Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1103 ggr
malinahlin
6/10/14, 10:25 PM

Blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade denna somriga bilden idag, vad tycks?

Annons:
malinahlin
6/12/14, 10:40 AM
#1

Ingen som har kritik till denna bild?

Bagtjesen
7/1/14, 5:18 PM
#2

Jag har lite tid över idag så jag går tillbaka till lite inlägg som är obesvarade.

Det är helt rätt att försöka få prästkragen att liksom flyta ovanpå allt det gröna i bakgrunden. Det som skämmer bilden är att fokus saknas på de främsta delarna av huvudmotivet - fokus ligger nu från de gula rörformiga kronbladen i framkant i mitten, och fokus slutar innan de slutar. Det är liksom "en regel" att man bör få det närmaste delen av huvudmotivet i helt skarpt och att det sedan blir suddigt längre bakåt. I ditt fall så borde du ha haft framkant på de vita "tungformade" kronbladen skarpa och sedan skärpa till minst 2/3 av den gula mitten.

De vita tungformade bladen skulle bli vackra av fokus och de grå strimmorna som då troligen skulle synas skulle ta bort intrycket av att det verkar vara en aning överexponerat (vit blomma mot mörk bakgrund - resultat oftast överexponerat vitt). Kolla hur du kompenserar för att göra bilden något ännu mörkare på din kamera.

Bakgrunden är aningens rörig - men när jag tittar efter lite så ligger de flesta strån på diagonaler och inramar. Den gul-vita pricken uppåt höger drar blicken från blomma, och den skulle jag redigera bort.

Det syns ingen EXIF-information i bilden (information om hur bilden är tagen och med vilken kamera och så vidare) så jag kan inte ge dig mer precisa rekomendationer än att något större bländartal (obs inte större bländaröppning) och fokus precis i skarven mellan de främre vita och början av det gula (enpunkts-fokus om det finns), och någon nedmörkning av bilden (titta i kamerans manual/handbok vilka möjligheter kameran har att justera sådant) skulle blivit ännu bättre, … en bra idé men den räcker inte riktigt ända fram i utförandet! Men det är en lång sommar än och här och där kommer det alltid att finnas fina prästkragar i 4-5-6 veckor till… Hoppas att du förstår vad jag menar med de olika synpunkterna jag haft.

/Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: