Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 892 ggr
Indriz
6/12/14, 1:15 PM

Erfarenheter av Canon 7D

Efter ett antal år med lånade kameror har jag nu börjat fundera på att köpa en egen. Jag har tidigare använt mig av Canon 450D och 60D.

Canons eos 7D är just nu det som lockar mest -- till största del då jag älskar att ta actionfoton och 8fps tillsammans med det unika fokuspunktssystemet är en väldigt stor dragningskraft.
Kameran kommer även användas till mer vardagliga saker som semesterfoton m.m.

Jag har hört rykten om att en efterträdare till 7D ska komma ut till hösten -- men då den förmodligen kommer vara i fullformatsystem så har intresset svalnat lite då det förmodligen kommer ligga utanför min budget.

Är det någon här som har testat Canon 7D -- I så fall vad är era erfarenheter? Bra som dåliga. Har ni några andra tips på kamerahus som skulle kunna tänkas passa in på min beskrivning? Skulle ni ha väntat på efterträdaren?

Alla tips välkomnas!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Annons:
[Teddies matte]
6/12/14, 1:20 PM
#1

Kolla in 70D:n också som är rätt lika, men med en hel del nya funktioner och finesser, har själv en och är otroligt nöjd. Den har grym fokus och är riktigt bra för filmning med.

Är det mest sportfoto du kommer hålla på med, välj 70D:n, är det porträttfotografering du sysslar med, brukar man rekommendera 7D:n.

Indriz
6/12/14, 1:42 PM
#2

Ja, jag tittade lite på den precis. Fokuspunktssystemet verkar vara liknande dock saknar den 5 punktsfokus och hoppar istället direkt till 9 punkter. Ville gärna ha båda alternativen. Vilka funktioner och finesser syftade du till? Vill gärna få lite mer insikt om du har tid :)

Så svårt att veta exakt vad man ska välja. Jag fotograferar mycket sporthändelser just nu för att jag tycker att det är roligt och samtidigt lite krävande. Men man blir ju så ledsen när man kommer hem med en mängd bilder där motivet och bildutsnittet är nästintill perfekt men fokusen ligger fel -- en anledning till att jag sällan använder mig av 1 punkt vid fokus val. Blir jag frustrerad nog så tar jag till manuell fokus, men det fungerar sällan i längden.

Kan tillägga att jag mestadels fotograferar hästar och hopptävlingar. Vilket gör att fokuspunkterna underlättar något enormt när det hela går så snabbt till.

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

[Teddies matte]
6/12/14, 1:53 PM
#3

#2 Då skall du nog kolla på 70D:n, det är en riktigt bra sportkamera och är det sport du fotar så är den nog ett bättre val än 7D:n. En annan liten praktisk grej som är till stor betydelse för en del är att 7D:n inte har plats för SD-minneskort medan 70D:n har det.

Här kan du läsa mer om 70D:n; http://www.fotosidan.se/cldoc/test-canon-eos-70d.htm

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=70D

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=23973

denstore
6/12/14, 1:53 PM
#4

Jag hade en 7d tidigare, och det är nog den bästa kameran jag har haft. På vissa sätt bättre än den 5D mkII som jag har nu.

Indriz
6/12/14, 2:00 PM
#5

#4 Roligt att höra! Jag står lite i valet och kvalet just nu. 7D har ju 2 fler fokuslägen och en mer fps än 70D. Jag känner att det har ganska stor tyngd för det jag vill använda den för.

Vad hade störst vikt för dig angående dess funktioner? Och varför uppgraderade du?

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Indriz
6/12/14, 2:03 PM
#6

#3 Tack för alla länkar! Jag kollar fortfarande igenom flera test på den. Den verkar klart överlägsen när det kommer till filmandet, men stillbilder är ändå det jag kommer fokusera på till 99,9 procent. Fokuslägena är det största som drar ner just nu.

Ska inte bestämma mig idag dock så jag får ta och gräva ner mig i alla tester och analyser som finns tills dess! :)

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Annons:
[Teddies matte]
6/12/14, 2:03 PM
#7

Jag själv valde mellan 7D och 70D när jag skulle uppgradera, sneglade lite på 6D också, men eftersom sport och motiv i rörelse är det jag fotar mest så blev det en 70D, det är en riktig sportkamera. Läs recensioner, och se om du kan hitta något ställe där du får känna på och kanske också testa båda två lite grann.

Indriz
6/12/14, 2:11 PM
#8

#7 Ja det får jag nog ta och göra. Alltid bra att se hur kameran ligger i handen :)

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

[Teddies matte]
6/12/14, 2:15 PM
#9

#6 Aha, tyckte du skrev att du håller på med actionfoto.

Jag fotar mycket alltmöjligt, mycket sport men även porträtt och gör fotojobb mellan varven, 70D:n funkar utmärkt även till porträtt, fotar även mycket makro och där är den vridbara skärmen med touch riktigt bra. Hur menar du med fokus? Jag ser inga problem med 70D:ns fokus, den är riktigt bra.

Indriz
6/12/14, 2:30 PM
#10

#9 Jo actionfoton är det jag tar mest. Men om jag har förstått det rätt så är stillbilder inte bilder där inget är i rörelse utan helt enkelt bara en fast bild -- till skillnad från rörlig bild i video. Även om en frame även där kan betecknas både som bild och stillbild.

Det jag menar med fokuslägena -- som jag ännu inte har testat kan tilläggas -- är att 7D har fler valmöjligheter som du kan se här: http://digital-photography-school.com/focus-points-on-the-canon-7d-and-other-models/

Auto focus point expansion är en som jag är väldigt sugen på att testa och därav var det synd att den verkade saknas på 70D.

Roligt att höra lite vad du fotar! Jag är eventuellt intresserad av att göra fotojobb själv när jag har blivit lite bättre. Tills dess är det träning som gäller.

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

[Teddies matte]
6/12/14, 3:31 PM
#11

#10 Kanske jag som läste lite tokigt, det jag menade iallafall är att 70D:n brukar man välja om man sysslar med actionfoto och gillar filmning, och 7D:n om man mest håller på med porträtt och liknande.

Att det inte finns med på 70D:n är nog just för att det inte finns särskilt stort behov av det, man klarar sig alldeles utmärkt med de som finns, autofokusen i 70D:n är riktigt bra och fångar rätt, så behovet finns helt enkelt inte.

Indriz
6/12/14, 3:43 PM
#12

#11 Jag vill ju fota allt! 😂

Skämt åsido, det är här i mitt problem ligger. Jag vill ju ha en så specifierad kamera som möjligt, men då är det klart man tappar inom ett annat område.

Jag förstår vad du menar dock -- actionfoto är det jag fotar mest av just nu. Men självklart vill jag även kunna ta snygga porträtt. Det är en sån inre kamp!

Filmningen kan jag lugnt klara mig utan, och kommer förmodligen bara användas för att jag ska ha något att jobba med när jag tränar videoredigering. (Jag studerar nämligen medieproduktion så jag tränar inom alla områdena!)

Touch-skärm och vikbar display känns lyxigt men det är inte heller något jag känner att jag behöver. Samtidigt verkar kamerorna så väldigt lika att det knappt spelar någon roll vilket jag väljer :P

Jag lovar i alla fall att uppdatera när jag har gjort mitt val. Kommer nog bli väldigt nöjd vilken det än blir :)

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

[Teddies matte]
6/12/14, 3:54 PM
#13

#12 Ja, det kan vara lite knepigt, tog ett tag innan jag bestämde mig också, läste runt mycket, folk rekommenderade 70D:n framför 7D:n, den är nyare och med nya funktioner, och rekommenderas om man fotar sport. Men den funkar väldigt bra till annat också, själv fotar jag en hel del porträtt med, gör även porträttfotograferingar som fotojobb och det funkar kanon det med.

Annons:
xla
6/12/14, 4:52 PM
#14

Att 7Dn skulle vara något porträttkamera är bara bullshit. Det var i vart fall när den kom en extremt populär kamera för fågelfotografer då den låg i ett bra prisläge, utrustad med bra autofokus och har en cropsensor. Varför man skulle välja den kameran för porträtt där man har all tid i världen har jag svårt att förstå, då kan man lika gärna spara pengar och köpa en 550d som har exakt samma sensor och således levererar exakt samma bildkvalité.

[Teddies matte]
6/12/14, 4:55 PM
#15

#14 Det är vad som brukar rekommenderas när man väljer mellan 7D:n och 70D:n, är man ute efter actionfoto och även intresserad av filmning rekommenderas 70D:n, fotar man mer porträtt och dylikt rekommenderas 7D:n, exempelvis för dess utsida.

Men det är väl kanske lite smaksak det också.

xla
6/12/14, 5:10 PM
#16

Jag har faktiskt aldrig någonsin stött på någon som rekomenderat en 7D för porträtt men det finns säkert någon. Jag skulle inte göra det i alla fall, det finns nog inget med den som är fördelaktigt eller bättre än någon annan kamera när det kommer till den uppgiften. Är man intresserad av porträtt och skiter i att filma så kan man lika gärna köpa den första generationens 5D som levererar trevligare bilder. En 7D väljer man framför en 70D för att man inte vill lägga mer pengar, inte har råd osv eller ogillar plastbiten som 70D faktiskt är jämfört med en 7D, magnesiumlegeringen är ju så mycket skönare och tål mer misshandel.

[Teddies matte]
6/12/14, 5:15 PM
#17

#16 Fast i dagsläget kostar ju 7D:n och 70D:n exakt lika mycket.

Det beror ju lite vad man är ute efter, vridbar skärm med touch, wifi, SD-kort bl.a, kan vara stora +.

Ellen10
6/12/14, 8:41 PM
#18

Jag har min 7D i snart ett år och jag är jättenöjd med den! Jag velade också mellan den och 70D:n när jag köpte. Då låg 70D:n lite högre i pris pga. att den var ganska ny då. När jag valde tänkte jag på alla dessa finesser på 70D:n med wifi, vridbar skärm osv. Det är ju smidigt med vridbar skärm om man ska fota självporträtt eller står på konserter och måste hålla kameran ovanför sig i luften, men det är ju ändå en rörlig skärm och allt som man kan röra på slits ju till slut och kanske pajar efter ett tag. Får man en stöt på skärmen i öppet läge är det lätt att den gå sönder. Sen tänkte jag också att det skulle vara kul med wifi men hur mycket kommer man att använda det egentligen? Lite så tänkte jag också :)

//Ellen

Indriz
6/12/14, 9:38 PM
#19

#18 Vad roligt att höra att du köpt den för hyfsat kort tid sedan! Jag står lite och velar av just det faktumet att den är ett par år.

Det du säger om det här med wifi, rörlig skärm och touch-skärm med mera är precis så jag känner! Jag har tidigare använt mig av en 60D med rörlig skärm med jag har aldrig riktigt fått någon användning för den! Även om det är väldigt bra egenskaper att ha på en kamera så försöker jag att inte ta mitt beslut med de egenskaperna i åtanke, då det inte känns som ett måste.

För er som har haft eller har en Canon 7D -- Vilka autofokus lägen använde ni er mest av? Jag frågar av den anledningen att 70D saknar Spot Auto Focus och Auto Focus Point Expansion, varav den senare jag är rädd att jag kommer sakna om jag väljer 70D. Skulle ni sakna de lägena?

Här är en länk med bilder förresten så ni förstår vilken lägen jag menar.  http://digital-photography-school.com/focus-points-on-the-canon-7d-and-other-models/

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

denstore
6/12/14, 11:12 PM
#20

Jag kan inte heller förstå riktigt hur man kan sätta 7D som en porträttskamera. Det är ju mer sportfotografskamera än vad 70D är. Högre seriebildstagning, bättre viewfinder och magnesiumhus. Typisk sportkamera. 70D är visserligen nyare, och mycket bättre på film, men att den skulle vara bättre för sportfoto vet jag inte…

Annons:
[malkins]
6/13/14, 8:33 AM
#21

Hej! Jag har en 7D och valde den just för att den är bra för action! Jag älskar min kamera och fotar massor av sport, men även allt annat!!

Indriz
6/15/14, 10:34 AM
#22

Puffar lite.

För er som har haft eller har en Canon 7D -- Vilka autofokus lägen använder ni er mest av? Jag frågar av den anledningen att 70D saknar Spot Auto Focus och Auto Focus Point Expansion, varav den senare jag är rädd att jag kommer sakna om jag väljer 70D. Skulle ni sakna de lägena?

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Bodin99
6/15/14, 5:35 PM
#23

Använder normal manuell enpunkts, spot manuell enpunkts och expansion ;)

Indriz
6/15/14, 10:41 PM
#24

#23 Tack för lite insyn! Nu gäller det bara att bestämma sig eller vänta på 7D mark II!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Bodin99
6/17/14, 6:17 PM
#25

Spot skulle jag nog kunna vara utan men expansionsläget är bra när man fotograferar ex, djur och det går undan..

Indriz
6/17/14, 6:47 PM
#26

Nu är jag säker på att det blir Canon 7D -- Det känns helt enkelt som den bättre kameran för mig. Autofokusen är verkligen viktig för mig och ju fler lägen den har desto bättre!

Kommer köpa om en dryg månad till min födelsedag! Tack så mycket för all hjälp, insikt och tips!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Upp till toppen
Annons: