Annons:
Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1714 ggr
emeliagranstrom
2014-05-31 12:59

Lång slutartid i dagsljus..

Jag har nyligen kommit på hur man fotar med lång slutartid osv, men när jag i dagsljus vill ta kort på en porlande bäck och få den effekten genom att ha lång slutartid så blir ju bilden alldeles för ljus. 

Finns det nåt sätt man kan göra eller är de ba att vänta till det blir mörkare?

Annons:
Po A
2014-05-31 13:04
#1

Du kan använda ND filter….eller använda den minsta bländare (hög siffra) som ditt objektiv kan…Det hela är att få så lång slutartid som det bara går för att uppnå den effekt du önskar. Om det var "mjölkiga" vattnet du eftersträva…

Po

emeliagranstrom
2014-05-31 13:10
#2

Okej, ja, det mjölkiga! :) 

Har provat med högsta möjliga bländare men blir oftast ändå för ljust. Får nog investera i ett ND filter då! :)

hydman
2014-05-31 15:38
#3

LEE Filters har small stopper och big stopper. Löser problemet.

JazzBass
2014-05-31 18:54
#4

#3 - Ja, men de är inte billiga direkt.

Skulle rekommendera ett 6 stegs filter, t.ex. Hoya ND64. Har ett sånt själv, och det är en bra kompromiss mellan de 9 stegs filtren som tillåter många sekunder långa slutartider i dagsljus (och som är så gott som omöjliga att se nåt genom, än mindre fokusera), och de som bara ger en tre stegs dämpning som av min erfarenhet inte räcker speciellt långt. Jag kan, åtminstone med min D700, använda autofokus i hyfsat ljus med filtret påskruvat, och ser också motivet någorlunda bra genom sökaren. Man kan alltid skruva på ett ND8 ytterligare, om man vill förlänga slutartiderna ytterligare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

emeliagranstrom
2014-05-31 19:17
#5

Tack för tipsen! :)

Inkanyezi
2014-06-01 09:08
#6

Om man har ett filter som stoppar väldigt mycket ljus ser man inget i sökaren på en spegelreflexkamera, men om den har direktvisning (Live View), så att man kan se bilden på skärmen, så syns det ändå bra där, så att man kan komponera bilden.

Också utan direktvisning är det inte ett jätteproblem, eftersom man ändå måste använda stativ för så långa exponeringar. Man gör då inställningarna och komponerar bilden utan att ha filtret på, och så sätter man på filtret för att ta bilden.

Annons:
emeliagranstrom
2014-06-01 10:56
Upp till toppen
Annons: