Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 600 ggr
ALEVIUSS
6/7/14, 11:24 PM

Skuttande kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har just fått min allra första systemkamera. En Nikon d7000. Jag fotar mest min kanin och naturbilder och har länge suktat efter en kamera som kan fånga min kanin i rörelse :) men ja detta med slutartider bländare, iso osv var inte alls en dans på rosor så att säga :p

Vill gärna få kritik för att kunna utvecklas mer.

Denna bild är tagen med ett 18-105 mm objektiv kameran var inställd på S läge. (shutter priority)

Slutartid: 1/5000  Iso:5000  f/4.5

Den kunde ha varit bättre komponerad förstås :/  Jag har svårt att få till bra skärpa när han skuttar mot mig och eftersom han är så ljus så har kameran svårt att hitta bra fokus punkter upplever jag det som :/

Annons:
Moag
6/8/14, 10:40 AM
#1

Hmm färgerna ser inte helt naturlig, har du redigerat bilden? Jag tycker även du kunde ha varit lite närmare kaninen när du tagit fotot. Men annars, jättefint foto :)

JazzBass
6/8/14, 12:30 PM
#2

Grattis till kameran! Att fota kaniner som hoppar i riktning mot en själv är riktigt svårt så jag tycker du lyckats rätt bra i det avseendet här. Skärpan ligger i alla fall rätt. :-)

Sen till det rent tekniska, så känns det lite overkill att i dagsljus köra med iso 5000 och så kort slutartid som 1/5000s. 1/1000s sekund hade varit helt tillräckligt kort, kanske 1/500s också hade funkat fint, och då hade du klarat dit med iso 1000 eller iso 500 istället, vilket hade givit avsevärt bättre bildkvalitet. Med lägre iso blir bilderna tydligare och renare från brus, och man kan beskära dem mer utan att bruset blir för framträdande. Man behöver ofta beskära bilder som man tar på rörliga motiv då man inte hinner tänka tillräckligt för att komponera bra, också av den anledningen att mittenfokuspunkten oftast är bäst på att följa motiv.

Men ett bra första försök, blir bättre med lite mer övning. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ALEVIUSS
6/8/14, 5:04 PM
#3

#1  Jag fixade till ljus och skuggor och även mättnad med picasa.

Jo jag borde nog ha zoomat in lite. Närmre kunde jag inte sitta då han hoppar så kvickt och skulle ha varit i min famn innan jag ens hann lyfta kameran fö fokus :p

ALEVIUSS
6/8/14, 5:09 PM
#4

#2  Tack så mycket! Oj tänkte inte på att hög iso kan ge brus men nog märker jag bruset! Försökte med lägre slutar tid idag, får se hur det blev. Jag sitter ju så nära honom då han skuttar mot mig så därför tänkte jag att snabbare slutare kunde behövas men ja jag testar mig fram än så länge :) 

Jag tar av honom selen när vi är i skogen och jag ska fota honom och då sitter jag helst nära för han kan vara oberäknelig och skutta iväg, jag får fatt i honom men ja man vet ju aldrig. Skulle gärna prövat i vår trädgård men vi har ej staket så då får det bli i hans hage som ger fult stängsel bakgrund :/

Tack för bra tips och råd!

Upp till toppen
Annons: