Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 463 ggr
Tiinafina
2014-06-08 11:40

Pensé - Kritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En självsådd Pensé.

Vad kan jag göra bättre?

Annons:
ru4real
2014-06-08 12:10
#1

Skärpan kunde nog ha varit lite skarpare, jag upplever bilden suddig. Och mot alla "regler" skulle nog denna bild funka om man centrerade den hårt, så man egentligen bara ser de mörka partierna med lite lite gult runtomkring. Hade för mig varit intressantare.

Blommor är ju ett sådant motiv som alla känner igen, så då tycker jag att man behöver hitta på ngt extra m bilden för att göra den spännande.

Tiinafina
2014-06-08 17:40
#2

Tack för din hjälp. 

Jag vill få bättre skärpa och tränar hårt men det är svårt ute med blåst och darriga händer. 

Hur bilden beskärs är en smaksak och hade bilden varit skarpare tror jag faktiskt hade gjort precis som du skriver.

ru4real
2014-06-08 20:25
#3

Nu står det ju inte vilken slutartid du hade, men om det blåser kan du testa med snabbare slutartid och ngt större bländare.

Tiinafina
2014-06-08 23:15
#4

Tack för tipset, det ska jag prova.

JazzBass
2014-06-09 08:42
#5

Komposition och så tycker jag är bra här. Tekniskt är den lite väl brusig och det kan man hjälpa upp med andra val av exponeringsparametrar.  Dock är det en helt annan sak jag tänker ta upp här, och som är otroligt viktig för hur snygg en bild blir: Ljuset.  Finns inget som är viktigare för en fotograf än ljuset. (Eller, att man har en kamera är kanske lika viktigt).😛

Här faller ljuset jämnt och mjukt på hela blomman, från alla håll, med den påföljden att kontrasten är låg, skuggor och högdagrar saknas, med den påföljden att bilden blir platt och saknar lyster.

Därför tycker jag du ska fota om den här blomman. Det finns inget sätt i världen få den här blomman snygg på bild med den här i övrigt fina kompositionen, om ljuset är helt jämnt från alla håll. Se till att den träffas av ett riktat ljus istället. Du kan t.ex. testa att lysa på den med en strålkastare eller stark ficklampa från olika håll, och se hur du på det viset kan lyfta fram blommans struktur på bästa möjliga sätt. Eller lyft ut den så den träffas av kvällssolen i en snygg vinkel, och fotografera den i den vinkel du tycker blir snyggast.

Sido- och motljus brukar vara snyggt. Motljus lyfter fram konturer snyggt, och om skuggsidan blir för mörk kan man lätta upp den med t.ex. en vit skiva (t.ex. frigolit eller vit papp) som reflexskärm vid sidan om kameran, gärna så att den står i vinkel mot kameran och skapar ett ljus som träffar blomman snett från sidan. Testa dig fram så tror jag du lyckas få riktigt snygga bilder så småningom! 🙂

PS. När ljuset är bra bryr man sig mindre om de tekniska detaljerna, och det är också lättare att ta bilder med bra inställningar som ger bra kvalitet om man har tillräckligt med ljus. 🙂 DS.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tiinafina
2014-06-09 17:59
#6

Tack snälla, ska prova igen. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: