Annons:
Etikettövrigt
Läst 510 ggr
Linnea.H
6/6/14, 2:12 PM

Canon eos 7D

Hej alla fotokunniga! Jag fick en Canon EOS 7D i student present och är super nöjd! Men detta är första kameran jag har och känner den är lite väl avancerad för mig som är himla oteknisk :/ jag får jätte bra still bilder men såfort det är rörelse så blir det otydligt och verkligen inte bra.. Vet att det är en inställning man ska ställa in men vilken..? Tack på förhand för hjälpen!

Annons:
denstore
6/6/14, 3:02 PM
#1

Det är slutartiderna du får experimentera med. Ska du frysa rörelse, så måste slutaren vara öppen så kort tid som möjligt, annars ser man rörelsen som en suddighet.

Linnea.H
6/6/14, 3:10 PM
#2

Hur fixar man den då…? Hittar inte de på menyn

denstore
6/6/14, 3:30 PM
#3

Sätt kameran på Tv på programratten upptill. Ställ sedan in tiden med hjälp av något av hjulen. Titta i sökaren, och när du snurrar på hjulen, så ändras slutartiderna och bländarstorleken. Slutartiderna är längst till vänster på min 5d, och jag tror det var samma på 7d. Ska du ta bilder på riktigt snabba rörelser, så är kanske slutartider på 1/500 sekund eller kortare (500 på sökaren) lämpliga.

Linnea.H
6/6/14, 3:44 PM
#4

Åh tack så mycket! Får ut och testa när vädret tillåter :D

Inkanyezi
6/6/14, 6:36 PM
#5

Ett enklare sätt att hantera det är att ställa ratten på springgubbe. Då väljer kameran så kort tid den kan, med hänsyn till ljuset. Om du läser igenom kamerans bruksanvisning ordentligt borde det klarna en del.

Men som sagt, man kan ställa Tv, och för att optimera möjligheten att få bilder, kan man då också låta kameran välja ISO, genom att ha Auto-ISO inställt. Annars, om man ställer en kort slutartid, kan det hända att bilden blir väldigt mörk och brusig.

Kortare tid är högre siffra för slutartiden, eftersom det är nämnaren i ett bråk. När det står 500, så betyder det 1/500 sekund, och när det står 1000 så är det 1/1000 sekund. Jag tror kameran kan ta på så kort tid som 1/4000 sekund. eller åtminstone 1/2000, men då behövs massor med ljus för att man ska kunna få en bra bild.

Bodin99
6/6/14, 9:44 PM
#6

BTW canon eos 7D klarar slutartider upp till 1/8000.

Annons:
minowi
6/7/14, 1:04 AM
#7

7D har inte heller någon springande gubbe eller de vanligt förekommande autolägena som brukar finnas på enklare kameror. 

Tipsen du fått om att läsa igenom instruktionsboken är bra. Finns även massvis med mer eller mindre bra videotutorials på youtube om hur man använder en systemkamera. Kan även rekommendera moderskeppet.se som har många bra kurser. 

Du har fått en väldigt bra kamera i present, så mitt tips är att lära dig förstår vad slutartid, bländare och iso är för något och vad de gör för bilden. Det är grunden för att kunna hantera en systemkamera på annat än det gröna läget tycker jag.

Har själv en 7D så hojta till om du har några frågor så ska jag se om jag kan hjälpa dig.

Lycka till med fotandet!

[malkins]
6/11/14, 8:08 AM
#8

Mitt tips till dig är att använda "följande fokus" när du fotar rörliga objekt, Al servo kallas den.

Har också en 7D och är supernöjd!

Upp till toppen
Annons: