Annons:
Etikettövrigt
Läst 782 ggr
NäraNaturen
2014-05-26 21:17

När Du har fuckat upp det helt!

… jag andades djupt och sade ja… "- Javisst kan jag fota ert dop, inga problem, jag har ju en ny kamera så det kommer att blir jättekul! - Bra! Två timmar i kyrkan en söndageftermiddag! - Inga problem, jag tar 250Kr/h kompispris!"

…Jo, problem blev det, i massor…
Jag var lite nervös innan, men när jag började ratta på kameran, helmanuell (förutom AF) så kändes det så bra. Jag rattade och kollade som aldrig förr - ljusmätaren var i mitten och att allt skulle vara rätt exponerat. Jag jagade upp ison lite mer än vanligt (men min nya kamera kunde man ju gå upp tom 25k i iso till skillnad från gamle Bettan som bara gick till 1600) men jag tänkte, det här grejar jag!

Resultat; Alldeles för hög iso, grönspräckliga och brusiga blev de, jävligt brusiga. Självkänslan är i källaren. Jag har sabbat en familjs dopfoton, riktigt rejält.

Det sista uppdragsgivaren sade till mig innan vi var klara;

"- Ja med en sån fin systemkamera kan man ju få riktigt skarpa bilder det uppnår man aldrig med en vanlig kamera". -Jo, hade jag använt min mobilkamera hade de blivit bättre….

Jag har fotat i nästan 10 år efter fotolinjen på gymnasiet, vet hur jag ska sätta inställningarna, visst jag är fortfarande på hobbynivå, men ändå… Jag vet inte vad som hände, jo, det var mörkare än jag trodde, kameran mycket mer ljuskänslig än jag är van vid från min gamle Bettan och för hög iso och nervositet.

Så fort jag öppnade en bild kändes det förjävligt. Jag är så ledsen och arg på samma gång. Jag har nog aldrig fuckat upp det så mycket som denna gången. Jag kan ju inte lämna ifrån mig bildern på detta viset. Jag har försökt redigera dem, mjuka filter, sänka färgmättnaden och sänka kontrasterna, överexponera lite osv. Men det går inte att rädda.

Om två dagar ska jag ringa upp uppdragsgivaren och förklara att jag tagit på mig ett för stort uppdrag och att jag ännu inte kan min nya systemkamera.. och.. att ni inte har en enda bra bild på ert dop.. på ert efterlängtade barn…

Jag  ska betala tillbaka pengarna och erbjuda dem en fin porträttfotografering som ett minimalt plåster på såren. Om de vill…
_ Har ni funnit er i liknande situation, vad gjorde ni? Vad hade ni gjort om ni vart i mina skor? _

När fuckade ni upp en plåtning riktigt ordentligt sist?

.. en sak är säker.. jag har lärt mig MASSOR!

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

Annons:
ru4real
2014-05-26 21:34
#1

Har varit i liknadne situation, plåtade systers bröllöp… det blev ett par bilder, men inte mer. Så, erfarenheten är att "plåta mer, testa mer, öva mer" - innan man tar ett betalt uppdrag. Det bästa är att plåta först på olika tillställningar och skriva upp/kolla inställningarna på det som blev bra i efterhand och sen erbjuda dessa bilder utan kostnad. När man blir mer erfaren kan man ta betalt för bilderna.

Och då är 250/timme alldeles för billigt, om du inte tar samma för efterbearbetningen med. Och aldrig plåta åt vänner, de ställer helt andra krav än "andra" människor.

uffelarsen
2014-05-26 22:11
#2

 Vad jag skulle ha gjort är att kollat stället först, tagit ett antal bilder på plats, kollat bilderna och därefter gett besked, ca 1 timmes jobb men då kunnat gett ett klart besked. Det är lätt att man överskattar sin förmåga och när det är en fotosession som man knappast tar om så säger man nej om man inte vet om man kan hantera situationen, jag har ett par kamerauppsättningar ett stort antal minnens kort likaså batterier till blixtarna (3st blixtar + 16st batterier )extra batterier till kameran (dubbla uppsättningar)variation av objektiv , vilket gör att om något skulle lägga av så finns det alternativ. Vad du har gjort är att du har förstört en stor del av en fin upplevelse för din uppdragsgivare vilket är snudd på katastrof inte för dig utan för dom. Och visst alla gör fel men inte som du gjorde , om du hade gjort din läxa och kollat upp allt först så hade du med säkerhet upptäckt att detta var inte något som du klarade av. Och nej jag har ALDRIG tagit på mig något i hela mitt arbetsliv varken i det ena yrket eller det andra som jag inte har fixat. Nu menar jag inte att spy galla över din situation tvärtom det är stort av dig att lägga ut vad du har gjort och kan på så sätt visa för andra att det inte bara är att ta kameran i näven och tro att det funkar. Stort + till dig för att du visade att det skall lite mer till. lycka till med samtalet.

NäraNaturen
2014-05-26 22:27
#3

Ja, så är det. Helt klart… det svider, men så är det

Det tragiska är ju att jag faktiskt tog med mig dubbel uppsättning av allt, så som du beskriver. Jag var även där och kollade ljuset tidigare, och bilderna blev helt ok i datorn…

Jag har aldrig varit offentlig i att jag fotar, jag kallar mig inte för något heller, varken hobbyfotograf eller annat. Jag har alltid bara gjort folk en tjänst och fotat när de velat ha bilder, utan något, inget betalt inget. Alla har jämnt tjatat att jag skulle ta betalt och nu gjorde jag det. Samtidigt växer förväntningarna hos uppdragsgivaren. 

Som du säger, det jag har gjort är oförlåtligt, jag har lärt mig min läxa, och alla andra som funderar på att ta ett steg närmare fotograflivet.. tänk er för… ingen har sagt att det är enkelt att fota, för det ÄR skitsvårt och man kan förstöra så mycket…

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

[PeterWem]
2014-05-26 23:55
#4

Kan du rädda någon bild genom att göra den svartvit?

uffelarsen
2014-05-27 07:50
#5

Det var ett toppen tips du fick av PeterWerm , någon/några bilder borde gå att fixa till genom att göra dom svartvita , jag håller tummarna för att du får fram någon bild till dem. Om du inte är så vass på Photoshop eller liknande program så finns det säkert någon här som hjälper dig.

NäraNaturen
2014-05-27 21:43
#6

Bra idé, jag råkade dra i reglarna för mycket och det blev svartvitt, det såg någorlunda ok ut. Tack för tipset!

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

Annons:
uffelarsen
2014-05-28 08:27
#7

Grattis :-)

Upp till toppen
Annons: