Annons:
Etikettövrigt
Läst 1239 ggr
Moalinn
2014-05-25 00:58

Riktningar - framåt/bakåt

Ja, hur är det nu - vilket är framåt och vilket är bakåt?

Om en väg går åt höger, ser man det som framåt eller bakåt? Jag har för mig att det är framåt men är väldigt osäker, medan om vägen går åt vänster så är det bakåt eller är det tvärtom?

Har nämligen en fotouppgift så behöver veta. Personligen ser jag ingen skillnad, det blir bara kaos i mitt huvud när jag försöker se vad som är framåt och bakåt - vägen går framåt oavsett hur jag fotograferar 🤓

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Inkanyezi
2014-05-25 09:07
#1

Ja i bilden kan en väg inte gå annat än framåt efter vad jag förstår, såvitt den inte ligger tvärs mot bilden.

När man talar om riktningar i bilder är det en hel del förvirring, men också ett par hållpunkter. Vi har varit inne på riktning tidigare när någon ville uppfatta "ut ur" bilden som att det skulle kunna vara att personer i bilden rör sig mot betraktaren, men det är inte så begreppet brukar användas. Ut ur bilden är i riktning mot bildens kant, och i synnerhet åt det hållet och redan delvis utanför, och man kan uppfatta olika beroende på vilken kant. Det verkar vara tydligast i vissa riktningar.

Framåt och bakåt är däremot knappast uttryck som gäller hur någonting förhåller sig till eller i bilden rent grafiskt. Det måste rimligen ha mer med själva innehållet att göra. Jag uppfattar "bakåt" som en rörelse, där någon retirerar, drar sig tillbaka, och att återge det i bild kan vara ganska knepigt. Framåt blir då på motsvarande sätt att någonting i bilden är på väg eller vill framåt. I båda fallen är riktningen i förhållande till bildobjektet, som i de flesta fall torde vara någonting som alls kan röra sig, alltså inte en väg.

Det kan vara lite lättare att tänka sig andra kardinalriktningar, som uppåt. En bild av en startande Apollo-raket eller av en ballong som lyfter innehåller ju helt klart en riktning uppåt. En person i en trappa kan ha riktning uppåt eller neråt. Jag uppfattar framåt och bakåt som mycket svårare att beskriva, men att det definitivt inte har med förhållandet i bilden att göra, det rent grafiska. Jag tror inte att man kan återge det med rent grafiska objekt, vilket man kan med en del andra riktningar, som ut ur bilden, in i bilden, uppåt och neråt.

Martin
2014-05-25 15:11
#2

Vad är fotouppgiften?

mvh Martin

Moalinn
2014-05-25 15:58
#3

#1
Tack!
Antar att det handlar om vad man själv upplever men läraren sa något för två år sedan att det ena är framåt och det andra är bakåt men kommer verkligen inte ihåg vilket som är vilket. Kanske finns det inte något riktigt svar utan bara vad man själv tycker och uppfattar?

#2
Det är bara att man ska fotografera utifrån olika begrepp så läraren kan se att man vet vad allt betyder. Till exempel zoomoskärpa, panorering, högt och lågt ISO-tal, rörelse- och skakoskärpa och så vidare. Riktningar - Framåt och bakåt finns med och ska förklara vilket som är vilket men det är lite svårt när jag inte vet.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
2014-05-25 16:00
#4

Jag hade nog frågat läraren om det inte finns något utbildningsmaterial du kan gå tillbaka och titta i.

mvh Martin

Moalinn
2014-05-25 16:04
#5

Hon är inte tillgänglig förrän på tisdag och då ska allt vara klart. Får väl göra vad jag tycker känns bäst och så får det bli som det blir.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[malkins]
2014-05-28 09:00
#6

Jag hörde ngn på Fotografiska föreläsa för ett gäng, då sa den att vi i västvärlden upplever framåt i en bild när riktningen är från vänster till höger eftersom vi läser bilden på samma sätt som när vi läser text, dvs från vänster till höger.

Men om det är facit har jag ingen aning om.

Lycka till iaf!

Annons:
ru4real
2014-05-28 11:16
#7

Funderade faktiskt på det också. Hur funkar det i de länder där man läser höger t vänster? I reklam sammanhang funkar ju sådan dåligt. När jag pluggade marknadsföring hade vi ett exempel på ett läkemedelsföretag som vilel lansera en huvudvärkstablett i ett sådant land, med grafiken tag tablet, vänta, var glad, detta ackompanjerat med bilder, för oss från vänster t höger: ledsen gubbe, väntar, glad gubbe… Ni kan ju själva räkna ut hur den reklamen mottogs.

Eller i asien i de länder där texten/bild dessutom läses uppifrån och ner. Hur funkar vårt invanda bildspråk där?

Upp till toppen
Annons: