Annons:
Etikettövrigt
Läst 684 ggr
Idlil
6/8/14, 7:26 PM

försäkring?

Hur mycket brukar en försäkring på ett två år gammalt sigma teleobjektiv gå på? :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Annons:
Paltn
6/8/14, 7:36 PM
#1

tare på hemförsäkringen istället, den täcker det ifall du har "full drulle" eller vad bolaget nu vill kalla tillägget.

Specifika försäkringar på kamerautrustning är inte nödvändigt före du uppnår kostnader som inte hemförsäkringen kommer åt, vilket jag inte tror du gör med ditt sigma.

// Paltfan

Idlil
6/8/14, 7:43 PM
#2

Okej, tack. 
går hemförsäkringen ifall man lämnar in på service?

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Paltn
6/8/14, 7:51 PM
#3

Det är helt individuellt på försäkringar, kolla med försäkringsbolaget vad som gäller just din försäkring.

// Paltfan

Idlil
6/8/14, 7:53 PM
#4

okej, tack för svaret :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Tiinafina
6/9/14, 7:57 PM
#5

Hemförsäkringens drulleförsäkring brukar gälla för plötsliga yttre oförutsedda händelser alltså någon typ av olyckshändelse med kameran. Försäkringen gäller inte för service. Självrisk brukar ligga på ca 1200-1500kr.

Idlil
6/9/14, 11:40 PM
#6

#5 okej, nu var de ett barn i värst stall som tappade kameran.. så de är nog objektivet som är sönder, de dyraste av allt på min lilla kamera… suck… alltså kamerahuset är de nog inge fel på..

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Annons:
JazzBass
6/10/14, 8:29 AM
#7

Kolla med hemförsäkringen. Det skulle för övrigt vara bedrägeri att skaffa en försäkring efter att en olycka skett.

När min kameraväska för ett par år sen föll i golvet från ett bord så att min Nikon D700 och Nikon AF-S 70-200/2,8 VRII slogs isär från varandra, kostade reparationen ca 500 euro för vardera, plus kalibrering av alla Nikonobjektiv jag hade vid den tidpunkten. Totalt 1250 euro, ca 11000kr. Hemförsäkringen stod för allt minus självrisken som bara blev 65 euro då jag hade samlat på mig lite självriskförmån. Måste säga att jag är glad att jag hade försäkring vid If då, allt gick väldigt smidigt. (Skrev dock en väldigt noggrann utredning om själva olyckshändelsen, så de behövde inte fråga så mycket).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

hydman
6/10/14, 11:15 AM
#8

det kan bli svårt att få ut värde från hemförsäkringen när det handlar om begagnade saker som har några år på nacken. dessa värderas ofta mycket lågt. att ersätta dessa med alternativ överstiger då utbetalningen från försäkringsbolaget. gäller säkert inte alla bolag men man bör vara medveten om det.

Idlil
6/10/14, 3:35 PM
#9

okej! ingenting är begagnat här! har köpt allting från affären direkt. :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Paltn
6/10/14, 3:46 PM
#10

det är ju 2 år gammalt sa du ju, då är det verkligen begagnat =)

// Paltfan

JazzBass
6/10/14, 4:21 PM
#11

Försäkringsbolaget räknar nog med kostnaden att skaffa ett motsvarande exemplar då de överväger reparation eller byte. Tala med dem om du/ni har en hemförsäkring, istället för att höra för mycket på oss. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Idlil
6/10/14, 4:45 PM
#12

#10 jaha, ni menar så,ja då är den det. jag tänkte att ni menade att jag köpt den från en annan :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Tiinafina
6/10/14, 6:51 PM
#13

Åldersavdragen brukar inte vara lika höga för systemkameror och dess delar som för kompaktkameror när de har några år på nacken.

Annons:
Idlil
6/10/14, 11:41 PM
#14

men om jag förstått det rätt tycker/tror ni att de är billigare med att köpa ett helt nytt objektiv?

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

hydman
6/11/14, 8:12 AM
JazzBass
6/11/14, 12:10 PM
#16

#14 - Allt man kan få på försäkringen är förstås hemåt, ska man köpa nytt men får inget för det gamla förlorar man ju mest. Tala med dem om du har en hemförsäkring alltså, så kommer du vidare!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Idlil
6/11/14, 2:20 PM
#17

#16 - absolut ska jag göra det!

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Upp till toppen
Annons: