Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 494 ggr
Tiinafina
6/9/14, 6:20 PM

Armband

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ett foto på ett armband jag gjort. Jag är inte
särskilt nöjd med bilden men jag vet inte vad jag gör för fel.

Ge mig kritik och tips för framtiden, vad är det jag ska tänka på?

Annons:
JazzBass
6/9/14, 9:18 PM
#1

Kompositionsmässigt är bilden lite platt, kan vara värt att försöka bygga upp lite tredimensionalitet med hjälp av t.ex. linjer som leder från förgrund till bakgrund, och ett lite annat perspektiv än du får så här rakt framifrån. I övrigt har du lyckats väldigt bra med den tekniska kvaliteten här, både exponering och Vitbalans är mycket bra, och ljuset faller på ett snyggt sätt på armbandet. Det är alltså bara kameravinkeln som jag tycker du behöver jobba lite mer på, resten är så gott som perfekt ju. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
6/9/14, 11:21 PM
#2

Jag tror att armbandet vinner på att visas lite mer snett uppifrån, om man har det liggande som här, så att man ser att det är ett armband, att det har en rund form.

Sedan är det lite knepigt att hitta en lagom bildvinkel. 40 mm är lite väl kort för ett makroobjektiv, och man måste gå mycket nära, vilket är svårare att jobba med för perspektivet än en längre brännvidd. Om man placerar armbandet mindre centrerat i bild kan det vara lättare att med hjälp av att man ser rundningen lite uppifrån och med armbandet något längre bort, mindre i bild, få känslan av dess form.

Det gröna i bakgrunden stör lite, genom att det bryter färgskalan rätt kraftigt. En högre vinkel skulle kunna eliminera det. Föremål i den här storleken kan man ofta lägga ganska nära den främre kanten av underlaget, eftersom det behövs ganska lite framför, men mer yta bakom, för att man ska få en bra vinkel.

Tiinafina
6/10/14, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

I det här fallet vill jag inte insidan ska synas på armbandet, därav är bilden rakt framifrån. När jag visade upp armbandet var det enligt det här bildcollaget. Syftet är att visa armbandet så att så många detaljer som möjligt syns. Jag håller med om att bilden blir lite platt och jag ska tänka på att det gröna inte ska med eftersom jag verkligen håller med nu när du påpekar. Det är de små detaljerna som man själv inte tänker på. Jag är inte så hemma med kamerans alla inställningar ännu tyvärr. Säg till om jag gör fel nu när jag skickar med bilden som jag visade upp på Facebook.

Inkanyezi
6/10/14, 7:26 PM
#4

Nej, absolut inget fel att visa den bilden också.

Jag förstår att du vill visa framsidan, och jag tycker att de sneda bilderna, där armbandet ligger diagonalt är mer spännande. Jag tror också att en bild rakt framifrån skulle kunna göra sig bättre om den inte är lika centrerad.

I kollaget reflekterar mitten av den upphöjda delen väldigt starkt grönt i nedre högra bilden, och det bryter kompositionen rätt kraftigt. Kanske en annan belysning eller vinkel skulle se mer harmonisk ut? Jag skulle också gärna se att skärpedjupet täckte armbandet lite bättre. Själv skulle jag nog välja att tilta för att få skärpan att ligga över armbandet.

Jag kan tänka mig att det skulle funka väldigt bra att visa armbandet på en modell.

Tiinafina
6/10/14, 8:18 PM
#5

Tack!

Hihihi, glascabochonen är som den är från vissa vinklar. Jag tränar som bara den med att skruva på kamerans alla knappar och hoppas att jag snart lär mig något om ljus, skärpedjup, bländare, slutare och ISO för just nu är det hur svårt som helst men oj oj vad roligt det är. När det gäller armbandsbilderna är det automatiska läget som gjort sitt.

Upp till toppen
Annons: