Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 349 ggr
Kvigan
2014-06-08 19:16

Vilket stativ?

Hej! Jag tänkte bara rådfråga er här på sajten där det finns en hel del erfarna fotonördar. Jag ska köpa stativ till min systemis och undrar vilket som verkar bäst av dessa jag länkar till. Vilket huvud som är smidigast osv.

Velbon SHERPA 200R:
http://www.netonnet.se/art/foto/stativ/stativ-digitalkamera/Velbon-SHERPA200R/186502.3317/

Velbon DF-50/F:
http://www.netonnet.se/art/foto/stativ/stativ-digitalkamera/Velbon-DF-50F/151542.3317/

Velbon ULTRA MAX i L:
http://www.netonnet.se/art/foto/stativ/stativ-digitalkamera/Velbon-ULTRAMAXiL/186526.3317/

Något jag själv uppskattar är om stativet har en "styrpinne" då jag gärna filmar också. Vilket stativ hade DU köpt om du fick välja mellan dessa tre? Priset för mig

👆 Djurnörd

Annons:
Po A
2014-06-08 19:38
#1

Jag kan säga att ett stativ kan vara din bästa kompis och din värsta vän. Spara pengarna och köp ett riktigt stativ som klarar lite mer än vad du behöver…..Jag har själv ett Manfrotto, Fast jag har ett annat huvud till mitt stativ….Detta är stadigt, rubust….Så spara dina pengar till ett riktigt bra stativ, annars är det risk för att du låter det ligga hemma, för att det inte är så bra som du tänkte, och pengarna ut i sjön…

Po.

Kvigan
2014-06-08 19:42
#2

Jag uppskattar dina råd, absolut! :) Men jag är inte av den rika sorten och inte heller någon proffsfotograf. Därför letar jag också på netonnet och inte på en proffsfotobutik om du förstår mig.

👆 Djurnörd

Po A
2014-06-08 19:52
#3

Jag förstår dig….Jag har själv sett detta ofta när det gäller stativ. Personen ifråga hittar ett stativ och köper det, men blir lika besviken över att det inte fungera som det var tänkt, inte så stabilt, plastigt där kameran ska sitta. tippar lite när du spänt fast huvudet i ett visst läge. Jag kom med mina tankar om det hela….Annars åk och kolla på dom. Ställ ut benen, gunga lite med dom, kolla hur mekaniken i huvuden är.

Kvigan
2014-06-08 21:14
#4

Ja självklart, man får ju klämma och känna lite också, det är väldigt sällan jag beställer något via internet av just den anledningen ;) men av bildena och infon att döma, vilket skulle du själv vara mest nyfiken på?

👆 Djurnörd

ru4real
2014-06-08 21:33
#5

Av dessa skulle jag själv valt det understa, eftersom det går att dra ner lågt (fälla ut). Och den där irriterande spaken verkar ha hamnat lite längre ner på huvudet, vilket jag tycker är bra.

Men, som #1 säger. Spara lite mer pengar och köp ngt riktigt bra istället. Bra stativ är dyra, de billigare på t ex netonnet osv är oftast väldigt plastiga och rangliga (som det påpekats). De är alldeles för lätta och därmed riskerar att ge skakningsoskärpa om det blåser lite och den där huvudspaken är oftast ivägen.

Saker som jag tycker är bra, kolfiber (jag vet, lätt) men trots det stabilt. Det blir man glad över om man kånkat runt på det ett par timmar. Och sen till det väljer man ett bra huvud med en bra och stabil snabbkoppling. Fördelen m detta är att du har ett stativ du kommer att kunna ha i flera år. SJälv har jag ett manfrotto 055 (i stål - väger bly efter en kvälls promenerande m kamera också) och ett annat huvud (kommer inte ihåg vad det heter, men med en kula.

Kvigan
2014-06-09 06:37
#6

Tack så mycket för dina råd och åsikter! Jag är också lite inställd på det sistnämnda, kanske kan man byta ut huvudet eller köpa till en snabbkoppling. Det är ju otroligt smidigt att slippa allt skruvande. Jag får spana lite och åka o fingra på grejerna ;)

👆 Djurnörd

Annons:
Upp till toppen
Annons: