inkanyezi
2014-06-16 22:22
#1

Om du har dåligt med pengar kan det vara idé att sälja medan den har något värde kvar, men du kan ju också spara den för att ha en kamera i reserv om den andra skulle knasa på något sätt.

Det handlar om två olika kameratyper, där D80 är mer avancerad, men eftersom den är betydligt äldre, har den inte lika bra sensor. Skillnaderna märks mest när ljuset är svagt och man behöver höja ISO. D80 har också bättre sökare, men betydelsen av det är rätt liten. Kameran är stabilare byggd än D5100, och den har AF med alla AF-objektiv.

Priset sätter du själv, och det beror kanske lite på hur kvickt du vill bli av med kameran. Kamerahus av det här slaget går ganska kvickt iväg om man sätter ett lågt pris, men ju högre pris man försöker få ut, desto trögare blir det. Om man sätter för högt pris kanske man inte får några bud alls. Jag skulle kunna tänka mig att Tradera och avslutade auktioner kan ge ledning om priset man kan få ut vid auktion. Däremot är det osannolikt att priser du hittar på Blocket är realistiska. Amazon kan ge bättre ledning. När jag tittar på webben ser jag priser kring 1500 kronor för D80-hus i bra skick. Men man bestämmer helt själv, och det är inte fel att försöka få ut ett högre pris, annat än att kanske ingen nappar.

PoizonBite
2014-06-17 00:31
#2

Jag är verkligen kluven och vet inte hur jag ska göra. Som du säger så är D80 på många sätt och vis en bättre kamera, samtidigt som den inte riktigt används…

Upp till toppen
Annons: